Popularne stanowiska w sprzedaży w 2020


Czas czytania artykułu: 6 minut(y)

Pewnie nieraz się zastanawiałeś, po co komuś wiedza o tym, kto jest kim w sprzedaży.

I jak się tytułuje kogoś, czyim zadaniem jest po prostu generowanie leadów. I jak mieliby tytułować też Ciebie. Zdziwiłbyś się, co ludzie potrafią wymyślić, żeby tylko ukryć swoje prawdziwe obowiązki pod niewiele mówiącym tytułem (np. ”agent nieruchomości”).

Twoje stanowisko pracy mówi, że masz za zadanie sprzedawać. Sprzedaż sama w sobie jest tak obszernym zagadnieniem, że wiele firm boryka się z problemem precyzyjnych oznaczeń. Twoje obowiązki w dużej mierze będą zależeć od tego, co sprzedajesz i komu, oraz czy jesteś tylko supervisorem lub zajmujesz stanowisko kierownicze,

Gdy znasz już te określenia, nie tracisz niepotrzebnie czasu na poszukiwania w internecie. A kiedy już rozsyłasz CV, możesz skupić się tylko i wyłącznie na tych posadach, które odpowiadają Twoim celom i ambicjom.

 

Wykaz nazw stanowisk w sprzedaży

Skoro już decydujesz się na karierę w tym zawodzie, warto wiedzieć, że każdy awans zaczyna się od najniższego szczebla. Twoja pozycja będzie zależała od tego, czym przyjdzie Ci się zajmować: nadzorowaniem sprzedawców, opracowywaniem strategii sprzedaży i marketingu firmy, czy może czeka Cię pozyskiwanie klientów, obsługa tych obecnych i nawiązywanie z nimi dobrych relacji.

Zapoznaj się z listą najczęściej spotykanych nazw stanowisk. Powinien je znać każdy – zarówno doświadczony sprzedawca, jak i ten, który stawia w tym zawodzie pierwsze kroki.

 

Doradca ds. sprzedaży

  • Ciąży na nim większa odpowiedzialność niż na sprzedawcy.
  • Do jego obowiązków należy budowanie relacji z nowymi klientami i zarządzanie potrzebami obecnych
  • Mniejszy nacisk kładzie się na pozyskiwanie klientów jako takie, a większy na zapewnienie stałego pakietu usług, w skład których wchodzą np. porady lub coaching
  • Zgodnie z jego radą klient może, ale wcale nie musi decydować się na zakup.
  • Może być zatrudniony bezpośrednio w danej firmie lub trafić do niej w ramach outsourcingu sprzedaży.
  • Powiązane z doradcą ds. sprzedaży stanowiska to: dyrektor ds. obsługi klienta, dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej, doradca finansowy, analityk finansowy, koordynator ds sprzedaży grup i eventów lub regionalny kierownik sprzedaży.

 

Koordynator ds. sprzedaży

  • Pełni funkcję doradczą i pośredniczy między agencją reklamowa, a jej klientami.
  • Prognozuje przyszłe potrzeby klienta. W oparciu o uzyskane informacje, wyznaczony przez niego zespół kreatywny, ma stworzyć skuteczną kampanię.
  • Odpowiada za generowanie leadów wśród stałych klientów lub tworzy bazę nowych konsumentów.
  • Możesz się spodziewać, że na tym stanowisku wymagane od Ciebie będzie doświadczenie w sektorze B2B (ang. business-to-businnes), a nie B2C (ang. business-to-consumer). B2B określa relacje występujące między przedsiębiorstwami. B2C definiuje z kolei relacje między przedsiębiorstwami, a klientami indywidualnymi.

 

Asystent kierownika sklepu

  • Jego praca nie ma nic wspólnego z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
  • Potencjalni pracodawcy celowo wprowadzają w błąd osoby poszukujące pracy i unikają używania określeń „kierownik sklepu”. Liczą na to, że aplikująca osoba okaże się dobrym, chcącym dla nich pracować managerem.
  • Jako asystent nie oczekuj, że będziesz miał wpływ na cokolwiek innego, poza administrowaniem własną posadą.
  • Poza nielicznymi wyjątkami, każde ogłoszenie o pracy w sklepie, ma związek tylko i wyłącznie ze sprzedażą detaliczną.

 

Manager ds. rozwoju

  • Odpowiada za tworzenie efektywnych planów biznesowych dla swojej firmy.
  • Jest na bieżąco z nowinkami w branży, żeby nie przegapić najnowszych zastosowań i opracować strukturę zakupów, pasującą do profilu firmy.
  • Ocenia potencjalnych klientów i zapewnia wsparcie rozwojowe. Ułatwia również kontakty między kadrą zarządzającą, a pracownikami oddelegowanymi poprzez outsourcing sprzedaży.
  • Jako specjalista ds. rozwoju sprzedaży, zaczniesz odpowiadać także za analizę procesów biznesowych i identyfikację możliwości generowania dodatkowych przychodów.

