Co to jest newsletter? Jak stworzyć sprzedający mailing?


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Dawniej newsletter był formą naukowego czasopisma wysyłanego do zainteresowanych czytelników.

Szybkie i proste w formie, powielane w kserokopiarce i puszczone w eter. Obecnie newsletter zachował inne podstawowe znaczenie – skutecznego nośnika elektronicznego, biuletynu przekazywanego przez firmy swoim klientom – subskrybentom i towarzyszy każdej branży – od newslettera tworzonego przez blogerów dla swoich czytelników, przez marketingowców zachęcających do zakupu nowych produktów, po świat akademicki i naukowy.

 

Co to jest newsletter?

Prostota i szybkość na stałe wpisały się jednak w istotę newslettera – nie jednak w formie jego przygotowania, bynajmniej skutecznego newslettera. Obecnie rynek jest przesycony reklamami, treściami i wszystkimi innymi bodźcami wysyłanymi przez firmy, które pragną skupić na sobie uwagę klienta. Aby się wyróżnić i zdecydowanie umieć odpowiedzieć na pytanie jak stworzyć dobrze sprzedający mailing należy tworzyć newslettery nie tyle co lepiej od konkurencji, a inaczej. Jak znaleźć ten złoty środek pomoże Ci właśnie ten poradnik. Aby lepiej wykorzystać poniższe wskazówki i zasady tworzenia newslettera zdefiniujmy go jako formę przekazywania nie tylko aktualnych promocji i produktów, które chcesz zareklamować ale przede wszystkim możliwość skutecznego utrzymania i dbania o relacje z klientami. Dobry newsletter sprawi, że klienci wyrobią sobie o Tobie zdanie jako osoby, która w tej branży jest niezastąpiona.

 

5 zasad dobrego newslettera

 

Zasada nr 1 – DBAJ O PROSTOTĘ
Aby przewidzieć to, co czuje Twój klient, musisz wejść w jego buty. Wyobraź sobie jego skrzynkę mailową i to ile czasu poświęca na przeglądanie nowych wiadomości. Czy wszystkie maile będą cieszyć się jego zainteresowaniem? Czy wszystkie maile przeczyta lub w ogóle je otworzy? Odpowiedzi na te pytania są proste – nikt z nas nie spędza wolnego czasu na czytaniu wszystkich maili tak jak nikt z nas wyjmując ze skrzynki pocztowej ulotki reklamowe nie czyta ich wszystkich od deski do deski. Przede wszystkim musi coś przykuć naszą uwagę – konkrety i ciekawy tytuł i angażujący nagłówek. Kieruj się zasadą im prościej, tym lepiej.

 

Zasada nr 2 – ZACHOWAJ RÓWNOWAGĘ
Skuteczny newsletter to taki, który nie tylko kusi zawartością tekstu, ale też estetyką i wyglądem. Ważne jest to, aby zachować równowagę pomiędzy ilością tekstu, a obszarem który zajmuje grafika. Pamiętaj, że kluczowy w mailingu jest tekst – nie może on być tylko dodatkiem do kolorowej ilustracji. Jeżeli preferujesz stworzenie newslettera, którego zadaniem będzie tylko i wyłącznie zainteresować odbiorców samym tekstem – zadbaj także o to, aby zachować justowanie tekstu i odpowiedni balans między tekstem a białą przestrzenią. Zwróć uwagę na to, że większość z Twoich klientów może korzystać z poczty elektronicznej na telefonie – dostosuj wyświetlane grafiki pod ekrany komputerów i telefonów.

 

Zasada nr 3 – WEZWIJ DO DZIAŁANIA
Istotą newslettera jest to, żeby klient po przeczytaniu jego zawartości wszedł na stronę Twojej firmy, zdobył więcej informacji na temat produktu bądź usługi, a w ostateczności i przede wszystkim nabył ten produkt lub usługę. Aby to zrobić niezbędne jest wzbudzenie ciekawości i wezwanie do działania. Dobrą praktyką jest zaszczepienie w newsletterze jedynie idei, przekazanie części informacji, aby poprzez stworzenie luki informacyjnej odbiorca miał ochotę dowiedzieć się więcej. Pamiętaj, aby mu to ułatwić wezwij do działania poprzez umieszczenie linku opatrzonego hasłem „Dowiedz się więcej”, albo „Zostaw numer telefonu, a nasz konsultant oddzwoni do Ciebie w ciągu 5 minut!”. Zainteresowanie trudno zdobyć, a jeszcze trudniej utrzymać, ponieważ z każdą minutą maleje. Musisz skutecznie i szybko reagować. Newsletter to świetny generator leadów sprzedażowych, ale tylko i wyłącznie przy współpracy z szybkim kontaktem z zainteresowanym klientem.

