Czas czytania artykułu: 8 minut(y)
Czy chciałbyś, aby Twoja firma zaczęła wyróżniać się na tle firm konkurencyjnych, tym samym zyskując większy rozgłos oraz przyciągając coraz bardziej liczną rzeszę zaciekawionych klientów?
Marketing to całościowy zespół zadań, który jest ukierunkowany na realizację poszczególnych celów działalności firmy. Tak rozumiany marketing może być sprowadzany do funkcji podmiotu biznesowego. W takim przypadku marketing staje się nieodzowną częścią przedsiębiorstwa – jest kolejnym działem firmy, takim jak dział produkcji, sprzedaży, czy zasobów ludzkich. Odpowiedzialność marketingowa będzie zatem wiązała się z przeprowadzeniem całościowego procesu planowania, realizacji i kontrolowania wykonywalności zadań. Marketing w przedsiębiorstwach będzie skupiał się na przeprowadzaniu badań, kreowaniu polityk: cenowej, dystrybucyjnej, produktowej czy komunikacyjnej. To także zespół działań kontrolnych, analizujących poszczególne aspekty.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Marketing zwiększa sprzedaż produktów, co jest ważne dla większości firm
Choć pozornie wydaje się to dosyć skomplikowanym zagadnieniem, to marketing może być rozpatrywany także jako pewna wizja i sposób myślenia. Powszechnie mówi się, że marketing firmy X jest “niezły”, natomiast podmiot Y musi “poprawić swój marketing”. Używając takich określeń mamy w szczególności na myśli działania marketingowe, jako te, które stanowią pełną spójną wizję wartości i koncentrują się na poszczególnych działaniach, skupionych według wzorca myślowego. Z tego też powodu marketing dotyczy wszystkich: począwszy od właściciela firmy, idąc dalej, od zarządu, skończywszy na poszczególnych pracownikach przedsiębiorstwa. Z tego też powodu jednymi z najskuteczniejszych sposobów na budowanie świadomości marki, a więc kreowanie i utrwalanie wśród konsumentów pozytywnego wizerunku firmy, są wdrażane działania marketingowe.
W potocznym rozumieniu marketing bywa utożsamiany z reklamą. Nie jest to do końca błędne podejście, gdyż ekspozycja przekazu reklamowego, np. w formie billboardów umieszczanych na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach dużych miast, może być określane mianem narzędzia marketingowego. Świat idzie intensywnie do przodu i statyczna, zwykła reklama już dawno przestała być jedyną techniką prezentacji firmy. Wśród najważniejszych i najbardziej efektywnych rodzajów dzisiejszego marketingu możemy wyróżnić przede wszystkim te, które oddziałują na odbiorcę za pomocą nowych środków technologicznych. Wskazuje się na dużą rolę social media marketingu, marketingu szeptanego, content marketingu czy marketingu narracyjnego. W niniejszym artykule przedstawiamy rodzaje marketingu i ich cechy. Zastanowimy się także, jakie techniki mogą przynieść wymierne rezultaty, które zmaterializują się poprzez zyskanie większej liczby klientów.
Co właściwie kryje się za pojęciem marketingu? Czym jest marketing?
Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych rodzajów tytułowego zagadnienia, przyjrzyjmy się nieco bliżej samej definicji marketingu. Mianem tym określa się działania mające na celu wsparcie sprzedaży oferowanych usług i produktów za pomocą wybranych metod bezpośrednio oddziaływujących na wybory podejmowane przez potencjalnego nabywcę. Co ciekawe, nie istnieje jedna niepodważalna definicja marketingu.
Zdaniem Philipa Kotler’a – jednego z najsłynniejszych amerykańskich ekonomistów, a także honorowego profesora Kellogg School of Management (jednej z najsłynniejszych uczelni biznesowych na świecie) marketing to nic innego, jak „nauka i sztuka badania, tworzenia oraz oferowania z zyskiem produktów, które posiadają wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego, czyli grupy nabywców o podobnych potrzebach, która stanowi przedmiot aktualnego zainteresowania danego przedsiębiorstwa”.
Nieco inny pogląd na rzeczone określenie przedstawili T. Staudt, D. Bowersox i D. Taylor, będący twórcami jednej z najprostszych i konkretnych definicji marketingu. Uważali oni, że to zagadnienie należy rozumieć jako: „osiąganie korzystnej pozycji na rynku przez zaspokajanie pragnień i życzeń nabywców”. Definicja spotkała się z dobrym odbiorem i jest często przytaczana przez m.in. różne strony specjalistyczne.
