12 tematów na spotkania sprzedażowe, które warto rozważyć


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Każdy menadżer zarządzający zespołem sprzedaży doskonale wie, jak istotny wpływ na efektywność pracy całego zespołu ma nie tylko odpowiednio duża doza wzajemnej motywacji, ale również z góry zaplanowany schemat działań.

Dlatego też tak istotne są regularne spotkania zespołu sprzedaży, podczas których omawiana jest m.in. najnowsza strategia.

Niestety nierzadko zdarza się, że cotygodniowe meetingi nie przynoszą oczekiwanych skutków – na twarzach uczestników coraz częściej zamiast zainteresowania pojawia się znużenie. Jeśli Ty również masz wrażenie, że nieodpowiednio dobrany zestaw tematów sprawia, że spotkania z zespołem sprzedaży mijają się z celem, to przygotowaliśmy dla Ciebie 12 propozycji tematów spotkań sprzedażowych, które naprawdę warto rozważyć.

 

Zacieśnienie więzi oraz wzajemna motywacja

 

1. Pamiętaj o przedstawieniu nowych członków załogi 

Jeśli kiedykolwiek dołączałeś do kompletnie nieznanego Ci dotąd zespołu, to z pewnością wiesz, jak stresujące są pierwsze chwile w nowym miejscu pracy. Dlatego tak istotną kwestią jest zadbanie o komfort psychiczny nowych pracowników – jeżeli do waszego zespołu sprzedaży dołączyły nowe osoby, poświęć chwilę na ich przedstawienie oraz daj im opowiedzieć o sobie kilka słów. Dzięki temu nowi pracownicy nie tylko lepiej się poczują, ale również z większą ochotą będą zwracać się o radę, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

 

2. Zainspiruj innych do działania 

Nic tak nie inspiruje do działania, jak porządna dawka motywacji podczas poniedziałkowego spotkania. Jak podkreśla autor bestsellerów Grant Cardone, dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie spotkania od krótkiej mowy motywacyjnej bądź filmu, wówczas tchniesz w swój zespół nowy zapał do pracy.

Aby cotygodniowa motywacja nie stała się męczącą rutyną, możesz ją nieco urozmaicić i każdego tygodnia prosić o przygotowanie mowy innego pracownika, dzięki temu każdy będzie mógł się wykazać i zaprezentować swój pomysł na rozbudzenie w zespole nowych pokładów entuzjazmu.

 

3. Omów problemy, jakie stanęły na drodze i zaproponuj ich rozwiązanie 

Wykonanie przydzielonych zadań nie zawsze idzie zgodnie z planem, dlatego też podczas spotkań zespołu sprzedaży warto poruszyć kwestię problemów zawodowych, które spędzają pracownikom sen z powiek. Pamiętaj, że w zespole tkwi siła, dlatego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przedyskutowanie danej kwestii w zaufanym środowisku, aniżeli pozostawienie jej do samodzielnego rozwiązania. Dzięki wspólnemu pochyleniu się nad danym problemem z pewnością szybko wspólnie znajdziecie wyjście z sytuacji.

Sprawdź również:  Czy Twój zespół sprzedażowy potrzebuje narzędzi gamifikacyjnych?

 

Nowinki z życia firmy 

 

4. Przedstaw i omów nowo wdrażane produkty 

Twoja firma rozszerzyła ofertę o kolejne produkty? Warto poruszyć tę kwestię podczas co poniedziałkowego spotkania! Wraz z zespołem zastanówcie się, jakimi cechami charakteryzuje się osoba, która prawdopodobnie byłaby zainteresowana ich zakupem i zasugeruj pracownikom, które osoby z grupy dotychczasowych klientów warto powiadomić o dostępnych nowościach.

Dobrym pomysłem jest również zaproszenie na spotkanie osoby z działu marketingu, która wspólnie z Wami przeprowadzi burzę mózgów dot. tego, jak skutecznie sprzedać dany produkt.

 

5. Update od działu marketingu 

Kluczem do sukcesu firmy jest bez wątpienia współpraca pomiędzy działem sprzedaży oraz działem marketingu. Dzięki kreatywności zespołu marketingowego oraz skuteczności zespołu sprzedaży z łatwością opracujecie strategię oraz kampanię, która przyciągnie setki klientów zainteresowanych oferowanym produktem.

Godnym rozważenia pomysłem jest taktyka sugerowana przez eksperta od zwiększania przychodów – markę InsightSquared. Zdaniem ekspertów tej firmy dobrym i co najważniejsze efektywnym rozwiązaniem, realnie wpływającym na cykl życia danego produktu, jest zaproszenie na spotkania zespołu sprzedaży przynajmniej jednej osoby z działu marketingu. Wówczas możesz mieć pewność, że niezbędne informacje, co do postępów sprzedaży będą pochodziły z rzetelnego źródła.

 

6. Zmiany w wewnętrznie obowiązujących zasadach oraz wykorzystywanych narzędziach 

Jeśli zależy Ci na sympatii oraz szacunku swoich współpracowników (a wierzymy, że tak też jest), jako menadżer musisz na bieżąco podczas spotkań informować Twój zespół sprzedaży o wszelkich mających miejsce zmianach oraz aktualizacjach. Nie musimy chyba wspominać, jak niekomfortową sytuacją jest ta, gdy pracownik nie jest świadom nowo obowiązujących, ważnych reguł, o których nikt go nie poinformował.

