Lead w marketingu – co to jest i jak go pozyskać?


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Każdy, kto zostaje przedsiębiorcą i zaczyna prowadzić działalność gospodarczą, musi jak najszybciej znaleźć sobie klientów, dzięki, którym będzie zarabiał.

W czasach tak wymagających dla firm konieczne jest opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej i wdrożenie jej w życie. Każdy dzień spędzony bezczynnie to nie tylko strata czasu, ale również pieniędzy przedsiębiorcy. Od pierwszego dnia swojej działalności właściciel firmy musi aktywnie działać i podejmować takie działania marketingowe, aby zdobył jak najwięcej leadów sprzedażowych, gdyż sama strona internetowa, czy wizytówka, które nie są promowane, w dzisiejszych czasach już po prostu nie wystarczy.

 

Lead – co to jest?

Termin ten często przewija się w branży marketingowej, każda więc osoba, która miała mniejszą lub większą styczność ze światem marketingu, na pewno choć raz słyszała o czymś takim. Lead w marketingu oznacza dane do kontaktu z osobą lub firmą, która może być zainteresowana naszą ofertą, produktami i usługami, czy podjęciem współpracy. W przypadku, gdy osoba jest potencjalnie zainteresowana kupnem, wówczas mówimy o leadzie sprzedażowym, który jest już w zasadzie jedynie o krok od finalizacji sprzedaży.

Pojęcie to dotyczy zarówno modelu biznesowego B2C (Bussiness-To-Consumer), czyli relacji między przedsiębiorcą, a klientem indywidualnym, jak i modelu B2B (Bussiness-To-Bussiness), czyli relacji jednego przedsiębiorcy z innym przedsiębiorcą. W sytuacji, gdy pewna osoba zostawia dobrowolnie swoje dane kontaktowe, przykładowo w formularzu kontaktowym na stronie, wówczas możemy mówić już o pozyskaniu leadu.

Należy jednak pamiętać, że pozyskanie leadu nie daje 100% gwarancji, że owa osoba lub firma na pewno zdecyduje się na nasze usługi. To zależy już wyłącznie od naszych umiejętności sprzedażowych, ale także od oferty. Warto więc starać się z całych sił, by leady spływały do nas same.

Jak jednak to zrobić? Otóż jest kilka sposobów na skuteczny lead marketing.

 

Strona www i jej elementy

Strona internetowa, aby sprawiała wrażenie przyjemnej i wywoływała pozytywne odczucia u odbiorcy, musi być odpowiednio zaprojektowana. Oprócz samej estetyki jej niektóre elementy, np. nawigacja, muszą być przejrzyste i intuicyjne, tak, by użytkownik nie miał problemu z poruszaniem się po stronie.

W kontekście leadów zaś, na stronie internetowej obowiązkowo muszą pojawić się dane kontaktowe, czyli telefon oraz adres e-mail. Warto wiedzieć, że zamieszczenie adresu siedziby firmy zwiększa jej wiarygodność, dzięki, czemu użytkownik chętniej z nami się skontaktuje.

Sprawdź również:  Jak generować leady na Facebooku?

Kolejnym elementem, który może pomóc w pozyskaniu leadu, jest formularz kontaktowy. Jest to jeden z wygodniejszych sposobów dla klienta, gdyż jego wypełnienie nie zajmuje dużo czasu i podaje się jedynie najważniejsze rzeczy – najczęściej dane i krótko opisuje się swoje zapytanie lub prośbę.

Można skorzystać również z innych skutecznych rozwiązań np. widgetu call back, w którym potencjalny klient zostawi swój numer telefonu, a już po kilkunastu sekundach otrzyma połączenie z konsultantem. Często spotykanymi na stronach są również czaty, dzięki, którym można szybko i sprawnie skontaktować się z firmą.

 

Landing Page

Strony typu landing page tworzone są w celu szybkiego i sprawnego pozyskiwania leadów. Można niejako powiedzieć, że są one minimalistycznymi wersjami stron internetowych i zawierają jedynie najpotrzebniejsze informacje wraz z danymi kontaktowymi i najczęściej formularzem kontaktowym. Działa ona oczywiście niezależnie od strony właściwej, a jest jedynie realizowana na potrzeby sprzedażowe.