Z kolei najkrótsza definicja marketingu, dostępna w amerykańskiej literaturze, to ta zaproponowana przez P. Kotlera. Według niego marketing to „zyskowne zaspokajanie potrzeb”, co oznacza spełnianie określonych potrzeb grupy docelowej, osiągając przy tym zysk. Ten sam autor stwierdził także, że koncepcją marketingu można określić pewną filozofię biznesu, która zakłada, że „klucz do osiągania celów organizacji leży w określeniu potrzeb i wymagań rynków docelowych oraz dostarczaniu pożądanego zadowolenia w sposób bardziej wydajny i skuteczny niż konkurenci”.
To tylko niektóre, wybrane sposoby na zrozumienie, czym jest marketing i jakie są rodzaje marketingu. Teorii i sposobów konstruowania definicji jest tak dużo, że nie dałoby się ich wszystkich przytoczyć w niewielkim artykule. Nie każda definicja przedstawia problem w sposób klarowny. Co więcej, swoją autorską definicję posiada niemalże każdy liczący się podmiot biznesowy na świecie. Oprócz rozumienia teoretycznego, warto także wiedzieć, czym marketing wyróżnia się w praktyce. Przygotowaliśmy zestawienie siedmiu efektywnych technik marketingowych, które można wykorzystać we własnej firmie.
TOP 7 rodzaje marketingu internetowego, które możesz wykorzystać w swojej firmie
1. Content marketing
Najprościej mówiąc jest to marketing treści, a więc działanie mające na celu pozyskanie stałego grona nabywców, kupujących określone produkty (lub usług), którzy faktycznie wybrali daną ofertę nie ze względu na jej konkurencyjną cenę, ale raczej ze względu na cechy, które pozytywnie wyróżniły ją na tle innych, dostępnych propozycji. Content marketing nie jest więc jednostronnym (i jednorazowym) przekazem reklamowym mającym na celu sprzedaż określonej liczby asortymentu w jak najszybszym czasie, a zabiegiem, którego głównym celem jest przekazywanie i promocja wartościowych informacji prowadzących do zbudowania z Klientami długotrwałych, lojalnych więzi.
W przypadku tego rodzaju marketingu niezwykle istotną kwestią jest dopasowanie kanału dystrybucji do określonej grupy docelowej, która mogłaby być zainteresowana daną treścią – jeśli więc produkt skierowany jest np. do osób w wieku 18-25 lat, wówczas warto jest zdecydować się na działania w mediach społecznościowych.
Jeżeli chodzi o formy jakie przybiera content marketing możemy mówić tutaj o:
- artykułach eksperckich oraz blogowych;
- webinariach;
- infografikach oraz wykresach;
- prezentacjach multimedialnych;
- interaktywnych filmikach (np. w formie transmisji live na Facebook’u lub Instagramie)
2. Social media marketing
Pod tą nazwą kryją się wszelkie działania podejmowane na Instagramie, Facebooku, Twitterze, YouTube czy LinkedIn. Choć obecnie możemy mówić o ponad 20 (!) różnych rodzajach marketingu, to musimy przyznać, że to właśnie promocja marki w mediach społecznościowych już od kilku lat cieszy się największym zainteresowaniem. Wpływ na taki stan rzeczy ma fakt, że są to wprost idealne miejsca do komunikowania się z określona grupą docelową i nawiązanie z nimi więzi, która następnie przekłada się na wzrost zysków.
To narzędzie umożliwiające stworzenie długofalowej strategii marketingowej to nie tylko zakładanie firmowych fanpage’y, na których regularnie publikowane są interesujące treści informujące chociażby o nowych produktach, konkursach czy też innych postów zawierających interesujące dla odbiorców informacje, ale również płatne działania reklamowe prowadzące do wzrostu ilości fanów oraz dużego ruchu na stronie.
Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku odpowiednio zaplanowana strategia oraz przeprowadzana na bieżąco kontrola reakcji na umieszczane posty. Jeśli chcesz aby Twoja strona internetowa, profil na Facebooku lub profil na Instagramie cieszył się dużym zainteresowaniem, powinieneś zadbać nie tylko o interesującą szatę graficzną (odpowiednio dopasowaną do charakteru Twojej marki), ale również wysoką jakość publikowanych danych oraz moderację komentarzy zamieszanych przez obserwujących i udzielanie odpowiedzi na zadawane przez nich pytania.
