Call To Action (CTA) – jak skutecznie wezwać do działania?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Aby zwiększyć internetową sprzedaż niezbędna jest właściwa strategia marketingowa.

Osoby odpowiedzialne w przedsiębiorstwie za marketing, planując sposoby komunikacji z klientem oraz zajmujące się opracowywaniem kampanii reklamowych, wiedzą, że kluczem do sukcesu jest właściwe zwracanie się do obranej wcześniej grupy docelowej. Czasem wystarczy jedynie prosty, a jednocześnie sugestywny zwrot do klienta, aby przykuć jego uwagę i zachęcić do określonego działania. Poniżej dowiesz się, w jaki sposób zaprojektować taką właśnie komunikację, która w efekcie ma przynieść określone rezultaty.

Call to action (CTA) – tłumacząc z języka angielskiego oznacza wezwanie do działania. Jest to określony sposób komunikacji z klientem, który ma na celu zachęcenie do wykonania określonego ruchu. CTA może mieć formę tekstową, bądź też graficzną, prawidłowo wykonane wywołuje interakcję, którą może być na przykład kliknięcie, dotknięcie, finalizacja zakupu. Potrzeba klienta, by sam poczuł chęć kliknięcia w tekst lub button to właśnie call to action, przykłady: wysoka konwersja, zwiększona sprzedaż, pozytywny feedback. Skuteczność wdrożenia wezwania do działania mierzy się za pomocą wskaźnika konwersji, szczegółowo wyjaśniony jest on na końcu artykułu.

 

W jakim celu wdraża się CTA?

Właściwie zarządzane przedsiębiorstwo powinno prawidłowo realizować określoną strategię marketingową. Jeżeli firma zajmuje się między innymi sprzedażą internatową – wdrożenie call to action wydaje się być kluczowe dla jej funkcjonowania, gdyż obecnie jest to podstawowa technika stosowana przez organizację. Wezwanie do działania wdraża się w celu uzyskania określonego wcześniej efektu, najczęściej sprzedaży, zapisu do newslettera lub pozostawienia przez klienta danych kontaktowych. Sama klikalność jednak niewiele powie pracownikowi firmy, dlatego też wprowadzono CTR, czyli wezwanie do reakcji. Jest to wskaźnik konwersji, czyli mówiąc dosłownie, pokazuje ile osób z tych, które kliknęło – dokonało dalszego działania, czyli na przykład finalizacji zamówienia itp.

 

3 składowe skutecznego CTA

Wezwanie do działania, mimo że powinno być wdrażane w każdej działalności, nie może być bezmyślnie stosowane. Klient, który wykonał określone działanie, natomiast został wprowadzony w błąd, bądź treść komunikatu była nieaktualna/ przesadzona – nie zostanie z przedsiębiorstwem na dłużej oraz pozostawi po sobie nieprzyjemny feedback. Dlatego też zwracanie wartości dodanej klientowi to także call to action, przykłady wyglądają następująco:

  1. Złożenie obietnicy
  2. Rzetelne poinformowanie o korzyściach
  3. Pozwolenie wyrażenia swojej potrzeby

Niewłaściwie skonstruowane CTA zapomina poinformować klienta o płynących dla niego korzyściach, nie odzwierciedla też jego potrzeb. Jako ciekawostkę dodamy, iż ogromna ilość firm błędnie wykorzystuje call to action.

 

Jak stworzyć skuteczne CTA, które zwiększy sprzedaż?

Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności oraz produktów, jakie dostarcza, CSA jest to najlepszy możliwy rezultat odwiedzin. Warto więc dogłębnie przeanalizować potrzeby danej grupy docelowej i zaprojektować w oparciu o poniższe wskazówki skuteczne CTA.

