Outbound marketing – Co to jest i czym się różni od Inbound Marketingu

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

W świecie biznesu oraz nierozerwalnie związanych z nim reklamy i marketingu, kluczowym celem jest dotarcie do potencjalnego klienta.

Bez względu na branżę, konkurencja rośnie w błyskawicznym tempie. Ewolucja podejmowanych działań jest nie tylko naturalną koleją rzeczy, ale również sposobem koniecznym dla pozyskiwania nowych nabywców, odbiorców treści czy usług. Oczywiście na piedestale stoi zawsze dobra jakość, niemniej brak stosowania odpowiednich technik i narzędzi może okazać się stanowczo niewystarczające. Jednymi z podstawowych pojęć, które określają drogę zdobycia oczekiwanego kontrahenta, są outbound marketing oraz inbound marketing. Pierwszy z nich to starsza, tradycyjna forma marketingu, drugi natomiast jest metodą nowszą, zyskującą coraz bardziej na popularności.

 

Wszystko, co musisz wiedzieć o outbound marketingu

Outbound marketing, inaczej marketing wychodzący, to technika, w której to firma kieruje się bezpośrednio w stronę klienta, w celu zachęcenia go do skorzystania ze swojej oferty. Metoda ta opiera się na budowaniu świadomości i wizerunku marki. Przedsiębiorca, jako inicjator kontaktu, ma do dyspozycji wiele kanałów:

  • Marketing bezpośredni face-to-face – nawiązywanie relacji osobistej z możliwością natychmiastowej reakcji na potrzeby odbiorcy. Może przybierać formę door-to-door, czyli osobistych spotkań przedstawiciela z odbiorcą, w celu promocji towaru, sprzedaży czy np. wypełniania ankiet. Inną jego odsłoną może być udział w targach branżowych, gdzie firma, prezentując swoją ofertę, nawiązuje kontakt i podejmuje działania w celu zbudowania trwalszej relacji z klientem;
  • Telemarketing – działania opierające się na komunikacji, w której podstawowym nośnikiem jest telefon. Metoda kierowana jest zarówno do obecnych, jak i potencjalnych klientów. Najbardziej oczywistą jej formą jest rozmowa nastawiona na sprzedaż lub promocję, ale może również stanowić narzędzie wykorzystywane do akcji informacyjnych lub badawczych. W technice tej, oprócz połączeń głosowych, stosowane są również formy takie jak SMS czy MMS;
  • Kampanie wysyłkowe – odsłona marketingu wykorzystująca pocztę jako środek komunikacji z odbiorcą. W technice tej stosuje się zarówno pocztę elektroniczną, jak i tradycyjną. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z mailingiem czy newsletterami, druga dotyczy wysyłki  papierowych ofert dostarczanych do skrzynek pocztowych;
  • Reklama telewizyjna i radiowa – komunikaty i treści prezentowane w środkach masowego przekazu, mające na celu zwrócenie uwagi widza i słuchacza;
  • Materiały drukowane – efekty prac graficznych, prezentowane w otaczającej nas rzeczywistości, czyli wszelkiego rodzaju wizytówki, katalogi, ulotki, czy billboardy, których zadaniem jest zachęcić klienta, ale też – ze względu na formę -pozwalające na zapoznanie się z treścią w dowolnym momencie;
  • Reklamy płatne (PPC i PPV) – popularna forma promocji w Internecie, opierająca się na publikacji różnego rodzaju banerów i innych komunikatów na stronach internetowych, w wyszukiwarkach czy w social mediach.

Marketing wychodzący, praktykowany przez wiele lat, miał i ma swoich zwolenników. Jako główne jego zalety wskazywane są:

  • możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców w krótkim czasie,
  • w niektórych odsłonach (np. wysyłanie wiadomości e-mail) nie wymaga dużego nakładu pracy,
  • nawiązywanie kontaktu z odbiorcą na bardzo wczesnym etapie – najczęściej zanim jeszcze zacznie szukać produktu czy usługi,
  • stanowi świetne narzędzie badawcze – techniki takie jak telemarketing pozwalają poznać potrzeby i oczekiwania klienta, co umożliwia tworzenie lepszego produktu,
  • bywa mierzalny – techniki takie jak mailing pozwalają na szybki dostęp do danych liczbowych, co umożliwia zwiększenie lub zmniejszenie skali prowadzonych kampanii w zależności od wyników.

