Czas czytania artykułu: 5 minut(y)
Generowanie leadów nie należy do łatwych zadań. Obecnie, niezależnie od branży, klasyczne metody na pozyskiwanie klientów jak np. cold mailing nie są zbyt skuteczne.
Z tego względu powinieneś skupić się na wykorzystaniu praktycznych metod generowania leadów, które są atrakcyjne i wartościowe dla Twoich potencjalnych klientów. Spójrzmy zatem na 16 kreatywnych metod generowania leadów.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
1. Dziel się sekretami sukcesu od znanych osobowości z Twojej branży
Każda treść, która przedstawia firmę, powinna dostarczać odbiorcom dużą wartość. Tylko w ten sposób możesz udowodnić potencjalnym klientom, że Twoja firma jest warta zaufania. Jednym ze sposobów na stworzenie naprawdę pomocnego contentu jest stworzenie materiału z uznaną osobowością z branży związanej z Twoją branża lub niszą. W wielu przypadkach taką osobą może być doświadczony pracownik lub partner biznesowy. Przeprowadź z nim wywiad lub nagrajcie podcast, w którym zapytasz go o jego sekrety, wskazówki przydatne w pracy oraz o porady dla słuchaczy.
2. Twórz pomocne filmy, aby rozwiązywać problemy potencjalnych klientów
W ostatnich latach treści w formacie video stały się bardzo popularne i wyprzedziły content w formie pisanej. Jest to związane z tym, że wiele osób nie ma czasu na przeczytanie artykułu ze względu na bardzo napięty grafik. Z tego powodu warto tworzyć video i w ten sposób docierać do potencjalnych klientów. Pomocne filmy mogą rozwiązać prawdziwy problem potencjalnych klientów w formacie, który jest zarówno profesjonalny, jak i łatwo przyswajalny. Filmy edukacyjne to jeden z najlepszych sposobów na promocję marki i tworzenie profesjonalnego wizerunku.
3. Wykorzystaj opinie klientów w SEO
Recenzje to często najlepszy sposób na przekonanie do siebie potencjalnych klientów. Strony internetowe z recenzjami na ogół mają silną pozycję w wynikach wyszukiwania w Google, co sprawia, że trafia na nie znacznie więcej użytkowników. Zachęcając użytkowników do pozostawiania recenzji na wizytówce firmy w Google lub referencji w mailu do firmy i opublikowanie takiej opinii zwiększają szansę na dotarcie do potencjalnych klientów.
Opinie klientów możesz znaleźć także w katalogach firm lub katalogach odpowiadających Twojej branży jak np. Lead Generation Companies
4. Utwórz interaktywny quiz lub przydatne narzędzie biznesowe
Czym możesz przyciągnąć potencjalnych klientów i wyróżnić się spośród konkurentów? Na przykład quizem lub ankietą na Twojej stronie. Wykorzystaj quiz, aby dowiedzieć się o więcej o Twoich odbiorcach i uzyskać ich dane kontaktowe. Inną podobną metodą promocyjną jest stworzenie i oferowanie narzędzi biznesowych, które mogą pomóc innym ludziom w prowadzeniu ich działalności. Użytkownicy mogą uzyskać dostęp do takiego oprogramowania np. po podaniu swojego adresu e-mail.
5. Podziel się z innymi skutecznością różnych strategii marketingowych
Jeśli piszesz w poście na blogu lub w e-booku o kontentych działaniach marketingowych, powinieneś zawrzeć w swojej treści przykłady z życia, co trzeba zrobić, aby odnieść zadowalające rezultaty dzięki danej metodzie. Bardzo dużą wartość w takich treściach oferują również statystyki, ponieważ to one mają kluczowe znaczenie dla oceny skuteczności wybranych działań marketingowych. Podanie statystyk i wielu przykładów ma szczególne znaczenie w przypadku e-booków, ponieważ czytelnicy e-booków z reguły oczekują dokładnych informacji.
6. Pokaż, co sprawdza się w Twojej firmie
Napisanie posta, w którym pokazujesz, co zadziałało w Twojej firmie, a co okazało się porażką, może być bardzo interesującym contentem dla potencjalnych klientów. Inne firmy przechodzące podobny etap rozwoju mogą czerpać wiele inspiracji z takich postów i ostatecznie uniknąć popełniania tych samych błędów. Jeśli przez napisanie takiego posta uda Ci się komuś pomóc, bardzo prawdopodobne jest to, że ten sam przedsiębiorca skorzysta w przyszłości z Twojej oferty, ponieważ będzie ufać Twojej marce.
7. Utwórz i udostępnij przydatny arkusz kalkulacyjny z cennymi informacjami
Arkusze kalkulacyjne są dziś podstawowym narzędziem w marketingu i promowaniu działalności w różnych branżach. Różni odbiorcy mają różne preferencje co do tego, jak chcą konsumować treści. Jedną z coraz bardziej lubianych metod zapoznawania się ze skomplikowanymi informacjami jest wykorzystanie arkuszy kalkulacyjnych. Jeśli uda Ci się stworzyć tzw. spreadsheet z przydatnymi informacjami z branży, możesz wykorzystać go do lead generation – zaoferuj darmowy dostęp do arkusza po pozostawieniu przez użytkownika numeru telefonu lub adresu e-mail.