  • Dopasuj tekst do grupy docelowej – wiedząc kim są klienci firmy, znając ich dane demograficzne, w tym przedział wieku, należy stworzyć tekst, który będzie do nich pasował. Przykładowo zajmując się sprzedażą kul ortopedycznych i lasek, nie na miejscu będzie użycie zwrotów nieformalnych.
  • Używaj wyłącznie liczby pojedynczej – należy zwracać się do użytkownika w liczbie pojedynczej, gdyż w ten prosty sposób klikalność może wzrosnąć nawet do 90%. Przykładowo zamiast „wejdź”, dużo lepiej sprawdzi się „wchodzę”.
  • Użyj trybu rozkazującego – będąc jeszcze przy formułowaniu treści, nie można zapomnieć o właściwym użyciu trybu. Tryb rozkazujący sprawdzi się w praktycznie wszystkich przypadkach, natomiast być może istnieje specyficzna grupa docelowa, dla której taki komunikat nie byłby dobrym pomysłem. Badania mimo wszystko dowodzą, że użycie sformułowania „dowiedz się więcej” przynosi lepsze efekty od grzecznego „czy chciałbyś dowiedzieć się więcej?”
  • Zastosuj właściwy kolor, kontrast i rozmiar – ważne aby przycisk CTA nie zginął w gąszczu pozostałych informacji o produkcie lub w e-mailu. Ludzie oko zwraca szczególną uwagę na to co charakterystyczne, nie należy więc bać się eksperymentować z krzykliwymi kolorami lub rozmiarem. Profesjonalnie wykonana grafika jest kluczem do skutecznego call to action, przykłady poprawnie wykonanych projektów znajdą się niżej.
  • Zaprojektuj CTA pod urządzenia mobilne – większość osób odczytuje prywatne e-maile używając telefonu, również nierzadko dokonuje researchu za pomocą komórki. Ważne więc, aby przycisk CTA nie rozlewał się na ekranie smartfona, płynny przebieg procesu czytania lub kupowania z użyciem telefonu w dzisiejszych czasach powinna być normą.
  • Użyj słów, które wymuszają wykonanie danej czynności – to w zasadzie kluczowa zasada przycisku CTA, aby właściwie spełniał swoją funkcje musi brzmieć odpowiednio dosadnie. Nie należy się obawiać używania zdań typu: „Przetestuj za darmo”, „Dołącz teraz i otrzymaj rabat”. Warto przy tej regule pamiętać, ze niewolno przesądzić z nadmierną ilością słów, gdyż przyniesie to odwrotny efekt do oczekiwanego.
  • Zweryfikuj podlinkowanie przycisku – kiedy już cala koncepcja jest przygotowana, a przycisk CTA zaprojektowany i umieszczony we właściwym miejscu, konieczne jest bieżące sprawdzanie poprawności linku umieszczonego pod przyciskiem. Nie ma nic gorszego, niż link, który blednie przekierowuje, albo w ogóle nie działa.

 

Do czego powinien kierować przycisk CTA?

Linkując przycisk CTA należy przeanalizować, do czego powinien on kierować. Może to być oficjalna strona internetowa firmy, okno zakupu lub witryna, na której użytkownik znajdzie informacje dotyczące wyłącznie reklamowanej przez nas oferty. Taką stronę nazywamy landing page. Jest to strona docelowa, na którą trafia klient po wciśnięciu przycisku CTA, najczęściej może ona dotyczyć realizowanej aktualnie kampanii reklamowej konkretnego produktu. Osoba nie znająca produktów, ani nawet przedsiębiorstwa, nie musi przebijać się przez obszerną i przeładowaną informacjami oficjalną stronę producenta i może szybko podjąć decyzję zakupową.

Strona internetowa to po prostu wizytówka przedsiębiorstwa i jednocześnie kopalnia informacji o produkcie i całej firmie. Wybór, gdzie pokierować klienta po kliknięciu w przycisk CTA zależny jest od wielu rzeczy. Należy zastanowić się, czy chcemy wywołać u użytkownika określone, natychmiastowe działanie i skłonić do jednorazowego zakupu (w przypadku wydarzeń, webinarów itp.), czy też zapoznać go z naszą marką i sprawić, aby został na dłużej. Najważniejsza w obu przypadkach kwestią jest wzbudzenie zaufania u klienta.

 

Konwersja CTA

Jak wspominaliśmy na początku, aby wdrożenie wezwania do działania było skuteczne, należy wiedzieć, w jaki sposób reagują na niego klienci. Sama informacja na temat liczby kliknięć w przycisk CTA nie wystarczy, jeżeli nie wiemy, co dalej ci użytkownicy robią po przeniesieniu w link. Właśnie z tego względu wykorzystuje się wskaźnik klikalności CTR, czyli Click Trough Rate. Jest to wyrażony w procentach wynik unikalnych kliknięć w CTA w stosunku do ogólnej liczby użytkowników razem wziętych. Do jego obliczenia wystarczy nam użycie prostego wzoru:

CTR = liczba odwiedzin / liczba kliknięć w CTA x 100%


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Przewiń do góry