Czas czytania artykułu: 5 minut(y)
Każdy sprzedawca jest w stanie systematycznie podwyższać swoje umiejętności oraz korygować ewentualne błędy.
Okazuje się, że najistotniejszymi zdolnościami i cechami wspólnymi najefektywniejszych pracowników nie jest liczba wysłanych e-maili i generowanie leadów. Oczywiście takie umiejętności też są niezwykle ważne, jednak przyjrzyjmy się tym, które są szczególnie pożądane w każdym dziale sprzedażowym.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Sukces i wydajność – jak je osiągnąć?
Cechami wspólnymi najzdolniejszych pracowników sprzedaży są tzw. umiejętności miękkie. Ich posiadanie gwarantuje umiejętność prowadzenia produktywnego dialogu, szybkie nawiązywanie pozytywnych relacji oraz oferowanie klientom swoich wysokich kompetencji. Nie ma jednej, konkretnej drogi do rozwijania umiejętności miękkich. Niejednokrotnie są one modelowane zachowaniem rodziców, doświadczeniami interpersonalnymi. Gdy sposób ich wykorzystywania rodzi wątpliwości – nieocenione okaże się branie czynnego udziału w formalnych szkoleniach. Co można zrobić, by stać się niezwykle biegłym w sztuce posługiwania się umiejętnościami miękkimi? Poprzez ekspozycję na czynniki je wyzwalające oraz systematyczną praktykę. W tym artykule dowiesz się, jakie umiejętności miękkie są pożądane oraz jak przy ich pomocy osiągnąć większą efektywność w zakresie wykonywania pracy takiej jak generowanie leadów.
Umiejętności miękkie – droga do celu
Umiejętności miękkie to zestaw kompetencji, które wyróżniane są jako te pomocne, by nawiązywać kontakty, długoterminowe relacje biznesowe, osiągnąć jak najwyższą liczbę klientów i lead generation. Osiąganie wyżyn swojego potencjału w roli sprzedawcy to marzenie wielu osób. Okazuje się, że cel może być znacznie bliżej. Polega na stałym podnoszeniu swoich kompetencji, szlifowania umiejętności podczas kursów oraz nieustannego podejmowania prób wejścia w sytuacje, które pomagają wypracować jak najlepszą technikę pracy z klientem. Mówiąc, o rozwijaniu umiejętności miękkich, nie sposób pominąć obszaru, który ujmują w sobie. Należą do nich:
- nastawienie na rozwój,
- zdolność elastycznego reagowania na napotkane wydarzenia,
- empatia,
- komunikacja,
- pokora i zdolność do autokrytyki,
- inteligencja emocjonalna,
- odporność na stres.
Nastawienie na rozwój
Dla porównania możemy rozpatrzyć kwestię budowania relacji, w których pracownik osiąga rewelacyjne wyniki. Myślisz, że po prostu urodził się z nimi? Oczywiście każdy z nas posiada pewne indywidualne talenty, jednak nie rozwiną się one bez ciężkiej pracy, praktykowaniu ich oraz informacjom z zewnątrz? Jeżeli bliższa jest Ci druga teza – najprawdopodobniej posiadasz nastawienie na rozwój! Osoby podobne do Ciebie wychodzą z założenia, że są w stanie podołać każdemu wyzwaniu, uporać się z trudnościami, osiągać większe rezultaty lead generation.
Jak rozwijać nastawienie na rozwój?
