Czas czytania artykułu: 3 minut(y)
Cold mail i email marketing to dwa kompletnie różne terminy, ale jednak w dalszym ciągu są bardzo często mylone.
Pora wreszcie postawić sprawę jasno i wskazać kluczowe różnice między cold mailami, a emailami marketingowymi. Zacznijmy od początku …
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Czym jest cold mail?
Cold email to wstępna wiadomość email, która jest wysyłana do odbiorcy w celu uzyskania korzyści pod kątem sprzedaży, możliwości nawiązania współpracy lub innych benefitów dla obu stron, zarówno nadawcy jak i odbiorcy.
Czym jest email marketingowy?
Czym jest email marketingowy? Email marketingowy (newsletter) – to komercyjna wiadomość email wysyłana do wielu odbiorców określanych jako subskrybentów, którzy wcześniej wyrazili zgodę na otrzymywanie od Ciebie takich wiadomości.
1. Grupa odbiorców
Cold email zwykle kierowany jest do osób, które nie wiedzą jeszcze o istnieniu twojej marki, albo wiedzą o twojej marce, ale nie miały z nią jeszcze żadnej styczności. Zwykle, aby znaleźć kontakt do takich osób trzeba przekopać Internet, bądź posłużyć się narzędziem, które nam w tym pomoże. Największym plusem tego rozwiązania, jest zdecydowanie możliwość wybrania do kogo faktycznie trafi nasz mail.
Natomiast w przypadku email marketingu sprawa wygląda trochę inaczej. Email marketingowy trafia w ręce osób, które miały styczność z twoją marką i wyrazili zgodę na otrzymywanie od Ciebie informacji na jej temat. Jedno jest pewne, w przeciwieństwie do cold mailingu tutaj odbiorcy z własnej woli chcą zapoznać się bardziej z twoim produktem.
2. Wygląd maila
Już po pierwszych sekundach porównania obu form komunikacji jesteśmy w stanie odróżnić cold mail od email marketingu właśnie po tym jak wygląda.
Cold email powinien wyglądać jak prywatna konwersacja pomiędzy tobą, a Twoim odbiorcą. Zwykle takie wiadomości składają się z samego tekstu. Na końcu cold maila powinno znaleźć się precyzyjne CTA (call to action), aby np. zachęcić do umówienia się na rozmowę.
Z kolei email marketing to kompletnie inna szkoła jazdy. Wiadomości marketingowe opierają się zwykle na wcześniej przygotowanych szablonach. Takie wiadomości zwykle oprawione są w kolorystykę firmy, jej logo i specjalnie dobrane fonty. Dużo w nich grafik i przycisków, które po kliknięciu przekierują nas na stronę produktu, do artykułu, bądź do specjalnej strony z promocjami.
3. Personalizacja
Personalizacja stanowi trzon sukcesu cold mailingu. Wysyłać maile w oparciu o szablony każdy potrafi, ale klucz do sukcesu stanowi ich odpowiednia personalizacja. W cold mailingu szczególny nacisk kładzie się na nadawanie wiadomości osobistego charakteru. W końcu naszym celem jest zainteresowanie osoby po drugiej stronie w taki sposób, aby chciała z nami dłużej porozmawiać.
Emaile marketingowe również pisane są z elementami personalizacji, jednak w mniejszym stopniu. Odbiorcy spodziewają się, że są w pewien sposób kategoryzowani. Treści, które pojawią się w skierowanej do nich wiadomości mailowej, pojawią się również w setkach, o ile nie tysiącach innych maili. Mimo tego w treściach marketingowych możemy zauważyć, że:
- Zwracano się do nas po imieniu.
- Otrzymywaliśmy promocję na produkty, które wcześniej oglądaliśmy
Może nie jest to poziom personalizacji, jaki jesteśmy w stanie osiągnąć poprzez cold mailing, ale mówi się, że lepiej w ten sposób, niż wcale ?.
4. Częstość i ilość wysyłanych maili
W email marketingu wychodzimy z założenia, że im więcej tym lepiej, prawda? To dlatego zawsze, gdy tylko nadarzy się okazja to namawiamy naszych odbiorców do zasubskrybowania naszego newslettera. W cold mailingu natomiast, stawiamy na mniejszą ilość maili i dobrze doprecyzowaną grupę odbiorców, którym wysyłamy sekwencję spersonalizowanych maili (z reguły od 3 do 7) w stosownych odstępach czasowych (tak, aby nie wyjść na natrętów ?).
5. Cel
Głównym celem cold mailingu jest nawiązanie relacji biznesowej oraz umówienie spotkania z osobą decyzyjną w danej firmie.
Natomiast w email marketingu zamiast nawiązywać relacje biznesowe z naszym odbiorcą, bardziej skupiamy się na podtrzymywaniu relacji z klientem oraz budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Cold mailing vs e-mail marketing – podsumowanie
Kluczowym celem maili jest ułatwienie komunikacji. Email marketing i cold mailing sporo się od siebie różnią i każdy z nich nadaje się do czegoś innego. Nie mniej jednak trzeba zaznaczyć, że oba sposoby komunikacji spełniają się świetnie w swojej roli i dostarczają wyniki proporcjonalne do naszego zaangażowania.
Słowem końca od autora, stosując obie metody warto podejść do zadania kreatywnie. Zastanów się, co odbiorca chciałby znaleźć w newsletterze, a co zachęciłoby go, aby poświęcił Ci swój czas w korespondencji mailowej. Postaraj się zastosować to w praktyce i nie bój się eksperymentować ?.