Czas czytania artykułu: 3 minut(y)
Pozycjonowanie stron i dopasowywanie ich do potrzeb użytkowników to jeden z najważniejszych elementów.
Niestety, zdarza się, że w momencie wdrażania tzw. działań SXO (połączenie UX i SEO) pojawia się masa błędów. Które z nich istotnie i negatywnie wpływają na pozyskiwanie klientów? Czym jest SXO? To połączenie działań UX (user experience) polegających na dopasowaniu strony do potrzeb i oczekiwań użytkowników z SEO (pozycjonowanie stron), czyli dostosowaniu witryny do wymogów algorytmów Google.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Dlaczego SXO pełni tak istotną rolę w pozyskiwaniu klientów
Proces pozyskania nowych klientów zaczyna się od SEO. Optymalizacja witryny pod wymogi algorytmów Google (czyli pozycjonowanie) pozwoli Ci wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, co pozwala dotrzeć do klientów. Istotny wpływ na sukces procesu sprzedaży ma user experience. UX to dopasowanie strony pod kątem potrzeb użytkowników. Pomaga zachęcić klienta do zakupu.
Jeżeli witryna będzie wysoko w wynikach wyszukiwania i sama strona będzie spełniała oczekiwania klientów, proces zakupowy zakończy się sukcesem, a użytkownik wróci do Ciebie na kolejne zakupy.
Jakie są najczęstsze błędy w SXO? Oto nasze TOP 10
Poniżej znajdziesz TOP 10 błędów, które negatywnie wpływają na SXO. Pamiętaj, żeby ich unikać, bo znacznie utrudniają pozyskiwanie nowych odbiorców.
1. Nieprawidłowo zaplanowany i przygotowany content
Podstawowym błędem jest nieprawidłowe przygotowanie contentu na stronę internetową. W cenie są wartościowe treści, pisane eksperckim językiem, z prosprzedażowymi wstawkami. Język powinien być zrozumiały i oparty na przedstawieniu korzyści wynikających z zakupu.
Wszelkiego rodzaju duplikaty, treści o niskiej wartości merytorycznej, mało zrozumiałe czy pisane wyłącznie przez AI nie będą wspierać sprzedaży. Z kolei jeżeli w tekstach nie będzie słów kluczowych, obniżą się wartości SEO. Błędem jest też brak formatowania treści.
2. Brak responsywności witryny internetowej
Strona musi być responsywna, czyli dopasowana do potrzeb wyświetlania na dużych monitorach, laptopach, małych notebookach, tabletach i smartfonach. Użytkownicy przeglądają sieć zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.
Brak responsywności strony uniemożliwia poszerzenie bazy klientów. Ci nie będą chcieli korzystać z witryny, jeżeli nie dostaną możliwości obsługi jej na kilku urządzeniach.
3. Mało intuicyjna nawigacja i wysoki współczynnik głębokości kliknięć
Pamiętaj, że użytkownik nie może błądzić po stronie. Powinien on szybko znaleźć wyszukiwany produkt, kategorię lub tekst na blogu. Intuicyjna nawigacja na stronie, ułatwiająca znalezienie wybranego elementu to klucz do sukcesu.
Niestety, niektóre witryny mają wysoki współczynnik liczby kliknięć „doprowadzających” użytkownika do celu. Do tego menu jest źle zaplanowane, a mapa strony ukryta w jednej z zakładek. To utrudni przeglądanie witryny i zmniejszy walory SXO.
4. Brak podpiętej analityki słów kluczowych i liczby odsłon
SEO może w istotny sposób zwiększyć liczbę użytkowników strony, ale należy kontrolować proces optymalizacji. Służą do tego m.in. narzędzia analityczne takie jak Google Analytics czy Google Search Console.
Brak podpiętej analityki do badania oddziaływania słów kluczowych czy liczby odsłon nie pozwoli Ci na reakcję w przypadku prowadzenia nieskutecznych działań.
Zdj 2. Google Analytics pomoże uniknąć błędów przy SXO
5. Duplikacja opisów produktów i kategorii
Każdy tekst na stronie internetowej musi być oryginalny i unikalny. W grę nie wchodzą plagiaty i kopiowanie contentu z innych witryn w sieci. Kwestia ta dotyczy praktycznie każdego elementu witryny, w tym także opisów produktów i kategorii.
Zabronione jest nie tylko kopiowanie treści, ale też duplikowanie ich w ramach jednego serwisu. Nawet najmniejszy opis produktu lub kategorii powinien być unikalny!
6. Niskiej jakości grafiki i multimedia
Wspominaliśmy wyżej o kwestii niskiej jakości treści na stronie, które mogą odstraszać potencjalnych klientów. Tak samo działają jednak kwestie graficzne na stronie internetowej.
Nie możesz opierać budowy witryny na nieprofesjonalnych grafikach i multimediach. Każdy produkt powinien być pokazany tak, aby zachęcać do zakupu. Inaczej klient nie będzie chciał zakupić prezentowanego towaru.
7. Długi czas ładowania strony
Czas to pieniądz. Z tego względu nikt nie poświęci więcej niż kilku chwil na dokonanie procesu zakupowego. Istotnym problemem może być np. długi czas ładowania strony internetowej, który odstrasza kupujących.
Strona dopasowana do SXO ładuje się w ciągu maksymalnie 2 sekund. Dłuższy czas ładowania utrudni proces pozyskania klientów.
8. Trudny w obsłudze proces płatności
Użytkownik chce szybko zamknąć proces zakupu towaru, którym jest zainteresowany. Składa się na to dodanie produktu do koszyka, podawanie adresu, sposobu dostawy i dokonanie płatności.
Jeżeli klient nie może np. łatwo dodać produktów do koszyka albo ma ograniczony wybór sposobów płatności (nie może np. zapłacić systemem BLIK), zrezygnuje z zakupu.
9. Nieprzyjemna estetyka witryny internetowej
Wpływ na wybór strony internetowej ma również jej estetyka. Musisz prawidłowo dobrać kolorystykę witryny, wielkość ilustracji i szablon podstron.
Wszystko to ma wpływ na pozyskanie klienta. Użytkownik nie będzie chciał korzystać z zasobów, które nie podobają mu się pod względem wizualnym. Gusty są oczywiście różne, ale należy wziąć pod uwagę największy odsetek odbiorców.
10. Brak analizy kompletnego procesu zakupowego
Ostatni element dotyczy analizy procesu zakupowego. Jeżeli nie będziesz regularnie sprawdzać ilu masz klientów, jak długo zajmuje im czas zakupów i na jakie elementy tego procesu narzekają najbardziej, proces pozyskiwania kolejnych odbiorców wyhamuje i zacznie się zatrzymywać.
Unikając wyżej wskazanych błędów możesz liczyć na to, że cały czas będziesz zdobywać nowych klientów, a SEO i UX pomoże Ci w działaniach sprzedażowych.