8. Zapewnij dogłębną odpowiedź na trudne pytanie
Obecnie w internecie można znaleźć odpowiedź na praktyczne każde pytanie. Czy jednak każda z tych odpowiedzi jest naprawdę cenna i pomocna? Poświęcenie czasu na stworzenie szczegółowego artykułu, który krok po kroku odpowiada na najważniejsze pytania potencjalnych klientów to jeden ze sposobów na wyróżnienie się spośród konkurencji. Jeśli nie chcesz dzielić się taką wiedzą publicznie, możesz zaproponować potencjalnym czytelnikom zapisanie się do newslettera i regularnie wysyłać im e-maile z interesującymi raportami.
9. Utwórz arkusz, który uprości proces biznesowy Twoich odbiorców
Arkusze to nie tylko świetny sposób na przekazanie teorii, ale również na praktyczne przedstawienie udanego procesu biznesowego. W każdej firmie są zadania, które najlepiej pasują do arkusza kalkulacyjnego. Na przykład można stworzyć arkusz zawierający wskazówki dotyczące stworzenia i wykorzystania strategii marketingowej przez firmę w konkretnej branży. Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem może być stworzenie „bazowego” arkusza ze wskazówkami do wypełnienia przez innych użytkowników w zamian za ich dane kontaktowe.
10. Utwórz listę przydatnych narzędzi
Promowanie swoich narzędzi to standard. Ciężko jednak zaimponować czytelnikom promocją swoich programów. Znacznie lepiej sprawdza się promocja wszystkich rozwiązań, które mogą pomóc potencjalnym klientom. W ten sposób odbiorcy mogą zauważyć, że dla Ciebie liczy się nie tylko sprzedaż swoich usług i produktów, ale również sukces klientów. Stworzenie pliku z przydatnymi narzędziami i sposobami ich zastosowania bardzo ułatwia generowanie leadów, ponieważ w zamian za tak cenne informacje użytkownicy chętnie pozostawią swoje dane kontaktowe.
11. Wykorzystaj przykłady z życia w swoich treściach
Znalezienie skutecznych przykładów, na których można się czegoś nauczyć, bywa bardzo trudne. Z drugiej strony, zebranie i przedstawienie listy najlepszych praktyk i przykładów z Twojej branży to doskonały sposób na skierowanie potencjalnych klientów do newslettera lub kursu, do których mogą się zapisać. Skuteczną strategią może być opisanie części przykładów w dostępnym dla każdego artykule blogowym i umieszczenie najważniejszych przykładów w mailach lub kursach dostępnych tylko po pozostawieniu danych kontaktowych.
12. Stwórz wartościowy kurs e-mail
Choć najlepsze lata e-mail marketingu już dawno minęły, wykorzystanie mailingu w promocji swojej oferty to wciąż bardzo skuteczny sposób na promocję. Dobrze opracowany kurs e-mailowy oferuje dostęp do bardzo pomocnych materiałów i to całkowicie za darmo. Dla zapracowanych marketerów tego typu oferta może okazać się niezwykle cenna i każdy z odbiorców ją doceni. Z tego powodu można zaproponować potencjalnym klientom zapisanie się na listę mailingową, aby otrzymać dostęp do darmowego kursu. Kurs e-mailowy pomaga osobom o różnych stylach korzystania z treści uzyskać te same cenne informacje, które znajdują się na blogu lub w innych źródłach danych.
13. Zorganizuj prezent lub ofertę specjalną dla Twoich odbiorców
Prezenty to jedna z najbardziej udanych form lead generation. Trzeba jednak pamiętać, że oferta specjalna, rabaty lub gratisy powinny zostać dokładnie zaplanowane z wyprzedzeniem czasowym, aby nie narazić firmy na straty. Poza tym konieczne jest zaoferowanie czegoś, czego Twoi odbiorcy naprawdę potrzebują. W tym przypadku generowanie leadów można osiągnąć przez zachęcenie odbiorców do udostępnienia danych kontaktowych w zamian za ofertę specjalną lub prezent od firmy.
14. Utwórz szablon, aby uprościć codzienne czynności
Prowadzenie biznesu to nie tylko marketing i kreatywny proces tworzenia oferty. Samodzielna działalność to przede wszystkim monotonne codzienne zajęcia, które jednak można uprościć dzięki praktycznym szablonom i narzędziom. Zaoferuj swoim odbiorcom przydatne rozwiązania jak np. kalendarz publikacji treści i planer do content marketingu lub arkusz do przeprowadzania badań rynkowych. W zamian otrzymasz ich dane, aby móc się z nimi skontaktować i przedstawić im ofertę dostosowaną do ich potrzeb. Ten bardzo efektywny sposób znacząco ułatwia pozyskiwanie klientów.
15. Zaoferuj bezpłatną wersję próbną lub produkt premium
Jak poprawić generowanie leadów w firmie? Na przykład poprzez zaproponowanie darmowej wersji próbnej swojego oprogramowania lub usługi. Bezpłatne wersje próbne usług danej marki pomagają potencjalnym klientom zrozumieć, czy rzeczywiście potrzebują Twojej oferty. Poza tym, jeśli podczas bezpłatnego okresu okaże się, że Twój produkt lub usługa są dla nich przydatne, odbiorcy z pewnością zdecydują się na dokonanie zakupu.
16. Zaoferuj przydatną listę kontrolną (checklist)
Żaden przedsiębiorca nie może pamiętać o wszystkim, co związane z jego firmą. Z tego powodu nierzadko zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają o części istotnych działań, które mogą pomóc w rozwoju ich firmy. Zatem, aby zdobyć ich dane kontaktowe, możesz zaproponować im przydatną listę kontrolną z rzeczami, które warto wykonać dla rozwoju firmy. Na przykład, możesz przygotować listę kursów online i webinarów, które mogą być przydatne dla Twoich odbiorców. W zamian uzyskasz ich numer lub adres e-mail.