Humor w mailach sprzedażowych – hot or not?


Czas czytania artykułu: 3 minut(y)

Niektórzy użytkownicy wprost uwielbiają otrzymywać śmieszne maile dotyczące sprzedaży.

Inni natomiast określają je jako tandetne i mało profesjonalne. Po wysłaniu obu rodzajów e-maili można stwierdzić jednoznacznie, że cold mail oparte na “smacznym” humorze odnoszą o wiele lepsze wyniki w kontekście lead generation. Jaki powinien być zatem humor w mailach sprzedażowych ?

 

Smaczny humor, czyli jaki?

 

Dla tego artykułu w formie przykładu użyję “smacznego” humoru, aby stworzyć dwa śmieszne e-maile sprzedażowe. Oczywiście reklamy pokierujemy do dwóch różnych rodzajów odbiorców. Obie z nich oparte są na koncepcjach, które w przeszłości przyniosły mi dwucyfrowe wskaźniki odpowiedzi. Przyczyniły się również do 20% wzrostu sprzedaży w skali miesiąca dla naszych kampanii generowania leadów.

 

Czy śmieszne maile mogą być profesjonalne?

 

To wielokrotnie poruszany temat. Istnieje bowiem przekonanie które mówi, że wysyłanie e-maili do wiceprezesa firmy o ugruntowanej pozycji lub do kogoś z “poważniejszych” branż z użyciem żartów jest bardzo nierozsądne. Pracując w bardzo formalnej branży jesteśmy w stanie je zrozumieć. Większość sprzedawców uważa, że są bardzo nieprofesjonalne i dziecinne.

Uważam jednak, że każdy uwielbia się śmiać. Bez wyjątku! Osiągnięty wynik zależy jednak od żartu, odbiorców oraz emocji, które wywołasz. Trochę tak jak w stand-upie.

Nie jestem jednak za wysyłaniem różnego rodzaju memów, mówię tylko aby wziąć ciężką sytuację na rynku i opowiedzieć z dużą empatią zabawną historię o niej. To właśnie jest zabawny e-mail sprzedażowy napisany ze smakiem. 

Jedną z rzeczy, jakie robiłem wcześniej było umieszczanie zabawnych postów w mediach społecznościowych, których celem było rozśmieszenie ludzi i przekierowanie ich do odwiedzin naszych artykułów na blogu. Sposób ten był bardzo skuteczny, dlatego zastosowałem te same dowcipy w moich cold mailach. W tym czasie odnotowaliśmy 20% wzrost sprzedaży z miesiąca na miesiąc, a dzięki angażującym cold mailom zwiększyło się generowanie leadów dla naszej firmy. Ale zasada była prosta – dostosuj żart sprzedażowy do swoich odbiorców oraz ich problemów. W ten sposób pokażesz im, że nie tylko ich rozumiesz, ale także wywołasz uśmiech na ich twarzy.

 

Jak dodać humor w cold mailach?

Wysyłanie cold maili do startupów jest fajnym i ciekawym rozwiązaniem. Fakt, że większość z nich działa w tym samym środowisku, otwiera nam drogę do dużej liczby możliwości, dzięki którym można ich skutecznie połączyć. To ważne, ponieważ podczas moich badań odkryłem, że większość użytkowników ma trudności z konwersją ludzi ze swojej skrzynki odbiorczej. To duży błąd.

Zwykle przeprowadzam te kampanie w partiach po 50 potencjalnych klientów tygodniowo. Dzięki temu mogę prowadzić te badania na poziomie, z którego mogę być zadowolony. Dodatkowo dzięki mikro segmentom mogę dostosować treść do podobieństw między potencjalnymi klientami. Na przykład, jeżeli wszyscy pochodzą z jednego kraju, mój film lub obrazek w wiadomości mailowej może zostać spersonalizowany, zadając odpowiednie pytanie lub zagadnienie dotyczące ich kraju. Nie ma powodu, aby tworzyć treści dla każdego potencjalnego klienta z osobna, ale warto to zrobić dla każdego segmentu. Wysyłam więc cold maila z memem oraz treścią zachęcającą do skorzystania z naszej usługi.

