Czas czytania artykułu: 4 minut(y)
Rozpoczynając swoją ścieżkę kariery, zwykle dokładamy wszelkich starań, by pracować jak najlepiej i najwydajniej. Chcemy także jak najwięcej się nauczyć, by z czasem, dzięki wiedzy i umiejętnościom awansować na wyższe stanowisko.
Zakres obowiązków i nowych odpowiedzialności na stanowisku managera- podobnie jak my- nie stoi w miejscu. Stale pojawiają się więc nowe czynniki, które kształtują to stanowisko. Będąc managerem nie tylko mamy wyższą pensję i większe możliwości rozwoju, ale także dysponujemy o wiele większą decyzyjnością. Manager przede wszystkim musi umiejętnie pracować z zespołem i dla niego. Współcześnie więc, możemy wyróżnić pewien zestaw cech i predyspozycji, które determinują to, że dana osoba będzie na tym stanowisku skuteczna. Jaki powinien być więc współczesny manager?.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Awans na stanowisko managerskie
Celem każdego pracownika jest awans i jak najlepsze wykorzystanie danych możliwości rozwoju. Jak wiadomo, wkładamy w to wszystko sporo wysiłku, który może zostać doceniony i ukoronowany awansem na stanowisko managera. Oznacza to, że stajemy wówczas przed nowymi wyzwaniami, gdyż dobry menedżer nie tylko powinien być ekspertem w swojej dziedzinie, ale także powinien mieć odpowiednie predyspozycje do zarządzania ludźmi, łagodzenia konfliktów, a także musi wykazać się gotowością na wiele nieprzewidzianych sytuacji. Jego reakcje nie powinny mieć związku z napięciem, które pojawia się w sytuacjach kryzysowych. Od managera również dużo się wymaga. Przede wszystkim oczekuje się tego, że będzie się on stale rozwijał i pomoże rozwinąć się zespołowi. Awans na to stanowisko nie powinien oznaczać, że manager rezygnuje z wysiłków i osiada na przysłowiowych laurach. Jedynie stałe doskonalenie siebie i swoich umiejętności, a także nabywanie wiedzy, może doprowadzić do osiągnięcia sukcesu na tej pozycji.
Jedną z cech dobrego managera jest to, że będzie on umiał spojrzeć na siebie krytycznym okiem i zauważyć popełnione błędy. Co więcej nie podejmuje on działań bezrefleksyjnych, co oznacza, że uczy się on na swoich błędach. Decyzje przez niego podejmowane są poparte głęboką analizą pracy, a z porażek wyciąga odpowiednie wnioski. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie każdy może kontynuować ścieżkę kariery jako manager. Jesteśmy różni i nie zawsze mamy odpowiednie predyspozycje, by pracować na tym stanowisku. Istnieje jednak pewien zestaw cech, którymi powinien charakteryzować się współczesny manager. To dzięki nim, można szybko i sprawnie ocenić, czy sprawdzimy się w tej niezwykle ważnej i odpowiedzialnej roli.
Współczesny manager, czyli jaki?
Błędem byłoby stwierdzenie, że każdy może pełnić funkcje managera w firmie. Niestety, nie każdy z kandydatów może sprawdzić się jako efektywny członek kadry zarządzającej. Czy jeśli brakuje nam kilku cech to nie mamy szans na rozwój tej ścieżki kariery? Oczywiście, brak niektórych predyspozycji nie przekreśla naszych szans na stanie się managerem, o ile mamy wystarczająco dużo chęci i pokory, by niektóre z tych cech wyćwiczyć. Jakie są więc cechy dobrego menedżera?