3. E-mail marketing
Hasłem tym określane są wszelakiego typu mailingi oraz newslettery, które przesyłane są osobom zainteresowanym ofertą danej firmy na adres mailowy. Rozwiązanie to szczególnie przypodobały sobie m.in. sklepy internetowe mogące pochwalić się dużą ilością dostępnego asortymentu, które systematycznie przesyłają swoim Klientom krótkie notki opatrzone odpowiednio zachęcającymi zdjęciami, gdzie zapowiadają dostępne w ofercie nowości, informują o zbliżających się kolekcjach tworzonych we współpracy ze światowej sławy projektantami, czy też dają znać o niezwykle atrakcyjnych zniżkach.
Głównym celem tej formy marketingu jest niejako przypomnienie Klientom, niegdyś zainteresowanym ofertą konkretnej marki, o jej istnieniu i skłonienie ich do podjęcia pożądanego działania konsumenckiego – zapoznania się z przekazanymi w mailu informacjami i przejście do witryny internetowej.
4. Marketing narracyjny
Jeżeli kiedykolwiek jakaś reklama wzbudziła u Ciebie emocje i dogłębnie Cię poruszyła, to miło nam poinformować, że to właśnie wtedy padłeś ofiarą bardzo skutecznego storytellingu, a więc oddziaływania na odbiorcę za pomocą chwytającej za serce opowieści.
Mimo, że marketing narracyjny jest tzw. sprzedażą bez sprzedaży, to musimy przyznać, że dobrze opowiedziana historia, z którą mogliby bezpośrednio identyfikować się potencjalni przyszli Klienci jest jednym z najlepszych sposobów na wzbudzenie zaufania do danej marki oraz zainteresowania jej szczegółową ofertą. Dzięki stortytellingowi, w którym opowiesz np. o historii swojej firmy oferującej zaskakująco lekkie bagaże, które powstały z zamiłowania do podróżowania wywołasz u odbiorcy pozytywne emocje i pomożesz mu podjąć ostateczną decyzję.
Powiedzmy sobie szczerze – słuchanie na każdym kroku, że to właśnie tylko ten jeden, jedyny produkt jest najlepszy i najbardziej atrakcyjny ze wszystkich dostępnych na rynku, coraz częściej przynosi skutek kompletnie odmienny od zamierzonego – zamiast decyzji o zakupie, potencjalny Klient raczej ignoruje tego typu reklamę. O wiele lepszym rozwiązaniem jest więc faktycznie przedstawienie odbiorcom korzyści płynących z użytkowania określonego produktu (lub wykupienia danej usługi) np. za pomocą jednej z metod wspomnianych powyżej.
5. Płatna reklama w sieci
To nie tyle konkretny rodzaj formułowania treści, lecz sposób na ich skuteczną dystrybucję. Wykorzystywanie płatnej reklamy w Internecie może przynieść wymierne korzyści, jeśli np. chcemy zaprezentować konkretny, nowy produkt wyprodukowany przez naszą firmę. Sztuczne zwiększenie zasięgów reklam (bądź jednej reklamy) może wzbudzić duże zainteresowanie odbiorców, którzy zostaną zaciekawieni naszym pomysłem. Firma, która wykupuje reklamę w Google Ads, bądź korzysta z materiałów sponsorowanych, może zostać lepiej pozycjonowana w wynikach Google. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że użytkownik, który wpisuje określoną frazę w wyszukiwarkach internetowych, będzie konfrontował się w pierwszej kolejności z wynikami sponsorowanymi, wyróżnionymi żółtym kolorem. Dopiero w dalszej kolejności przekazane mu zostaną wyniki organiczne, czyli obejmujące pozycjonowanie zgodnie z zasadami SEO. Pozycjonowania można dokonać samemu, ale w sposób precyzyjny zajmują się tym profesjonalne agencje SEO.
Oczywistą wadą takiego rozwiązania jest konieczność wydania całkiem sporych funduszy na ten rodzaj działań marketingowych. Płatny marketing internetowy na dłuższą metę jest to nieopłacalny – ale jako działanie krótkoterminowe, użyte w dobrym momencie, może przynieść naprawdę świetne rezultaty marketingowe. Istnieją w tym kontekście różne rodzaje rozliczeń. Najpopularniejszą jest tzw. pay-per-click, czyli zleceniodawca płaci na kliknięcia w link.
Płatne możliwości dystrybuowania reklam to także wykupywanie materiałów sponsorowanych, czy zamieszczanie reklamy w formie banerów (ads) na innych stronach internetowych.