Z drugiej strony, ze względu na swoją charakterystykę, outbound marketing bywa określany marketingiem przeszkadzającym. Kojarzony jest zwykle jako natrętny i niechciany i jest to uznawane za jego podstawową cechę negatywną. Wśród wad wskazywane są również:

  • generowanie dużych kosztów (np. w przypadku reklam telewizyjnych),
  • obniżenie wizerunku marki poprzez kierowanie ofert do osób niezainteresowanych,
  • wykorzystywanie przestarzałych technik marketingowych (np. poczta tradycyjna).

 

Inbound marketing jako przeciwieństwo i alternatywa dla outbound marketingu

Intbound marketing, inaczej marketing przychodzący, to technika, która pozwala dotrzeć do klienta w sposób bardziej kreatywny i mniej oczywisty niż robi to outbound marketing. Metoda ta ma na celu zaangażowanie odbiorcy, zachęcenie go do aktywności i w ten sposób wywołanie zainteresowania produktami lub usługami. To Klient jest tutaj inicjatorem kontaktu, odnajdując daną firmę podczas poszukiwania potrzebnego produktu, wymaganej usługi czy rozwiązywania powstałego problemu. Marketing wychodzący czynił nadawcę stroną aktywną, marketing przychodzący skłania go do oczekiwania na odbiorcę. Kanałami wykorzystywanymi w tej postaci działalności marketingowej są:

  • Firmowe strony internetowe – wirtualne wizytówki, katalogi ofertowe i kanały komunikacji w jednym,
  • Social Media – media społecznościowe nastawione na dialog i interakcje,
  • Blogi – witryny prezentujące treści, których poszukiwać może potencjalny klient,
  • Artykuły zamieszczane w serwisach eksperckich – narzędzie pozwalające budować prestiż marki,
  • Ebooki – elektroniczne odpowiedniki książek drukowanych, które w formie np. poradnikowej mogą stanowić świetne narzędzie marketingowe,
  • Tutoriale – wirtualna metoda przekazywania wiedzy dotyczącej produktu czy usługi, która ma za zadanie zachęcić odbiorcę do zakupu,
  • Webinary – działania content marketingowe w formie wydarzeń, które pozwalają budować relacje uczestników i prowadzącego,
  • Podcasty – medium w postaci internetowych audycji, pozwalające dzielić się wiedzą, promując jednocześnie produkt lub usługę.

Inbound marketing, jako nowoczesna forma reklamy, nie atakuje konsumenta, a stawia sobie za cel znaleźć się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie. Znajdowanie odpowiedzi na konkretne potrzeby odbiorcy ma wielu zwolenników. Jako pozytywną stronę takich działań wskazują oni ponadto:

  • przyjazny budżet – działania takie jak prowadzenie bloga czy działania w mediach społecznościowych nie wymagają dużych nakładów finansowych,
  • ciągłość osiągania wyników – prawidłowo wykorzystywane środki przekazu, takie jak chociażby strona internetowa, stale będą uzyskiwać ruch i mimo upływu czasu będą aktywnym narzędziem marketingowym,
  • brak nachalności – marketing przychodzący nie jest tak inwazyjny jak marketing wychodzący, ponieważ pozwala Twoim odbiorcom dokonywać wyboru,
  • podnoszenie prestiżu marki poprzez aktywne korzystanie z nowoczesnych narzędzi.

Przysłowie mówi, że „nie ma róży bez kolców”. Nie inaczej jest w tym przypadku – Intbound marketing również posiada wady:

  • potrzebuje więcej czasu na wyniki – wzrost przychodów rośnie wraz ze wzrostem rozpoznawalności marki,
  • wymaga dużego zaangażowania – aby idealny odbiorca trafił na oferowaną usługę czy produkt, nadawca musi dobrze poznać jego potrzeby i skutecznie go zainteresować,
  • może być obarczony dużą konkurencyjnością – niektóre branże są już mocno nasycone wysokiej jakości treściami i stawiają przed oferującym wysoką poprzeczkę.

 

Czy istnieje lepszy sposób marketingu?

Odpowiedź brzmi – nie. Każdy kij ma dwa końce, a marketingowe działania strategiczne muszą być podejmowane indywidualnie i racjonalnie. Przemyślane wybory pozwalają uzyskać wyniki zarówno z prostych, tradycyjnych technik, jak i tych nowoczesnych i dynamicznych.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Przewiń do góry