Wysoka umiejętność organizacji czasu pracy
Menedżer musi w pierwszej kolejności umieć ustalić priorytety w pracy. Poprawne ich wyznaczenie nie tylko dla siebie, ale także dla pracowników, w znacznym stopniu pomoże odpowiednio zarządzać czasem pracy i efektywnie go wykorzystać. Współczesny manager musi być wysoce zorganizowaną osobą, która wie w jaki sposób wyznaczać cele, a co więcej sprawić, że będą one realne do osiągnięcia. W praktyce, przewiduje on ile może zająć doprowadzenie projektu do końca, a następnie potrafi skutecznie wypunktować kolejne etapy. Co więcej, będzie on monitorował czy wszystko idzie po jego myśli i zgodnie z ustalonym planem. Dobry menedżer to również osoba, która jest w pełni świadoma tego, że nie zawsze uda się wykonać projekt na czas. Wie on dobrze, że w każdej chwili mogą pojawić się sytuacje kryzysowe, na które on i jego zespół powinien być przygotowany. Efektywna osoba na tym stanowisku nie powinna mieć problemu z tym, by zarządzać swoim czasem i czasem swoich pracowników.
Pewność swoich umiejętności i pewność siebie
Chyba każdemu z nas ciężko wyobrazić sobie obraz skutecznego managera, który wątpi w swoje umiejętności i w samego siebie. Nie chodzi tu o to, by wznosić na piedestał swoje zasługi, ale o to, by manager wiedział iż jest odpowiednią osobą na tym stanowisku i nie awansował z czystego przypadku. Umiejętności managera nie mogą budzić wątpliwości również wśród zespołu, dlatego też powinien on wykazać się zdolnością reagowania w momencie, kiedy jego kompetencje zostały podważone. Każdy brak pewności siebie i zwątpienie natychmiast zostanie wychwycone przez współpracowników, co może poskutkować utratą szacunku, a to z kolei znacznie utrudni lub wręcz uniemożliwi pracę.
Umiejętność jasnego i czytelnego przekazywania komunikatów
Odpowiednia komunikacja w zespole jest pierwszym kluczem do sukcesu. Jedną z cech managera jest więc umiejętność jasnego przekazywania komunikatów odnośnie tego co powinni zrobić pracownicy, a także tego czym powinni się zająć i reagowanie w momencie kiedy tego nie robią. Na tym stanowisku nie można pozwolić sobie na nieprozumienia komunikacyjne z zespołem. Dobry menedżer deleguje pracowników do określonych zadań, a przy tym jasno wyjaśnia czego od nich oczekuje i co należy do ich obowiązków. Nie pozwala on na to, by chociażby na moment, do zespołu wkradł się chaos i dezorganizacja.
Myślenie strategiczne
Zdolność do strategicznego myślenia jest jednym z wyróżników współczesnego managera. Wie on jak powinna zostać zorganizowana strategia działania, a także jest w pełni świadomy do czego dąży i jakie są cele zespołu. Musi on odpowiednio zmotywować pracowników i wznieść ich efektywność na kolejny poziom. Menager potrafi nie tylko planować, ale również w oparciu o odpowiedni plan, zrealizować założone cele.
Umiejętność bycia liderem
Chodzi tu przede wszystkim o to, czy manager potrafi skutecznie zarządzać grupą ludzi. Nie ukrywajmy, że ciężko sobie wyobrazić na tym stanowisku osobę, która nie jest wstanie rozdzielać zadań, organizować czasu pracy i wprowadzać pracowników do nowych projektów. Współczesny manager nie ma problemu z utworzeniem zgranego zespołu i znalezieniu pracowników, którzy potrafią szybko i skutecznie odnaleźć się w strukturze firmy.
Odpowiednia osobowość
Jedną z cech dobrego managera jest nic innego jak jego osobowość. Musi on być przede wszystkim otwarty na ludzi i umieć się z nimi efektywnie komunikować. Kluczowa jest umiejętność zauważania konfliktów, rozwiązywania ich, a także odpowiadania na potrzeby pracowników. Co więcej, zespół nie powinien czuć dyskomfortu i strachu przed zadawaniem pytań i dzieleniem się opiniami- tymi pozytywnymi i negatywnymi. Menager nie może pozwolić sobie “wejść na głowę”, ale jednocześnie powinien udowodnić, że pracownicy mogą z nim rozmawiać bez obaw.
Funkcja managera nie jest prosta i z pewnością wymaga ona ciągłej pracy i chęci rozwoju. Nie wątpliwie manager powinien mieć też nieograniczone złoża cierpliwości, a także cechy, które pomogą mu w odpowiednim zarządzaniu ludźmi i ich czasem.