Czas czytania artykułu: 5 minut(y)
W ostatnich latach bardzo intensywnie rozwijał się rynek e-commerce. Klienci przekonali się do zakupów w cyfrowych sklepach, doceniając wygodę i bezpieczeństwo takich transakcji.
Całkiem zrozumiałe są zatem działania specjalistów od marketingu nastawione na generowanie leadów. Najczęściej stosowaną metodą lead generation jest email marketingowy. Proces pozyskiwania danych kontaktowych potencjalnych klientów oraz utrzymywanie ich zainteresowanie produktami lub usługami danej firmy wymaga mocnych podstaw i dobrze przemyślanych działań. Jak budować prestiż i zaufanie do marki? O czym trzeba pamiętać, aby pisać skuteczne maile sprzedażowe?
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Lead generation – jak wystartować ze sprzedażą swoich produktów i usług
Lead to potencjalny klient, z którym możemy nawiązać relacje, ponieważ jest zainteresowany ofertą naszej firmy. Najczęściej taka osoba wypełniła w przeszłości formularz kontaktowy i prawdopodobnie stanie się w niedalekiej przyszłości nabywcą naszych usług lub towarów. Domknięcie procesu lead generation (czyli finalna sprzedaż produktu) jest możliwe, tylko wtedy, gdy przekonamy potencjalnego klienta do naszego profesjonalizmu i dopasowania naszej oferty do jego oczekiwań. Generowanie leadów jest możliwe tylko wtedy, gdy:
- zbudujemy wiarygodny wizerunek marki – w tym celu konieczne jest wsparcie social proof, zwłaszcza zadowolonych klientów, którzy skorzystali z naszych usług,
- zwrócimy uwagę leada na to, co wyróżnia oferowany produkt lub usługę spośród innych (USP),
- wzbudzimy w potencjalnym kliencie pragnienia zdobycia tego przedmiotu (ESP),
- znajdziemy skuteczną formę dotarcia do leada, np. płatne kampanie reklamowe, content marketing, pozycjonowanie stron pod wyszukiwarkę Google.
Jak generować leady?
Istnieje bardzo wiele metod na generowanie leadów, najczęściej tworzy się listy subskrybentów newslettera, którym można zaoferować atrakcyjne dla nich treści. Mogą to być dopasowane do potrzeb klientów artykuły blogowe albo bardzo silnie spersonalizowane lead magnat (tzw. magnes na leady) w postaci webinarów, kursów, bonów promocyjnych, casy study, darmowych konsultacji itp. Dostęp do tego typu treści potencjalny klient uzyskuje w zamian za podanie określonych informacji (np. adresu e-mail, numeru telefonu). Email marketingowy to jedna z najskuteczniejszych metod wspomagających proces lead generation.
E-mail jako preferowany sposób komunikacji z potencjalnymi klientami
Utrzymywanie relacji z leadem poprzez e-mail, wymaga od sprzedającego systematyczności (potencjalny klient powinien co jakiś czas dostawać nowe informacje na interesujące go tematy) oraz profesjonalizmu. Warto pamiętać, o tym, że potencjalny konsument każdego dnia jest zasypywany różnymi wiadomościami i na wiele z nich nie zwraca uwagi. Generowanie leadów jest w takich warunkach bardzo wymagające, dlatego nasza wiadomość e-mail powinna:
- mieć atrakcyjny temat (tytuł musi się wyróżniać spośród innych, warto użyć CTA),
- przekonującą treść (ale niezbyt długą, ponieważ klient zwykle nie ma ochoty na dłuższe skupianie uwagi na ofertach handlowych),
- dopracowaną stopkę mailową.
Sprzedawca, w krótkim tekście e-maila musi zmieścić wiele ważnych informacji, ale przede wszystkim musi zbudować zaufanie do marki, którą reprezentuje. Każdy element wiadomości, którą wysyłamy, ma swoje zadanie do spełnienia.
Stopka mailowa – dlaczego to ważne?
Na początku XX wieku każdy szanujący się przedsiębiorca przedstawiał się za pomocą wizytówki, którą uprzejmie wręczał potencjalnym klientom. W czasach cyfryzacji jej rolę przejęła stopka mailowa. Tak jak jej papierowa poprzedniczka, musi umożliwić leadowi kontakt z firmą, ale też powinna być atrakcyjna wizualnie i zapadać w pamięć. W Internecie można znaleźć szablony generujące stopkę mailową. Rozwiązanie to jest wygodne, ale niekoniecznie skuteczne, jeżeli chce się efektywnie kierować procesem lead generation. Stopka mailowa zaprojektowana samodzielnie wyróżnia się spośród innych, podkreśla status firmy i uwiarygadnia ją w oczach potencjalnych klientów. Można też stworzyć szablon stopki mailowej dla swojej organizacji, który będzie wspólny dla wszystkich pracowników – dzięki temu klient będzie mógł od razu zidentyfikować daną osobę z firmą, którą reprezentuje.
Kluczowe elementy projektowania stopki mailowej
Podstawowymi informacjami, które muszą zostać umieszczone w stopce mailingowej (zgodnie z przepisami RODO) to:
- dane kontaktowe (w przypadku firm szczególnie: adres siedziby, NIP, REGON, numer telefonu)
- kto jest Administratorem Danych Osobowych,
- cel przetwarzania danych osobowych,
- podstawa prawna do przetwarzania tych danych,
- informacja o przekazaniu danych innemu podmiotowi (jeżeli mamy taki zamiar),
- Informacje o prawie odbiorcy do: wglądu do danych, zmiany tych danych lub ich usunięcia, wycofania zgody na przetwarzanie, przeniesienia danych i wniesienia skargi
- link wypisu lub inną prostą i szybką formę wypisania się z newslettera.
