Czas czytania artykułu: 4 minut(y)
Dział sprzedaży nie ma lekko. Dobry handlowiec ma za zadanie generowanie leadów. Dlatego doskonałym pomysłem są różne sposoby na zachęcenie zespołu do zwiększenia aktywności.
Konkursy i zdrowa rywalizacja między członkami zespołu to doskonała okazja do jego zmotywowania, jak również dobra metoda do korygowania ewentualnych błędów przez nich popełnianych.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Konkursy i rywalizacja w zespole.
Przemyślane działania wprowadzające elementy zdrowej rywalizacji w zespole to prosty i skuteczny sposób na podniesienie morale, a co za tym idzie zwiększenie lead generation i zysków bezpośrednio z tym związanych.
Słabnące morale w zespole sprzedażowym prędzej, czy później dotyka każdy zespół. Może okazać się, że ludzie tracą zainteresowanie swoją pracą, co może negatywnie wpływać na ich wyniki. Odpowiedzią są różnorodne sposoby na aktywację działań zespołu, co może być w postaci ciekawego i niebanalnego konkursu lub innych form rywalizacji międzyludzkiej. Konkursy w łatwy sposób wprowadzają element rywalizacji poprzez zabawę. Jednak oprócz tego konkursy są ważne z innego powodu. Doskonale pokazują elementy, z którymi zespół radzi sobie wyśmienicie oraz takie nad którymi warto popracować.
Konkursy są odpowiednim rozwiązaniem zarówno dla menadżerów, jak i agentów. Ludzie z reguły lubią ze sobą rywalizować, a widmo nagrody sprawia, że handlowiec stara się jeszcze bardziej. Poniżej pięć przykładowych konkursów, które doskonale sprawdzą się w celu zwiększenia sprzedaży. Po pierwsze konkursy wprowadzają element zabawy i różnorodności w codziennej rutynie. Po drugie wywołują zdrową rywalizację między członkami zespołu. Po trzecie można je dopasować do pożądanych zachowań. Po czwarte w końcu – mają one charakter tymczasowy i krótkoterminowy.
Jednak zanim przejdziemy do konkretnych przykładów, warto zastanowić się nad poprawną organizacją tego rodzaju rywalizacji. Dział sprzedaży w czasie generowania leadów, ma związek z ciągle powtarzającymi się czynnościami, co może prowadzić do znużenia pracą i podążania za nierealnymi celami. Odpowiednio zaprojektowany konkurs z pewnością pomoże rozpalić osłabiony entuzjazm i rozpali lead generation na nowo. Konkursy sprzedażowe rozpalają ducha rywalizacji i sprawiają, że codzienne obowiązki są przyjemne i satysfakcjonujące, co pomaga utrzymać motywację i wysoki poziom zaangażowania przedstawicieli handlowych w ich pracę.
Podczas opracowywania konkursu sprzedażowego istotne jest, aby wymyślić konkursy i rywalizację, które zmotywują cały zespół, a nie tylko nagrodzą najlepszych pracowników. Mając to na uwadze, ważne jest, aby budować konkurs sprzedażowy wokół wskaźników innych niż „najwyższy przychód”.
Pomysł na konkurs sprzedażowy, a skuteczne generowanie leadów.
Poniżej pięć pomysłów na rywalizację sprzedażową, która pobudzi zespół do działania. Są one łatwe w przygotowaniu i pozwalają na wielokrotne uzyskiwanie imponujących wyników.
Bezpośrednia rywalizacja sprzedażowa.
Konkurs polega na rywalizacji między dwoma pracownikami. Jeden członek zespołu niejako wyzywa na pojedynek drugiego. Tego typu konkursy zazwyczaj oparte są na tzw. KPI, czyli przykładowo kto zarezerwuje największą liczbą spotkań.
Nagrodą w tego typu konkursie może być rzecz materialna w postaci modnego gadżetu technologicznego, karty podarunkowej lub finansowej premii. Jednak warto pamiętać, że nagroda nie musi mieć wymiaru materialnego. Najlepsze miejsce parkingowe, wcześniejsze zerwanie się w jeden wybrany dzień miesiąca, mogą stanowić skuteczną zachętę do podjęcia dodatkowego wysiłku.