Być może zastanawiasz się, w jaki sposób wypracować tę umiejętność. Najważniejszą kwestią jest właśnie nastawienie i zmienienie tych elementów, które myślą o porażkach, jak o upokorzeniu lub wstydzie. Pamiętaj, iż każda porażka niesie ze sobą sporą dawkę informacji i cenną lekcję, która może być użyteczna w przyszłości. Jeśli pozbędziesz się strachu przed doświadczeniem porażki, zyskasz wtedy wewnętrzną przestrzeń i zgodę na cofnięcie się o kilka kroków i spróbowania raz jeszcze. Oczywiście nie jest to tożsame z wypracowaniem zadowolenia nad porażką. Nawet, jeśli przydarzyły Ci się trzy nieudane próby – wróć do początku i spójrz na problem z nieco dalszej perspektywy. Pamiętaj, że zamiast używania sformułowań: ” Nie udało mi się osiągnąć poziomu 120%, jeśli chodzi o generowanie leadów” – zawsze możesz powiedzieć: „Nie udało mi się osiągnąć poziomu 120%, jeśli chodzi o generowanie leadów… jeszcze.” Zaszła pewna zmiana optyki, prawda?
Zdolność elastycznego reagowania na napotkane wydarzenia
Niezwykle istotnym jest, by sprzedawca był dobrym słuchaczem i szybko przyjmował informacje zwrotne. Dzięki temu Twoje nazwisko zaczyna szybko windować w stronę szczytu i zamienia w sukces każde generowanie leadów, zostając tam na dłużej. Taki sprzedawca bardzo szybko łączy wszystkie swoje mocne strony z własnymi spostrzeżeniami, doświadczeniem swojego menadżera oraz swoimi kompetencjami. Nie ma lepszego połączenia mocnych stron! Warunki i zasady pracy podlegają spontanicznym przemianom, na co również pracownik musi być gotowy. Taka zdolność do elastycznego nastawienia do każdej sytuacji zapewnia zwycięskie wyniki.
Jak wypracować zdolność elastycznego reagowania na napotkane wydarzenia?
Dobrą praktyką jest codzienne poświęcanie kilku minut na dojście do refleksji – co dzisiaj mi się powiodło, a nad czym muszę jeszcze popracować. W ten sposób rozwija się psychologiczna zdolność do wglądu we własne wnętrze i zasoby. Najważniejszym czynnikiem, który umożliwia elastyczne modyfikowanie swoich emocji i reakcji, jest zachowanie w sytuacji, gdy otrzymuje się informacje zwrotne od swojego przełożonego, menadżera lub trenera. Pamiętaj, by zachować pewien dystans emocjonalny, co do przeżywanej sytuacji, podążać za tokiem rozumowania mentorów, nawet jeśli bywają one bolesne i źle sformułowane. Dzięki stałej pracy nad sposobem postrzegania sytuacji o zabarwieniu stresowym, poprawisz swoje wyniki i dojdziesz do spektakularnych refleksji. Na koniec warto pamiętać, by rozmawiać ze swoim przełożonym. Dzięki byciu na bieżąco z Twoimi postępami, łatwiej mu będzie o sformułowanie informacji zwrotnej, co się udało, a nad czym należy popracować.
Empatia
Z pewnością obecność tej cechy na liście nikogo nie dziwi. Każdy sprzedawca musi posiadać umiejętność wczuwania się w sytuacje i sferę emocjonalną osób, z którymi współpracują. Empatia to zdolność do rozumienia zachowania, reakcji i przeżyć innych osób. Dzięki tej zdolności zdecydowanie łatwiej będziesz w stanie przewidzieć tok rozumowania współpracownika lub klienta i przygotować trafną odpowiedź. Musisz wiedzieć jednak, gdzie przechodzi linia empatii a dbania o siebie i swoje potrzeby.
Jak wypracować empatię?
Staraj się zastanowić w każdej sytuacji interpersonalnej, co mógłbyś czuć na miejscu drugiej osoby. Staraj się jak najwięcej czasu poświęcać na przebywanie i rozmowy z ludźmi. Warto rozpocząć otwarte wchodzenie w nowe relacje. Specjaliści polecają również medytację, która pomaga zrozumieć siebie i swoje emocje, co można przełożyć na szlifowanie empatii. Inną metodą jest zaznajomienie się z techniką aktywnego słuchania i wdrożenie jej w codzienne spotkania międzyludzkie.