To są wymogi formalne, które trzeba spełnić, żeby stopka mailowa była zgodna z prawem. Wiele emocji może wzbudzać konieczność umieszczenia linku do wypisu z newslettera. Niektórzy sprzedawcy w obawie przed utratą leadów próbują w jakiś sposób go ukryć (np. podając sposób wypisania się maleńkimi literami lub wybierając mało czytelne kolory czcionki). Nie warto jednak stosować tej taktyki, ponieważ odbiorca e-maila, jeżeli nie znajdzie linku rezygnacji, często zgłasza wiadomość jako spam. Oznacza to, że kolejne informacje o produktach lub usługach Twojej firmy w ogóle nie dotrą do potencjalnego klienta. Poza tym odbiorcy cenią sobie uczciwość i nie lubią być zwodzeni w ten sposób – ukrywanie linku wypisu może przynieść więcej szkody niż pożytku.
Jak uatrakcyjnić stopkę mailową?
Stopka mailowa generująca lead powinna wskazywać na to, czym wyróżnia się Twoja firma na rynku, jakimi osiągnięciami może się pochwalić, dlaczego warto zostać jej klientem. Jak to zrobić? Można zamieścić link do: najsilniejszego profilu w mediach społecznościowych, do witryny sklepu online, nowego artykułu na blogu albo do kalendarza, który pomoże potencjalnemu klientowi zaplanować spotkanie ze sprzedawcą. Zaleca się użycie 2- 3 hiperłączy, tak aby nie powodować natłoku informacji. Warto też posłużyć się hasłem lub sloganem firmowym, który podkreśli spójność wysyłanej wiadomości ze znaną leadowi marką.
Suche informacje są niechętnie czytana, a najczęściej po prostu pomijane. Stopka mailowa nie powinna być nudna, warto posłużyć się w jej projektowaniu:
- animacją (obrazek, GIF, logo),
- zdjęciem pracownika firmy,
- kolorami – najlepiej zgodnymi z logo firmy, albo zestawem dwóch barw pasujących do siebie,
- jedną czcionką, ale w różnych rozmiarach i kolorach.
Nadmiar elementów ozdobnych może być dla odbiorcy przytłaczający i odwracający uwagę od przekazywanej treści – warto zachować umiar i kierować się zmysłem estetyki. Nadmierna ilość obrazków może też spowodować uruchomienie filtrów spamu, które nie przepuszczą wiadomości do odbiorcy.
Nie zapominajmy też o CTA, które wprost poinstruują potencjalnego klienta, co ma zrobić dalej – można np. zachęcić go do odwiedzenia strony sklepu, blogu, skorzystanie z promocji itp. Ważne jest też, aby pamiętać o optymalizowaniu wiadomości e-mail pod kątem smartfonów – przyjmuje się, że aż 42% e-maili jest odczytywanych z urządzeń mobilnych, warto zadbać, o to by prezentowały się na nich w całości i były wygodne w odbiorze.
Budowanie zaufania, profesjonalizm, nastawienie na klienta
Błędnym przekonaniem jest twierdzenie, że stopka mailowa jest mało ważna, że jest tylko rodzajem podpisu pod atrakcyjną treścią maila. Dobrze zaprojektowana odgrywa ważną rolę w procesie lead generation. Jest elektroniczną wizytówką i skondensowaną reklamą produktów i usług firmy, dzięki której potencjalny klient w wygodny sposób uzyskuje najważniejsze dla siebie informacje. Jak przygotować stopkę, żeby sprzedawała? Zapamiętajmy 5 najważniejszych zasad:
- Umieść podstawowe informacje o sobie – dla klienta jesteś bardziej wiarygodny, gdy zna Twoje imię, nazwisko, miejsce pracy i zajmowane stanowisko, co przekłada się na zwiększenie współczynnika odpowiedzi na wysyłane maile,
- Pochwal się najlepszymi osiągnięciami firmy i dodaj linki społecznościowe – pamiętaj też o dodaniu adresu URL firmy, jest duża szansa, że leady zainteresują się Twoim mailem i zechcą odwiedzić stronę sklepu, aby dokonać transakcji,
- Wezwij do działania (CTA) – daj jasny komunikat, co potencjalny klient ma zrobić po otrzymaniu maila (np. sprawdzić promocje, odwiedzić bloga, itp.),
- Wyróżniaj się ciekawą grafiką (kolory, czcionki, animacje, zdjęcia) – obraz na dłużej pozostaje w pamięci; jeżeli potencjalny klient zapamięta Twojego maila, jest szansa, że sprawdzi ofertę Twojej firmy, gdy będzie czegoś potrzebował,
- Użyj jednolitego podpisu zespołu – wpłyń na rozpoznawalność Twojej marki.
Dobrze zaprojektowana stopka mailowa to skuteczne narzędzie kampanii marketingowej: zwiększa ruch na stronie, wpływa na rozpoznawalność marki oraz zachęca do dokonywania zakupów Twoich usług i towarów.