Czas czytania artykułu: 5 minut(y)
Reklamowanie się z pomocą influencerów to metoda, o której efektywności w marketingu w modelu B2C słyszał chyba każdy. Czy jednak metoda ta może być równie skuteczna w marketingu typu B2B? Z pewnością tak!
Generowanie leadów (od ang. lead generation) z pomocą influencerów jest tak łatwe dlatego, że są oni uznawani przez ludzi za liderów opinii i ekspertów w dziedzinie, w której działają. Ludzie ufają influencerom – a Ty możesz wykorzystać to zaufanie do promocji swojego produktu lub usługi. Promocja ta pozwoli Ci dynamicznie rozwinąć swoją markę poprzez docieranie do nowych klientów i budzenie większej sympatii i rozpoznawalności u klientów pozyskanych już wcześniej!
Jak jednak dotrzeć do samych influencerów? Wielu z nich cieszy się statusem prawdziwych celebrytów – i nawiązanie z nimi współpracy jest często równie dużym wyzwaniem, co kooperacja z gwiazdami kina i estrady. W dzisiejszym poście podpowiemy Ci, w jaki sposób możesz nawiązać kontakt z wybranym influencerem za pomocą poczty e-mail. Przeczytaj nasz wpis do końca, aby poznać receptę na sukces w email lead generation!
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Pierwszy krok do sukcesu: wybierz to medium społecznościowe, który najchętniej odwiedzają Twoi klienci
Zanim zaczniesz pozyskiwanie influencerów, którzy mogliby być zainteresowani współpracą przy promocji Twojej marki, ustal, które media społecznościowe cieszą się największą popularnością wśród Twoich klientów i osób, które mogą być zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Promowanie Twojej marki w miejscu, w którym nie masz szans na dotarcie do potencjalnych klientów byłoby po prostu marnowaniem zasobów.
Pamiętaj, że każde medium społecznościowe rządzi się swoimi prawami. Tylko ich znajomość gwarantuje Ci skuteczne generowanie leadów za pomocą danego kanału promocji.
I tak na przykład:
- Twitter jest bardzo popularny w niektórych krajach, podczas gdy w innych pozostaje daleko w tyle za innymi musi platformami społecznościowymi.
- Facebook to najlepsze miejsce do tworzenia społeczności i grup fanowskich, skoncentrowanych wokół Twojej marki.
- Instagram to miejsce, w którym ludzie przede wszystkim poszukują inspiracji. Chcesz zaistnieć na “Insta”? Przygotuj najwyższej jakości materiały wizualne i graficzne!
- Jeśli Twoja grupa docelowa woli oglądać materiały wideo, niż czytać lub oglądać grafiki, to powinieneś skoncentrować się na promocji za pomocą YouTube!
Jak widzisz, wybierając medium społecznościowe, w którym będziesz promować się za pomocą influencerów, powinieneś kierować się przede wszystkim preferencjami i potrzebami Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Dokładnie przeanalizuj swoją grupę docelową pod tym kątem, aby bezbłędnie wybrać najlepsze medium społecznościowe do promocji swojej marki!
Drugi krok do sukcesu: wybierz właściwych influencerów do promowania swojej marki!
To prawdopodobnie najtrudniejsza i najmniej przewidywalna część całego procesu. Opierając się na przygotowanych przez nas wytycznych powinieneś jednak bez problemu określić, współpraca z którym influencerem najlepiej przysłuży się promocji Twojej marki.
Podstawiwym kryterium wyboru jest zgodność pomiędzy Twoją marką a osobistą marką influencera. Czy reprezentujecie podobne wartości? Czy Wasze sposoby myślenia i filiozofie marki pokrywają się? Jeśli poglądy Twoje i poglądy wybranego przez Ciebie influencera na sprawy kluczowe dla tożsamości Twojej marki, to współpraca Twoja i influencera może nie tylko nie być efektywna, ale nawet może przyczynić się do obniżenia wartości promocyjnej Twojej marki, zamiast podniesienia jej. Nie trzeba też dodawać, że w przypadku niezgodności poglądów, charakterów i podstawowych wartości współpraca Twoja i influencera może się zwyczajnie i po ludzku nie układać.
Kolejną istotną kwestią jest publiczność, do jakiej stara się dotrzeć influencer. Czy ci ludzie mogą być potencjalnie zainteresowani Twoim produktem lub usługą? Jak bardzo odpowiadają oni Profilowi Idealnego Klienta Twojej firmy? Jeśli generowanie leadów za pomocą współpracy z wybranym przez Ciebie influencerem ma być skuteczne, musisz związać się z osobą, działającą w niszy jak najściślej powiązanej z Twoim biznesem.
Pamiętaj jednak, że influencer influencerowi nierówny. Niektórzy (np. aktywiści społeczni( mogą mieć średnie zasięgi, ale być zdolni do wywierania dużego wpływu na swoich followersów. Inni influencerzy (np. patoinfluencerzy), choć mogą pochwalić się wielokrotnie większą publicznością, to nie potrafią jednak rozbudzić w niej zaufania i realnie wpływać na jej opinie i zachowania konsumenckie.
Jak więc rozpoznać wartościowego influencera?
Kilka rzeczy, które pomogą Ci zdeterminować wartość wybranego influencera, to:
- Częstotliwość postowania,
- Stopień zaangażowania followersów – weź pod uwagę średnią liczbę komentarzy, polubień i udostępnień danego influencera. Zawsze sprawdzaj, czy zasięgi są generowane przez prawdziwych użytkowników a nie boty internetowe!
