Mailing reklamowy – co to jest i jak działa?


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Mailing reklamowy z roku na rok staje się coraz bardziej popularny.

Jako jedna z najlepszych metod dotarcia ze swoją ofertą bezpośrednio do klienta, jest najczęściej wybierana w nowoczesnym marketingu przez coraz większą grupę przedsiębiorstw. Sam marketing internetowy nie kończy się jedynie na prowadzeniu profili w mediach społecznościowych, czy też pozycjonowaniu strony internetowej, dlatego warto dowiedzieć się, czym jest e-mail marketing i w jaki sposób działa.

Czym jest mailing reklamowy?

Zgodnie z definicją mailing reklamowy to jedna z form tzw. marketingu bezpośredniego (z ang. direct marketing). Taka forma reklamy polega na stworzeniu unikatowej wiadomości mailowej składającej się z różnych elementów, takich jak tekst pisany, odpowiednio dobrana grafika, czy też odnośniki do powiązanych stron internetowych, gdzie potencjalny klient może dokonać zakupu wybranych dóbr lub usług. Reklama w formie maila stanowi jedno z najstarszych i najlepiej znanych sposobów na przedstawianie swojej oferty klientom oraz dbanie o dobre relacje zarówno z dotychczasowymi, jak i nowymi klientami oraz partnerami biznesowymi.

Mailing reklamowy przeważnie składa się z wiadomości mailowej, w której zawarte muszą być wszystkie niezbędne do zachęcenia użytkowników poczty mailowej informacje. Można zatem śmiało stwierdzić, że mailing reklamowy ma formę jednorazowej wiadomości mailowej, gdzie w jednym miejscu zgromadzone są wszystkie istotne informacje, mające na celu zachęcenie użytkownika do wejścia w maila i zagłębienia się w ofertę, jaka jest mu przedstawiona.

 

Co przemawia za skutecznością mailingu reklamowego?

By mailing reklamowy był skuteczny, musi on spełniać jedno, podstawowe zadanie: musi przykuwać uwagę oraz zachęcać do wejścia do wiadomości i przeczytania jej treści oraz informacji zawartych na grafice. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz od grupy docelowej, do której mail ma dotrzeć, musi zostać stworzony specjalny wzór wiadomości mailowej. Taka wiadomość nie może być przypadkowa, zawierać nieadekwatnych do specyfiki wybranej branży treści, czy też w zbyt nachalny sposób zmuszać użytkowników do wejścia w treść maila.

Nie bez kozery większość maili trafia często do SPAM-u lub jest odrzucana przez użytkowników i przenoszona z głównej skrzynki mailowej do kosza lub do archiwum. Powodem takiego stanu rzeczy zwykle jest brak konkretnych, ciekawych informacji, zły dobór kolorystyki lub układu graficznego, czy też przypadkowe i niemające praktycznie nic wspólnego ze sobą treści.

Istotna jest również częstotliwość wysyłanych maili.  Zbyt duża ilość maili w krótkich odstępach czasu może spowodować, że klienci będą mieli wrażenie, iż wybrana firma chce na siłę narzucić im swoją ofertę i przekonać do swoich produktów lub usług. Z kolei zbyt niska częstotliwość maili może spowodować, że klient całkowicie zapomni, iż kiedyś korzystał z usług wybranej firmy oraz finalnie zniechęcić go do dalszego czytania maili reklamowych.

 

W jaki sposób działa mailing reklamowy?

Sposób działania mailingu reklamowego jest dosyć prosty i praktycznie w każdym wypadku taki sam. Użytkownik sieci (lub wybranej strony internetowej) korzystając z usług lub kupując produkty na stronie internetowej wybranej firmy, zwykle dostaje możliwość zapisania się do newslettera lub wyraża zgodę na otrzymywanie informacji o nowych produktach i promocjach. Często też wyrażając zgodę na reklamę w formie e-mail marketingu podczas dokonywania płatności, klienci automatycznie wpisywani są do bazy osób, którym firma w formie mailowej będzie stale przedstawiać swoją ofertę.