Przykładowo, firma szkoleniowa zajmująca się prowadzeniem kursów stacjonarnych i online, może stworzyć odrębny od strony firmowej landing page, w którym poinformuje swojego odbiorcę o promocji na wybrany kurs, obowiązujący w konkretnym czasie. Kontakt zainteresowanego z firmą, w przypadku takiego rozwiązania może nastąpić po prostu szybciej, aniżeli w przypadku zwykłej strony, gdzie użytkownik musiałby przedzierać się przez kilka podstron i kategorii, aby dotrzeć do interesującej go oferty, a na samym końcu szukać jeszcze danych do kontaktu.

Landing Page można także użyć np. w kampaniach reklamowych w mediach społecznościowych, skąd mogą do niego trafiać odbiorcy.

 

E-mail marketing

Mailing to wciąż jedna z najskuteczniejszych metod pozyskiwania leadów w marketingu. Z pewnością każdy z nas wchodząc kiedyś na stronę, miał okazję natrafić na newsletter, a może i nawet zapisać się do niego. W ten sposób przedsiębiorca otrzymuje dane kontaktowe osoby, które zainteresowała się usługami, czy produktami, jest więc duża szansa, że w przyszłości, bliższej lub dalszej zdecyduje się na zakup. Tutaj wszystko jest w naszej mocy, a skutecznie prowadzony e-mail marketing może zachęcić wcześniej zapisaną w bazie osobę, do podjęcia szybszej decyzji zakupowej.

Sklepy internetowe często wykorzystuję pocztę elektroniczną do rozsyłania informacji o promocjach i przecenach. Inne firmy również mogą wykorzystać ten kanał w podobny sposób. Weźmy pod uwagę wcześniej wspomnianą firmę szkoleniową. Pozyskując dane osobowe poprzez newsletter, czy formularz kontaktowy może ona za pomocą mailingu poinformować daną osobę o zniżce na kurs np. przy użyciu specjalnego kodu rabatowego.

Sprawdź również:  Pozyskiwanie klientów - 79 śmiertelnie prostych sposobów jak pozyskać klienta

 

Social media

Jeśli masz firmę, masz stronę internetową, a nie masz założonych profilów firmowych na mediach społecznościowych, to koniecznie to zrób i to jak najszybciej! Social media to kanał marketingowy z ogromnym potencjałem, a kampanie reklamowe prowadzone tam mogą przynieść naprawdę duże korzyści dla firmy. Oczywiście trzeba zadbać o regularne i systematyczne prowadzenie profilu firmowego, gdyż profile, które nie są aktywnie prowadzone, tracą na wiarygodności i mogą jedynie zniechęcać użytkownika.

Ważne oczywiście jest zachowanie zdrowego rozsądku, gdyż spamowanie postami tablicy użytkownika po kilka razy dziennie może go równie zirytować, co pusty profil. Należy jednak pamiętać, by aktywnie uczestniczyć w konwersacjach, odpowiadać na komentarze, zapytania lub prośby odbiorców.

 

Marketing w wyszukiwarkach

Aby zwiększyć szanse dotarcia do grona potencjalnych klientów ze stroną internetową, warto nakierować swoje działania na marketing w wyszukiwarkach. Odbywać może się to za pomocą dwóch sposobów – reklam płatnych i SEO.

Ten pierwszy działa skutecznie już w krótkim czasie, a to za sprawą tego, że kampanie reklamowe można łatwo kontrolować, a także łatwo sterować ich budżetem, decydując, ile dokładnie pieniędzy ma być przeznaczonych na reklamy, w jakie dni, a nawet, w jakich godzinach mają się pojawiać.

Drugi sposób na promowanie strony internetowej w wyszukiwarce to pozycjonowanie. Strategia ta dąży do stopniowego zwiększania widoczności strony w wynikach organicznych, za pomocą działań prowadzonych na stronie (on-site) i poza nią (off-site).

Natomiast oba działania, zarówno reklamy płatne, jak i SEO prowadzone równolegle podwajają szanse na natrafienie na stronę przez użytkownika, wpisującego zapytanie, czyli frazę kluczową do wyszukiwarki. Lead pozyskany w ten sposób ma duże szanse, by staż się sprzedażowym, gdyż osoba, która wpisuje określone hasło do wyszukiwarki, z reguły jest zainteresowana i zdecydowana na zakup, bądź na nawiązanie współpracy, czy skorzystanie z usług.

 

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Wam w generowaniu wartościowych leadów marketingowych. Dajcie znać w komentarzu, co udało Wam się osiągnąć!


Przewiń do góry