Konkurs sprzedażowy – rywalizacja w całym zespole.
W tym rodzaju konkurencji udział bierze cały zespół sprzedażowy, walcząc miedzy sobą o pierwsze miejsce w grupie. Można tu zastosować praktycznie każdy dowolny wskaźnik KPI. Przykładem może być liczba generowanych potencjalnych klientów, liczba zawartych transakcji, wykonanych połączeń do klientów, a nawet liczba zaplanowanych spotkań z klientami.
Pomocnym narzędziem może być wizualizacja rywalizacji w postaci tabeli liderów, tak aby członkowie zespołu w łatwy sposób mogli sprawdzić, z którym członkiem zespołu rozpocząć większą rywalizację.
Zespół, czyli drużyny w rywalizacji sprzedażowej.
Drużynowe konkursy sprzedażowe to jeden z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów na podniesienie ducha rywalizacji w zespole. Rywalizacja może być przeprowadzona między zespołami z tego samego działu lub całkowicie innego.
Tego typu konkursy sprzedażowe zmuszają zespoły do rywalizacji między lokalizacjami lub działami, aby wygrać wspólną nagrodę — taką jak impreza z pizzą lub noc w kręgle. Na przykład zespoły z Danii, Francji i Stanów Zjednoczonych mogą rywalizować o najwyższą łączną sprzedaż w okresie trwania konkursu.
Pop-upowe konkursy sprzedażowe.
Konkursy pop-up, czyli konkursy niespodziewane i „wyskakujące” są doskonałym sposobem na ponowne rozpalenie słabnącej motywacji, wyrównanie szans i nagrodzenie wyników opartych na aktywności. Do skonstruowania tego typu rywalizacji wystarczy wybrać jeden z wielu wskaźników sprzedażowych (przykładowo największa liczba wykonanych połączeń, najwięcej zarezerwowanych spotkań, lub największa liczba wysłanych e-maili). Warto wspomnieć, że w tej sytuacji nit nie ma przewagi konkurencyjnej i każdy musi się spieszyć, jeśli chce wygrać.
Nagrody w tego typu konkursach sprzedaży mogą być relatywnie mniejsze — w postaci losów na loterię lub karty podarunkowej do pubu czy restauracji w zupełności wystarczą. Mają być atrakcyjne dla osób rywalizujących, ale niezbyt wyolbrzymione.
„Największy przegrany”, czyli sposób na wygranie konkursu sprzedażowego.
Ten rodzaj konkurencji jest znacznie mniej zobowiązujący i bardziej zabawny, jednak wciąż opiera się na aktywności, jednocześnie motywując zespół sprzedażowy do działania. Warto wspomnieć, że nie jest to typowa konkurencja sprzedażowa, jednak i takie działania są potrzebne. Im więcej kontaktów nawiąże przedstawiciel, tym większe są jego szanse na wygranie ofert lub konkursu sprzedażowego „największy przegrany wygrywa”.
Jest to doskonały sposób na aktywację osób, które zawsze czują się pokonani przez innych, jednocześnie pozwala na rozluźnienie i odrobinę zabawy.
Konkursy i gry zwiększające generowanie leadów to doskonały sposób na wprowadzenie pozytywnego vibe’u i ogólne wzmocnienie, które może przybierać dowolną formę. Skoncentruj się na wskaźnikach, które są zgodne z Twoimi celami biznesowymi i pracuj nad stworzeniem konkursu wokół nich. Rywalizacja w zespole sprzedażowym są skutecznym sposobem stymulowania intensywnych, krótkoterminowych zachowań. Przynoszą one niemal tak samo wybitne efekty jak systemy prowizyjne.
Rodzaje konkursów sprzedażowych i innych form rywalizacji, które możesz wprowadzić do firmy, są ograniczone jedynie Twoją wyobraźnią — lub wyobraźnią Twojego zespołu. Daj każdemu z członków możliwość swobodnego wypowiedzenia się na temat, umożliwiając im zasugerowanie pomysłów na konkursy sprzedaży i nagród w konkursach sprzedaży. To sprawia, że wszyscy czują się zaangażowani i skutecznie motywują się do działania.