Następnie firma przetwarza takie dane i od momentu dokonania transakcji stale przesyła informacje w formie maila na temat nowych produktów, usług, czy też zmian w procesie obsługi klientów. Takie informacje mogą okazać się niezwykle cenne dla klientów, gdyż jest on na bieżąco z trendami, bądź zmianami np. w działaniu aplikacji mobilnej lub strony internetowej wybranego przedsiębiorstwa.

 

Co powinien zawierać profesjonalny mailing reklamowy?

Aby mailing reklamowy przynosił rzeczywiste rezultaty, powinien składać się z kilku istotnych elementów, tworzących finalnie spójną całość. Do tego typu elementów z pewnością zaliczają się:

  • Dobrze dobrany tytuł – nadanie odpowiedniego tytułu dla maila reklamowego jest kluczowe i powinno składać się z kombinacji kilku słów, które zachęcą użytkownika poczty mailowej do wejścia w wiadomość;
  • Preheader – wyrażenie w formie rozkazującej, która ma na celu przekonanie, iż to właśnie ten mail jest najważniejszym w wybranym dniu i odbiorca musi koniecznie w niego wejść np. “Koniecznie sprawdź naszą ofertę!”. Wyrażenie to jest napisane mniejszą czcionką obok tytułu maila;
  • Odpowiednio dobrana treść – dobór odpowiednich słów ma na celu przedstawienie potencjalnemu klientowi swojej oferty i zapoznanie się ze zmianami, jakie występują i firmy reklamującej się poprzez maila. W tym celu konieczne jest używanie krótkich oraz zwięzłych wyrażeń, prowadzących do  przedstawienia spersonalizowanej oferty dla wybranego użytkownika sieci;
  • Unikatowa grafika oraz kolorystyka – dla każdego typu przedsiębiorstwa konieczne jest stworzenie osobnej grafiki oraz kolorystyki, która nawiązuje do charakteru działalności firmy, jak i samej oferty dla wybranej osoby;
  • Stopka – praktycznie w każdym mailu konieczne jest dodanie stopki na samym dole maila, gdzie podane są wszelkie dane kontaktowe oraz informacje poświadczające np. wpis do KRS lub inne istotne dane, po których można zweryfikować, czy firma faktycznie istnieje, a jej oferta jest prawdziwa;
  • CTA – tj. miejsce, w którym umieszczony jest link przenoszący np. bezpośrednio do strony z oferowanym produktami lub do strony, gdzie można założyć konto.

Jak widać,  aby stworzyć efektywnego maila reklamowego, konieczne jest zawarcie kilku równie istotnych elementów. Odpowiedni dobór tych elementów może decydować o ostatecznym skorzystaniu z oferty wybranej firmy, bądź też odrzuceniu maila przez potencjalnego klienta.

 

Czy mailing reklamowy wciąż jest opłacalny?

Pomimo opinii niektórych osób, iż mailing reklamowy nie jest już tak atrakcyjną formą marketingu, jak dawniej, to wciąż jest to jedna z najchętniej wybieranych form reklamowania swojej działalności. Praktycznie każdy w dzisiejszych czasach posiada skrzynkę mailową i korzysta z różnych stron internetowych, dzięki czemu wiadomość mailowa stanowi jedną z najprostszych i całkiem skuteczną formę pozyskiwania nowych klientów.

Mailing reklamowy istotny jest również w przypadku, gdy klient wcześniej skorzystał już z usług wybranej firmy. Tego typu wiadomości mailowe są o tyle istotne, iż pozwalają podtrzymać relację na poziomie klient – usługodawca i jednocześnie umożliwiają zapoznawanie się z nowościami na wybranych stronach internetowych.

4.9/5 - (10 ocen/y)

Autor artykułu:

  • hotLead.pl

    Pozyskiwanie klientów, generowanie leadów sprzedażowych (B2B), outsourcing sprzedaży w Polsce i zagranicą. Skup się na obsługiwaniu, a nie pozyskiwaniu klientów i zajmij się tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.


Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top