 

Zasada nr 4 – ZACIEKAW SOBĄ
Jedna z najważniejszych zasad, która mówi o tym, aby treść newslettera zawierała nie tylko spis promocji i aktualności w firmie, ale przede wszystkim informacje, które mogą zaciekawić odbiorcę. Pisz o trendach w branży, zdradź odbiorcy co w trawie piszczy, pokaż jak bardzo interesujesz się branżą, którą zajmuje się Twoja firma. Odbiorca musi wywrzeć wrażenie, że jesteś nie tylko godnym zaufania profesjonalistą, ale przede wszystkim pasjonatem, któremu działanie sprawia radość. Pamiętaj przy tym, że Twoi odbiorcy nie są specjalistami w Twojej branży i nie znają skomplikowanego słownictwa. Używaj prostego języka, a trudne pojęcia parafrazuj z użyciem potocznych słów lub przytoczeniem łatwych do przyswojenia definicji. Dobry komunikat w newsletterze wzbudzi zaufanie poprzez okazane subskrybentowi zainteresowanie.

 

Zasada nr 5 – ZOSTAW NAMIARY
Nawiązująca do konieczności wezwania do działania zasada, która podpowiada nam to, by pozostawić do siebie kontakt. Jest to zdecydowanie niezbędny element każdego newslettera, aby każdorazowo zostawić dane takie jak numer telefonu, adres e-mail, link do strony www firmy. Poza tym zadbaj także o odnośniki do Twoich social media – link do Facebooka, Instagrama, Twiterra czy innych portalów, z których korzysta Twoja firma. Newsletter wzmaga apetyt i odbiorcy będą chcieli bliżej poznać Twoją firmę.

 

Zgoda na newsletter – wzór zgody marketingowej

Zanim rozpoczniesz mailing do swoich kontaktów niezbędne jest uzyskanie zgody na przesyłanie droga elektroniczną treści marketingowych. Newsletter jest taką treścią i zgodnie z obowiązującymi przepisami nie możesz wysyłać swoim klientom takich wiadomości bez zaakceptowanej klauzuli, nawet jeśli taka osoba była już kiedyś Twoim klientem i korzystała z Twoich usług lub zakupiła produkt. Oprócz przesyłania i wysyłania wiadomości niezbędne jest przez Ciebie przetwarzanie danych Twoich klientów w postaci tworzenia listy mailingowej Twoich klientów. Zgodnie z przepisami obowiązującymi RODO zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych musi być wyrażona przez klienta w formie spełniającej 4 istotne przymiotniki – taka zgoda musi być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna. Tworząc treść takiej zgody marketingowej musimy o tym pamiętać. W ramach prezentu dla naszych czytelników przekazujemy poniżej darmowy wzór zgody na newsletter, czyli wzór zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

 

WZÓR ZGODY NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH W CELACH MARKETINGOWYCH
(WZÓR ZGODY NA NEWSLETTER)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych i otrzymywanie informacji handlowych za pomocą poczty elektronicznej, w szczególności w formie newslettera, na podany przeze mnie adres e-mail. Jednocześnie oświadczam, że zostałem zapoznany z moim prawem do odwołania powyższej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, prawem do cofnięcia oraz prawem do bycia zapomnianym, czyli usunięciu moich danych z bazy.

 

Podsumowanie

Każdy szanujący się, a przede wszystkim swoich klientów, przedsiębiorca dba o utrzymanie relacji i stałe informowanie o aktualizacjach i promocjach w swojej firmie. Zdecydowanie skutecznym narzędziem jest newsletter, który dobrze przemyślany jest świetnym sprzedawcą usług i produktów Twojej firmy. Musi być jednak oryginalny i angażujący swoich odbiorców, aby w świecie pełnym bodźców i tysięcy reklam nie umarł śmiercią naturalną. Aby temu zapobiec warto kierować się przytoczonymi w powyższym artykule zasadami i tutaj nie ma taryfy ulgowej – trzeba się stosować do wszystkich zasad łącznie, bo tylko wtedy nasz newsletter będzie skutecznie generował leady i nie będzie czytany tylko przez autora. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pozwolą Ci na zwiększenie sprzedaży i zaangażowania Twoich odbiorców!


Przewiń do góry