 

Doradca klienta

  • To on przede wszystkim odpowiada za właściwą obsługę klienta. Jest jednym z najbardziej doświadczonych pracowników w firmie.
  • Odpowiada za budowanie trwałych relacji z klientami, a także formułowanie i implementację nowych zaleceń.
  • Współpracuje z innymi pracownikami firmy i szkoli ich w zakresie obsługi klienta.

 

Dyrektor działu sprzedaży

  • Stoi na czele managerów i dba, żeby ich działania były, jak najbardziej efektywne.
  • Jego zadaniem jest opracowanie planu sprzedaży na rynku krajowym i zewnętrznym, wypunktowanie jego mocnych stron przed zarządem lub dyrektorem generalnym oraz nadzorowanie wyników regionalnych managerów sprzedaży
  • W tym przypadku szczególnie istotne jest orientowanie się na nowe technologie, analiza ich zastosowań, a także monitorowanie rynku. Jako dyrektor sprzedaży, musisz posiadać zdolności analityczne, świetnie liczyć i mieć smykałkę do biznesu.

 

Zarządzanie na szczeblu kierowniczym

  • Wystarczy, że napiszesz sobie ”dyrektor” lub ”wiceprezes” i już jesteś częścią kierowniczego szczebla.
  • Wiceprezes ma pod sobą grupę dyrektorów. Dyrektor zarządza managerami.
  • Ustala i wdraża cele sprzedażowe dla całej firmy i jej poszczególnych działów. Opracowuje strategię, określającą długofalowe konsekwencje podejmowanych decyzji.
  • Zajmuje się także kwestiami organizacyjnymi i zarządzaniem zasobami ludzkimi.
  • Najczęściej spotykane na tym szczeblu stanowiska to: dyrektor sprzedaży internetowej lub telefonicznej, dyrektor sprzedaży regionalnej, wiceprezes ds. sprzedaży, lub dyrektor sprzedaży.

 

Handlowiec regionalny

  • Dość często spotykane określenie w tym zawodzie, mimo że sama nazwa nam niewiele mówi.
  • Handlowcy większość swojego czasu sprzedażowego spędzają poza terenem firmy
  • Charakter pracy handlowca nie odzwierciedla różnicy pomiędzy sprzedażą B2B i B2C
  • Z reguły handlowcy nie działają w branży sprzedaży detalicznej. Ich pensja składa się z podstawy wynagrodzenia i prowizji.

 

Konsultant ds. sprzedaży detalicznej

  • Jak sama nazwa wskazuje, konsultanci pracują w branży detalicznej i obsługują wchodzących do sklepu klientów.
  • Zarabiają minimalne wynagrodzenie i nie mogą liczyć na żadną prowizję.
  • Gdy zdarzy Ci się wejść np. do sklepu odzieżowego lub domu towarowego, nie zapomnij zwrócić uwagi na to, że to właśnie konsultant ds. sprzedaży detalicznej wita się z Tobą zaraz po przekroczeniu progu i proponuje miłą obsługę.

 

Dział wsparcia administracyjnego

  • Zadaniem zatrudnionych w nim osób jest przetwarzanie zamówień. Są wsparciem dla zespołu, gdy sprzedawców nie ma na terenie biura.
  • Organizują również punkt informacji, gdzie klienci mogą się zgłaszać z pytaniami dotyczącymi zamówień lub dostaw.
  • W tym dziale wspierasz zespół sprzedażowy, koordynujesz harmonogramy i pełnisz funkcje administracyjne.
  • Przy okazji dokonujesz analizy danych, które pomogą firmie zrozumieć trendy i podejmować lepsze decyzje związane ze sprzedażą i marketingiem.
  • Najczęściej spotykane stanowiska to: koordynator sprzedaży, koordynator operacji sprzedaży, koordynator systemu regionalnych rachunków bankowych lub analityk.

 

Sprzedawca

  • Uważa się, że sprzedawcy to osoby zatrudnione na stanowiskach niższego szczebla. Ekspedienci i sprzedawcy sprzedają produkty i towary w procesie handlu detalicznego.
  • Znajdują zatrudnienie w domach handlowych, supermarketach, czy zwykłych sklepach spożywczych. Nazywa się ich także asystentami sprzedaży.
  • Jako sprzedawca, będziesz musiał wykazać się umiejętnościami w obsłudze klienta, łatwością w nawiązywaniu kontaktów i dyspozycyjnością.

 

Doradca ds. zakupu

  • Zapewnia kluczowym klientom profesjonalną obsługę, udzielając potrzebnych informacji na temat produktów.
  • Jest łącznikiem pomiędzy konsumentem, a producentem.
  • Jako specjalista w dziedzinie sprzedaży dóbr i usług, odczytuje pragnienia i oczekiwania swoich klientów.
  • Organizuje spotkania biznesowe z klientami, aby pogłębić ich wiedzę na temat danego produktu i zachęcić do jego zakupu.
  • Uświadamia również sprzedawców detalicznych, jak bardziej efektywnie mogą realizować cel, jakim jest pozyskiwanie klientów.
  • Dba o to, żeby klienci byli zadowoleni z zakupu.
  • Dogląda właściwego wyeksponowania towarów w sklepie.