Oto kilka powodów, dla których Twoi potencjalni klienci odpowiedzą na ten rodzaj cold maili:

  • Zabawny obrazek dołączony do wiadomości i jego odpowiednia personalizacja sprawią, że klienci będą chcieli kliknąć w link.
  • Kampania będzie skuteczna, ponieważ pokazuje strategię, niczego nie ukrywa i jest dostosowana do ich branży.
  • Przyjazny ton i brak sprzedaży bezpośredniej. 

Naszym drugim celem są większe zespoły sprzedażowe, które liczą ponad 10 członków i wejdą na naszą stronę.  Pierwszą rzeczą, którą musimy rozgryźć jest to, kto jest osobą z posiadającą zdolności decyzyjne. Kiedy już się tym zajmiemy, moje cold mail mogą zostać bez przeszkód dostarczone. Chodzi o to aby zminimalizować problemy ze skutecznym dostarczaniem maili wysyłanych przez nas do naszej grupy docelowej. Teraz mogę odkryć, że osoba, do której chcę wysłać cold maila jest fanem Formuły 1. Kontekst, którego zamierzam użyć musi być natychmiast rozpoznany przez fana Formuły 1. Oznacza to więc że ten typ cold maili jest nastawiony na kilka osób lub tylko jedną osobę. 

Wysyłam więc wraz z cold mailem spersonalizowany mem z imieniem o Formule 1.

 

Dlaczego ten sposób zadziała?

  • Kiedy mamy zapracowanych ludzi, zidentyfikowanie ich problemu oraz bycie szczerym w tej kwestii to główna strategia na której się opieramy.
  • Łączymy się we wspólnych interesach. To pomaga mi przyciągnąć ich uwagę i pomaga w przeczytaniu reszty mojego maila.
  • Spersonalizowany obraz i odniesienie do Formuły 1 – dostarczenie takiego maila pokazuje im, że wiem czego potrzebuje ich zespół, a dowód który wysyłamy jest prostym do zrozumienia rozwiązaniem. 

 

Jak być zabawnym sprzedawcą?

Zamiast typowego podsumowania wyniku artykułu zajmijmy się tym pytaniem. Memy są regularnym zjawiskiem we wszystkich mediach społecznościowych. Aby być zabawnym sprzedawcom w cold mailach musisz być zaznajomiony z następującymi kwestiami:

  • Zrozum branże, perspektywę oraz uczucia. To musi być temat daleki od płytkich kwestii. Możesz użyć humoru aby złapać z nimi odpowiedni kontakt. 
  • Zwróć uwagę na to, co dzieje się na świecie, co współgra z waszą wspólną perspektywą i określa wasze wspólne interesy.
  • Nie bądź zbyt poważny, ale też nie opowiadaj zbyt wielu żartów Odnajdź idealną równowagę.

Zaczerpnij inspirację z wielu filmów, seriali, standupów czy zabawnych profili i innych miejsc. Wtedy uda Ci się najlepiej dostosować się do ich perspektywy oraz problemów dla Twojej grupy sprzedażowej, zwiększenie generowania leadów co spowoduje z kolei znaczne zwiększenie sprzedaży. Humor w mailach sprzedażowych jest zdecydowanie hot, ale tylko w sytuacji gdy potrafisz się nim skutecznie posłużyć.

4.9/5 - (11 ocen/y)

Autor artykułu:

  • hotLead.pl

    Pozyskiwanie klientów, generowanie leadów sprzedażowych (B2B), outsourcing sprzedaży w Polsce i zagranicą. Skup się na obsługiwaniu, a nie pozyskiwaniu klientów i zajmij się tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.

    View all posts

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top