Komunikacja
Komunikacja to codzienne rozmowy przez telefon, generowanie leadów, przedstawianie prezentacji, na które przeznaczony jest niemal cały czas sprzedawcy. Musisz posiadać zdolność do otwartego i trafnego przekazywania swoich myśli i pomysłów. Skup się w dużym stopniu na odbiorcach komunikatu. Inaczej rozmawia się z przełożonym, a inaczej z potencjalnym klientem, ponieważ mają oni inne cele i pragnienia.
Jak rozwijać komunikację?
Oglądaj swoje wystąpienia, zwróć uwagę na powtarzające się stwierdzenia i staraj się przewidzieć realną reakcje klientów na to, co prezentujesz. Zaobserwowane trudności notuj. Pozwoli to na uniknięcie tych samych problemów w przyszłości.
Pokora i zdolność do autokrytyki
Dzięki pokorze i zdolności do zauważania własnych błędów, dajesz sobie możliwość szlifowania swoich umiejętności i dochodzenia do perfekcji. Profesjonalizm, który bije z takiej postawy i nastawienia na ciągły rozwój z pewnością zostanie doceniony przez otoczenie.
Jak rozwijać pokorę i zdolność do autokrytyki?
Kiedy czegoś nie wiemy lub nie rozumiemy, instynkt podpowiada niemal automatyczne chowanie swojej niewiedzy. Kojarzy się ona od razu z brakiem szacunku, umiejętności i kompetencji. Skończ z tym stereotypem! Zamiast tego, zanim zaczniesz się pokrętnie tłumaczyć – odpowiedź „Nie wiem, ale się dowiem, już się tym zajmuję”. Pamiętaj o nie zrzucaniu niezasłużonej odpowiedzialności na innych i czynniki zewnętrzne.
Inteligencja emocjonalna
Posiadanie rozwiniętej inteligencji emocjonalnej czyni Cię mistrzem w rozumieniu potrzeb innych. Składają się na nią takie elementy jak:
- świadomość emocjonalna – trafne dostrajanie się do nastroju i uczuć innych,
- pewność siebie – czyli asertywność, nie zaś arogancja,
- samoregulacja – czyli zdolność do modyfikowania własnych zachowań, umiejętność konstruktywnego rozładowywania napięcia,
- zdolność do adaptacji – szybkie reagowanie na zmiany to Twój sprzymierzeniec,
- wpływanie na innych – dzięki trafnej argumentacji i komunikacji,
- zdolności przywódcze – rozumiane jako sprawne i sprawiedliwe rozdzielanie obowiązków.
Jak rozwijać inteligencję emocjonalną?
Wypracowanie zdolności, które składają się na inteligencję emocjonalną, wymaga od Ciebie wypracowania wglądu. Rozważaj, jak czujesz się w danej sytuacji, zrozum i nazwij swoje emocje. Pomoże Ci zadawanie sobie pytań takich jak:
- Co nie pasuje do obecnej sytuacji?
- Jak może się czuć ta osoba?
- Czy ich słowa stanowią element sprzeczny do nastroju?
Odporność na stres
Prawdziwą weryfikacją, czy posiadasz wysoką odporność na stres nie jest wcale radzenie sobie w złej sytuacji. Najważniejsze jest to, co odczuwasz później. Sprzedawcy są narażeni na sytuacje trudne, spotkanie z odmową i odrzuceniem. Odporność na stres i wytrwałość w dążeniu do celu to zdolności, które pozwolą Ci nie zboczyć z już obranego szlaku. Nie ignoruj jednak złych sytuacji. Zrozum lekcję, jaką otrzymałeś, swoje emocje i przekształć je w zdrowy sposób.
Jak rozwijać inteligencję emocjonalną?
Wypracowanie tej umiejętności wymaga trochę czasu, dlatego dla wielu stanowi ona największe wyzwanie. Sprzedawcy, którzy odnoszą na co dzień największy sukces to Ci, którzy po przegranej z jeszcze większym zaangażowaniem ruszają do podjęcia kolejnej próby.