 

Dyrektor sprzedaży

  • Realizuje generowanie leadów poprzez wdrażanie regionalnych planów sprzedaży. Nadzoruje pracę regionalnych managerów.
  • Określa roczne wartości jednostkowe i założenia dochodu brutto poprzez wdrażanie strategii marketingowych; analizuje trendy i wyniki.
  • Utrzymuje generowanie leadów na wysokim poziomie, pilnuje asortymentu produktów i cen sprzedaży. Jest na bieżąco z informacjami na temat podaży i popytu, zmieniających się trendów, wskaźników ekonomicznych i działań konkurencji.
  • Uzupełnia wiedzę poprzez udział w szkoleniach, zapoznawanie się z nowościami w branżowych pismach, wykorzystywanie osobistych sieci kontaktów, a także udział w instytucjach otoczenia biznesu.

 

Inżynier sprzedaży

  • Specjalizuje się w sprzedaży zaawansowanych pod względem technicznych parametrów produktów i usług.
  • Musi wykazywać się znajomością specyfikacji technicznej danych produktów oraz umieć wyjaśnić, w jaki sposób funkcjonują.
  • Twoim zadaniem jako inżyniera sprzedaży będzie zatem przygotowanie i przedstawienie oferty handlowej oraz udzielanie informacji obecnym i potencjalnym klientom na temat możliwych zastosowań danego produktu.

 

Dział zarządzania sprzedażą

  • Stanowiska managerskie mogą obejmować administrowanie pracą innych pracowników, zarządzanie bazą stałych klientów, a także opracowywanie strategii, które mają zapewnić sukces zespołowi.
  • Współpracują z wysokim jakościowo profilem klientów, reklamacjami konsumenckimi, analizują budżet oraz określają sposoby usprawniania i doskonalenia procesu sprzedaży.
  • Wielu managerów wspomaganych jest przez niższych stopniem w służbowej hierarchii asystentów.
  • W zależności od danej branży, w której pracujesz, możesz zajmować stanowisko:
  1. Managera ds. rozwoju (koncentruje się na opracowywaniu strategii i zwiększania sprzedaży, poprawie relacji z klientami i tworzeniu nowych perspektyw).
  2. Kierownika działu marketingu (skupia się na zwiększaniu udziału na rynku produktów swojej firmy, kreowaniu i nadzorowaniu realizacji strategii marketingowej firmy oraz analizowaniu badań rynkowych).
  3. Kierownika regionalnego (kierownicy odpowiedzialni są za określone obszary, dbanie, żeby ich handlowcy realizowali generowanie leadów, jak również za podtrzymywanie dobrych relacji z obecnymi klientami).

 

Przedstawiciel handlowy

  • Są to zazwyczaj stanowiska dla osób nie mających doświadczenia zawodowego. Niezbędny jest bezpośredni kontakt z klientem lub firmą.
  • Ich głównym celem jest sprzedaż określonego produktu. Pracują w biurze lub poza nim.
  • Przedstawiciele handlowi pracują albo w trybie stacjonarnym, wykonując połączenia telefoniczne i realizując pozyskiwanie klientów albo jako akwizytorzy, gdy wyruszają w tzw. teren w poszukiwaniu nowych klientów.
  • W zależności od branży, w której działasz, będziesz pracował na stanowisku przedstawiciela handlowego, ambasadora marki, konsultanta ds. obsługi klienta,dystrybutora sprzętu i wielu, wielu innych.

 

Kierownik sklepu

  • Koordynuje sprzedaż bezpośrednią oraz działalność sklepu detalicznego.
  • Dba o doskonałą obsługę klienta oraz monitoruje wyniki finansowe sklepu.
  • Rekrutuje, szkoli, nadzoruje i ocenia pracowników. Zarządza budżetami, prowadzi dokumentację statystyczną i finansową.
  • Jego zadaniem jest nadzorowanie sprzedawców lub współpracowników.
  • W kilku branżach, takich jak sprzedaż detaliczna, sklep będzie miał kilku kierowników sklepu, z których każdy zarządza określoną zmianą lub określonym działem sklepu.

 

Konsultant telefoniczny

  • Zbiera zamówienia na towary lub usługi przez telefon.
  • Prowadzi rozmowy według skryptu, opisującego dane produkty lub usługi. Przekonuje potencjalnych klientów do zakupu lub do przekazania dotacji.
  • Kontaktuje się telefonicznie z firmami lub osobami prywatnymi, prosząc o datki na cele charytatywne.

 

Gdy następnym razem będziesz zatrudniał nowego sprzedawcę, będziesz już w pełni świadom znaczenia tych nazw. Mamy nadzieję, że odkryliśmy przez Tobą tajniki wszystkich najważniejszych tytułów stanowisk. A jeśli chciałbyś jeszcze coś dorzucić do naszej listy, nie zapomnij napisać o tym w komentarzu pod artykułem.

4.6/5 - (14 ocen/y)

Autor artykułu:

  • hotLead.pl

    Pozyskiwanie klientów, generowanie leadów sprzedażowych (B2B), outsourcing sprzedaży w Polsce i zagranicą. Skup się na obsługiwaniu, a nie pozyskiwaniu klientów i zajmij się tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.


Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top