Czas czytania artykułu: 3 minut(y)
Obcując na co dzień z treściami w internecie, mamy do czynienia z różnymi formami promowania produktów i pozyskiwania nowych klientów.
Jedną z nich jest program partnerski umożliwiany przez sieć afiliacyjną. Co to jest, jak działa i jakie może przynieść korzyści? To często zadawane przez naszych klientów pytania, na które wyczerpującą odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Co to jest sieć afiliacyjna?
Wiele firm podejmując z nami współpracę, nie wie, co to są sieci afiliacyjne oraz programy partnerskie i czemu mają służyć. Jednocześnie większość użytkowników internetu ma styczność z tego rodzaju promocją na co dzień. Tę wyjątkowo skuteczną strategię pozyskiwania nowych klientów – obok kilkunastu innych – wykorzystują również nasi specjaliści.
Najprościej rzecz ujmując, sieć afiliacyjna, zwana również partnerską, jest to internetowa przestrzeń. Ułatwia nawiązywanie współpracy pomiędzy reklamodawcą, czyli marką, a wydawcą, czyli osobą zajmującą się promocją jej produktów w zamian za prowizję. Co jednak istotne, to niejedyne zadanie do spełnienia przez sieć afiliacyjną. Co to oznacza?
Sieci afiliacyjne – co to i jakie zadania powinny spełniać?
Wiesz już, co to są sieci afiliacyjne. Warto zaznaczyć, że takie miejsce w internecie powinno nie tylko ułatwiać nawiązywanie współpracy między stronami, ale również umożliwiać monitorowanie jej przebiegu czy naliczanie lub wypłacanie prowizji. Co więcej, dobrze by było, aby taka sieć dostarczała specjalne oprogramowanie oraz narzędzia do prowadzenia skutecznej promocji.
Z tego względu rozpoczęcie działań w tym obszarze nie jest skomplikowane. Po zarejestrowaniu się w sieci reklamodawca (marka) posiada dostęp do obszernej bazy wydawców – to właśnie nawiązanie odpowiedniej współpracy wymaga przeprowadzenia analizy i prognoz, aby określić, jaka opcja będzie w danym momencie najkorzystniejsza.
Kim jest wydawca i jak działa sieć afiliacyjna w praktyce?
Wydawcą może być osoba, która posiada swoją przestrzeń w internecie – mogą być to blog, kanał na YouTube, konto na Instagramie, Facebooku czy Tik Toku i tym podobne. Nawiązując współpracę z reklamodawcą, otrzymuje on najczęściej link afiliacyjny prowadzący do strony marki lub konkretnego produktu.
Podobną funkcję mogą pełnić banery czy kody rabatowe. Wydawca zamieszcza je na swoim kanale komunikacji ze społecznością, a gdy odbiorca wykona pożądane działanie – kliknie link lub zakupi produkt bądź usługę – wówczas naliczana jest prowizja.
Wyróżnia się trzy podstawowe modele współpracy, jeśli chodzi o sieci afiliacyjne. Jak to działa? Reklamodawca i wydawca mogą się umówić na rozliczanie w systemach Cost per Sale, Cost per Click oraz Cost per Lead.
W pierwszym przypadku wydawca otrzyma zapłatę, jeżeli jego reklama doprowadzi do sprzedaży. W drugim natomiast wystarczy samo kliknięcie banera czy linku afiliacyjnego. W przypadku modelu Cost per Lead w celu naliczenia prowizji wymagane jest skłonienie odbiorcy do wykonania określonej czynności, na przykład zapisania się do listy mailingowej.
Sieci afiliacyjne – jak to działa i dlaczego są one tak popularne?
Mówiąc o tym, co to jest sieć afiliacyjna, nie sposób nie podkreślić licznych korzyści płynących z tego rozwiązania. Taka strategia pozyskiwania nowych klientów należy obecnie do grupy najskuteczniejszych, co przekłada się na jej dużą popularność.
Przede wszystkim trzeba jednak zaznaczyć, że jest to wyjątkowo bezpieczna opcja dla reklamodawcy. Płaci on bowiem jedynie wtedy, gdy reklama zamieszczona przez wydawcę okaże się skuteczna, a więc doprowadzi do wykonania przez odbiorcę określonej w umowie czynności. Nawiązując taką współpracę marka nie ryzykuje wiele – może jednak wiele zyskać, zwłaszcza jeśli znajdzie wydawcę, którego grupa odbiorców będzie dostosowana do jej profili działalności.
Sieć afiliacyjna – co to i jakie przynosi korzyści z perspektywy reklamodawcy?
Oprócz zredukowanego ryzyka niekorzystnej inwestycji reklamodawca zyskuje wiele więcej dzięki sieciom afiliacyjnym. Jak to działa z perspektywy marki?
Sieć afiliacyjna jako przestrzeń internetowa pozwala znaleźć najlepiej dopasowanego wydawcę spośród obszernej bazy, korzystać z darmowych, skutecznych narzędzi, a także na bieżąco monitorować przebieg współpracy. Jest to więc ogromna wygoda dla marki, która otrzymuje ponadto zaplecze i wsparcie techniczne.
Sam program partnerski, czyli współpraca pomiędzy reklamodawcą a wydawcą, również obfituje w korzyści. Przede wszystkim jest nią szansa na dotarcie ze swoją ofertą do znacznie szerszego grona potencjalnych klientów, a także budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Co to jest sieć afiliacyjna i dlaczego jest korzystna dla wydawcy?
Sieć afiliacyjna stwarza również możliwości dla wydawcy, aby zyskać większą rozpoznawalność i budować ją na zasadzie skojarzenia z popularną marką. Co więcej, nie musi on dopełniać praktycznie żadnych formalności, aby dołączyć do danego programu partnerskiego – wystarczy, że się zarejestruje oraz zaakceptuje jego warunki. Należy jednak pamiętać, że to właśnie ta strona współpracy jest obarczona odpowiedzialnością za skuteczność promocji.