Mówiąc o istotnych regułach mamy tutaj na myśli chociażby:

  • Zmiany w procesach rekrutacyjnych;
  • Najnowsze zasady obowiązujące w firmie, a zwłaszcza te dotyczące wynagrodzeń oraz różnorakiego typu świadczeń pracowniczych;
  • Wdrażanie nowych narzędzi technologicznych, co najważniejsze, jeżeli mają one związek z systemem CRM, bądź innymi szczególnie ważnymi programami/aplikacjami, wówczas przedstawiciele handlowi powinni mieć szansę zadawać odnoszące się do tego tematu pytania;

 

Ustalenie celów i opracowanie planu działań 

 

7. Oceń stan realizacji strategii 

To nieprawda, że przedstawiciele sprzedaży najlepiej radzą sobie wówczas, gdy każdy z nich działa samodzielnie i na własny rachunek. Znacznie lepsze efekty przynosi praca zespołowa, dlatego też menadżer powinien zadbać o to, by podczas cotygodniowych spotkań poruszane były wszelkie kwestie, będące przedmiotem wspólnego zainteresowania tj.: aktualizacje dot. sprzedaży, czy też informacje o nowych, potencjalnych Klientach. Jest to moment, w którym każdy pracownik powinien mieć szansę zabrać głos.

Sprawdź również:  12 sposobów na podbicie serc zespołu sprzedażowego w kryzysie

 

8. Ustal cele i oceń postępy 

Spotkania zespołu to świetna szansa na omówienie miesięcznych i kwartalnych celów w większym gronie. Są one doskonałą okazją do zbiorowej dyskusji oraz ustalenia poszczególnych celów, w oparciu o najnowsze aktualizacje pochodzące od pracowników. Jeżeli zauważyłeś, że któryś z pracowników zdecydowanie wyróżnia się na tle pozostałych i w ostatnim czasie może pochwalić się wieloma sukcesami, koniecznie mu pogratuluj. Jeżeli natomiast któryś z członków zespołu pozostaje nieco w tyle, zaproponuj zespołowi burzę mózgów, podczas której omówicie to, w jaki sposób dana osoba może nadrobić zaległości.

 

9. Doceń i podkreśl sukcesy 

Praca przedstawiciela handlowego nie należy do najłatwiejszych – stres, codzienny kontakt z kolejnymi Klientami oraz negocjowanie umów, to tylko niektóre z jego obowiązków. W takich warunkach łatwo się nieco zatracić i zapomnieć o podkreślaniu sukcesów swojego zespołu. Na szczęście można to zrobić podczas cotygodniowych spotkań! Odpowiednio podkreślając zasługi danego pracownika na rzecz sprzedaży, nie tylko pokażesz swoim współpracownikom, że doceniasz ich ciężką pracę, ale również wpłyniesz na ich nastawienie – jak podkreślają eksperci z Salesforce.com systematyczne podkreślanie sukcesów sprawia, że pracownicy chętniej uczestniczą we wszystkich spotkaniach.

 

10. Zaplanuj możliwe formy nawiązywania kontaktów z klientami w nadchodzącym tygodniu 

Potencjalni klienci zainteresowani oferowanym przez Twoją firmę produktem, czają się niemal na każdym kroku. Spotkania, konferencje i wydarzenia z branży, to tylko niektóre z dostępnych możliwości, dlatego wraz z początkiem każdego tygodnia warto jest poprosić danego pracownika o przygotowanie listy mających mieć niebawem miejsce wydarzeń. Dzięki temu będziesz w stanie odpowiednio rozdysponować zadaniami swojego zespołu w nadchodzącym tygodniu.

 

Bieżący content edukacyjny 

 

11. Działaj w jednym obszarze zainteresowania

Chciałbyś wszystkie kwestie dot. sprzedaży poruszyć podczas jednego spotkania? To raczej niemożliwe. Zamiast tego staraj się raczej każdego tygodnia wybierać jeden określony priorytet oraz cel, na którym powinni się skoncentrować Twoi współpracownicy. Spotkania zespołu sprzedaży nie muszą bowiem opierać się tylko i wyłącznie na wymianie informacji dot. postępów, warto je również wykorzystać jako okazję do edukacji i zdobycia nowych umiejętności.

W jednym tygodniu skoncentruj się np. na zaawansowanej nauce CRM, a w drugim zajmij się kwestią kontaktowania się z byłymi klientami. Dzięki temu poniedziałkowe spotkania z całym zespołem będą naprawdę interesujące.

 

12. Podziel się doświadczeniem oraz skutecznymi praktykami 

Każdą okazję do zdobycia nowych umiejętności warto jest wykorzystać! Ostatnim już pomysłem na temat, który warto poruszyć podczas spotkania z zespołem sprzedaży, jest podzielenie się z pracownikami zdobytym doświadczeniem oraz cennymi wskazówkami i praktykami, które nawet z cenionego, starszego przedstawiciela sprzedaży zrobią jeszcze bardziej wydajnego pracownika. Dobrym pomysłem jest np. odgrywanie roli na podstawie wcześniej przygotowanego scenariusza.

Zapomnij o nudnych, ciągnących się w nieskończoność spotkaniach – dzięki wdrożeniu choć kilku punktów z tej listy, zapomnisz o rutynie i jeszcze bardziej zachęcisz swój zespół do działania. 


Przewiń do góry