- Jakość interakcji influencera z jego publicznością – czy regularnie odpowiada on na konentarze swoich followersów?
Trzeci krok do sukcesu: napisz e-maila do wybranego influencera
Skoro znalazłeś już influencera, z którym będziesz współpracował, pora się z nim skontaktować. Oto, jak zrobić to w optymalny sposób.
- Ustal kontaktowy adres e-mail wybranego influencera
Większość influencerów używa e-maila jako podstawowej formy kontaktu z potencjalnymi sponsorami. Zazwyczaj każdy influencer umieszcza więc kontaktowy adres e-mail w wyeksponowanym miejscu na swoim profilu w mediach społecznościowych. Porównaj poniższy przykład:
Aby skutecznie zarządzać współpracą z influencerami, stwórz listę kontaktową ludzi, z którymi chciałbyś podjąć współpracę, w formie arkusza kalkulacyjnego. W opisie każdego influencera umieść jego adres e-mail, pełne imię i nazwisko oraz link do ich profilu w mediach społecznościowych. Warto także przy każdym influnecerze zapisać sobie krótką informację na jego temat. Pozwoli Ci to na łatwiejsze…
- Napisanie spersonalizowanego e-maila
Po skompletowaniu listy influencerów, z którymi chcialbyś nawiązać współpracę, pora na przygotowanie treści e-maili. Powinny być one spersonalizowane. Nikt nie lubi przecież otrzymywać szablonowych, wyglądających jak dzieło prostego generatora tekstu wiadomości, prawda? Wiesz to na swoim przykładzie!
Przed napisaniem do influencera, przestudiuj dokładnie jego profil w mediach społecznościowych, aby wiedzieć, jaką jest on osobą. Następnie napisz do niego e-maila, który nie tylko będzie unikalny, ale także zredagowany tak, aby trafiać w jego gusta i sposób myślenia o świecie.
Co dokładnie powinieneś napisać w wiadomości do influencera? Skupiaj się przede wszystkim na jego twórczości a nie na swojej marce. Odnieś się do jego ostatnich postów lub filmików. Wskaż, co Ci się szczególnie w nich podobało. Przełamiesz w ten sposób pierwsze lody.
Dopiero potem zapytaj, czy dany influencer byłby zainteresowany współpracą z Twoją marką. Staraj się przedstawić ją jako coś wartościowego dla publiczności danego influencera. Coś, co może tę publiczność zainteresować. To, co najbardziej liczy się dla influencera, to właśnie zdanie jego followersów na temat Twojej marki!
Oczywiście, skuteczne pisanie tak spersonalizowanych wiadomości wymaga pewnej wprawy. Wysiłek, włożony w staranne przygotowanie e-maila z propozycją współpracy do wybranego influencera z pewnością się jednak opłaci. Pamiętaj, ze najważniejsze jest pierwsze wrażenie!
- Nie otrzymałeś odpowiedzi na pierwszego e-maila? Nie wahaj się napisać ponownie!
To, że nie otrzymałeś żadnej odpowiedzi na swoją wiadomość, może oznaczać wiele rzeczy – a nie tylko to, że influencer nie jest zainteresowany współpracą z Tobą. Może Twoja wiadomość trafiła do spamu? A może influencer po prostu nie miał czasu, aby na nią odpisać? Dowiesz się tego tylko wtedy, jeśli w wypadku braku kontaktu napiszesz ponownie!
Jak wiele razy powinieneś ponawiać propozycję współpracy? Przynajmniej raz. Optymalna liczba to jednak z reguły 2 – 3 e-maile. Taka liczba prób nawiązania kontaktu pozwala Ci przedstawić się jako osoba zdecydowana, ale nie natrętna.
Co powinieneś napisać w wiadomościach ponawiających propozycję współpracy? Potraktuj je jako kontynuację poprzednich wiadomości. Postaraj się wspomnieć o nowych szczegółach, których nie udało Ci się zawrzeć we wcześniejszej korespondencji. Postaraj się, aby Twoja wiadomość nie brzmiała jak przypomnienie, że Twój potencjalny współpracownik jeszcze Ci nie odpisał. Twoim celem nie jest przecież naprzykrzanie się, ale zainteresowanie influencera współpracą z Twoją marką!
Podsumowanie
Współpraca z influencerem to doskonały sposób na generowanie leadów. Jak jednak pozyskać do współpracy wartościowego influencera? Nie ma tu jednego, skutecznego we wszystkich wypadkach podejścia.
Sprawy takie, jak wybór platformy społecznościowej, na której będziesz się promować, są wysoce specyficzne zależnie od Twojego biznesu. Są jednak też rzeczy uniwersalne. Jedną z nich jest to, że wybierając konkretnego influencera do współpracy powinieneś szukać osoby, której profil działalności jest jak najściślej zgodny z profilem biznesowym Twojej firmy. Drugą jest to, że każda propozycja współpracy musi być przygotowana w sposób spersonalizowany, aby skutecznie zachęcić influencera do podjęcia z nami kooperacji.
Czy masz jakieś własne doświadczenia z pozyskiwaniem influencerów jako ambasadorów Twojej marki? Zachęcamy do podzielenia się nimi w komentarzach!