6. Marketing konwersacji
Aktualnie wykorzystywane rodzaje marketingu online mogą przyjmować nieoczywiste na pozór formy. Tak jest w przypadku marketingu konwersacji, który polega na… zwyczajnej rozmowie z klientem. Ten rodzaj marketingu ukierunkowany jest na prowadzenie rozmowy w czasie rzeczywistym z potencjalnym klientem. Interakcję przeprowadza się za pomocą dedykowanych narzędzi: może być to Messenger, ale coraz częściej wykorzystywanym widżetem jest chatbox umieszczany bezpośrednio na stronie internetowej, np. sklepu online. Taka funkcjonalność umożliwia otrzymywanie natychmiastowej odpowiedzi na kwestie, które nurtują potencjalnych klientów. Jest on skuteczny, ponieważ skaluje obsługę klienta i skraca czas pozostawania kupującego w tzw. lejku sprzedażowym. Konwersja następuje znacznie szybciej, ponieważ następuje znaczne skrócenie czasu, jaki potrzebuje klient, to dokonania transakcji.
Ten rodzaj marketingu wspomaga także szereg innych procesów, m.in. związanych z kreowaniem wśród klienta pewnego osobistego i bezpośredniego kontaktu z obsługą sklepu. Marketing konwersacyjny wzmacnia relacje strony klient-sklep, sprzyja lepszej komunikacji i jest w stanie szybko reagować na zmieniające się wraz z czasem potrzeby konsumenta. Często jest mylony z inną techniką, jaką jest marketing szeptany. Marketing szeptany również polega na bezpośredniej rozmowie dwóch osób (może to być także zamieszczony komentarz), jednakże jest on prowadzony przez strony klient-klient. Przedsiębiorstwo może inspirować do tego, aby marketing szeptany był wykorzystywany skuteczniej, jednakże ostateczne zdanie w tym temacie mają sami odbiorcy, którzy będą przekazywać pozytywne (bądź negatywne) opinie o produktach/usługach podmiotu biznesowego.
7. Marketing partyzancki
Marketing partyzancki to rodzaj marketingu, którego realizacja polega na zastosowaniu tanich, ogólnie dostępnych, metod. Tym właśnie cechuje się zespół działań partyzanckich: dobrym przygotowaniem, ekonomicznością i elementem zaskoczenia. W ramach marketingu partyzanckiego można wyodrębnić inne rodzaje marketingu internetowego, które są z nim sprzężone.
Jednym z takich przykładów działań jest marketing wirusowy, który polega na szybkim i efektywnym dystrybuowaniu informacji w mediach internetowych. Może to być np. informacja dotycząca nowego produktu, który niebawem trafi do sprzedaży. Definicja produktu w takim kontekście jest bardzo prosta – trzeba dotrzeć do określonej grupy odbiorców i za pomocą promocji przekonać ich, że wybór spełni ich oczekiwania. W Internecie dystrybuuje się informacje, które będą wytwarzać aurę promocji, która finalnie przekona odbiorców do tego, że produkt przedsiębiorstwa jest innowacyjny.
Czym jest marketing internetowy i kiedy działa?
To nie jedyne rodzaje marketingu, które mają na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Warto pamiętać, że działania marketingowe nie mogą być przeprowadzane w sposób nieprzemyślany. Stanowią one część planu marketingowego, które mają w planie zaprezentowanie dóbr i usług w sposób atrakcyjny dla klienta (jej przykładem może być marketing mix).
Ważny w kontekście zrozumienia marketingu w sieci jest remarketing. Jest to proces, który wiąże się z ponownym nawiązywaniem kontaktu z klientami, którzy już wcześniej dokonali transakcji na stronie internetowej, lub weszli w jakąkolwiek inną interakcję, np. z Twoją aplikacją na smartfony. Zaletą remarketingu, przeprowadzanego m.in. z pomocą Google, jest szybki kontakt i skuteczna dystrybucja reklamy w trybie just-in-time. Wskazuje się także na spory zasięg oraz precyzję w doborze przekazu reklamowego dla klientów. Remarketing to także proces, który może posiadać sporo dookreśleń. Wyróżnia się remarketing standardowy, dynamiczny, wideo czy kierowany na listę klientów.
Jak zatem widać, działania których finalnym celem jest sprzedaż internetowa, wymagają bardzo dużego nakładu pracy i zastosowania różnych technik promocji marketingu.