Czas czytania artykułu: 3 minut(y)
Inbound Marketing (marketing przychodzący) jest trendem marketingowym, który opiera się na przekonaniu, że klient powinien sam trafiać na treści, tworzone i publikowane przez daną markę.
Jest to “bliski krewny” content marketingu (marketingu treści) oraz marketingu organicznego, jednakże nie jest techniką lub strategią, a raczej podejściem do działań marketingowych. Skoro wiemy już czym jest – zobaczmy jak powstał.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Inbound Marketing – jak powstał?
Właściwie ojcem Inbound Marketingu możemy nazwać Setha Godina, autora między innymi takich książek jak: „To jest marketing” (2018), „Marketerzy kłamią. Potęga autentycznych historii w świecie kłamstwa” (2005) czy „Fioletowa krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny” (2003). Ten amerykański autor bestsellerowych poradników, bloger i mówca motywacyjny stworzył pojęcie Permission marketing (Marketing przyzwolenia). Jest to podejście do marketingu relacji, które opiera się na traktowaniu klienta w nienachalny sposób, prowadząc działania marketingowe tak, by czuł się on zaproszony i zaangażowany w tworzenie marki, a nawet do kontaktu z nią. To właśnie wokół Permission Marketingu zbudowano pojęcie Inbound Marketingu. Przykładami działań Marketingu przyzwolenia są: e-mail marketing i newslettery. Wiemy już jak powstał Marketing przychodzący, a teraz przyjrzyjmy się mu bliżej.
Inbound Marketing VS Outbound Marketing
Marketing przychodzący możemy zrozumieć tylko po postawieniu w opozycji do Outbound Marketingu czyli marketingu wychodzącego. O ile Permission marketing jest jego “bliskim krewnym” o tyle outbound marketing możemy nazwać „nielubianym bratem” Inbound Marketingu. Marketing wychodzący to bezpośrednia, mało subtelna forma przekazu marki, a jego przykładami są banery, billboardy, reklamy w Telewizji czy reklamy w radio. Nie wspominając już o tzw. „wyskakujących oknach” na stronach internetowych, które przyprawiają użytkownika o zawrót głowy. Teraz dopiero widzimy dlaczego Godin podkreślał, że marketing w stylu „Musisz to kupić” już nikogo nie przekonuje.
Cele Inbound Marketingu
Wiemy już że kluczową kwestią, która pomaga zrozumieć i wdrożyć Inbound marketing, jest postawienie go w opozycji do przestarzałych metod komunikacji z klientem. Zobaczmy jakie cele możemy dzięki temu osiągnąć. Możemy wyróżnić następujące cele działań marketingowych opartych o subtelne podejście do klienta lub odbiorcy treści:
- Zwiększenie liczby odbiorców, fanów marki.
- Zaangażowanie odbiorców w działania związane z marką – aktywizacja klientów.
- Zwiększenie wiarygodności marki.
- Kierowanie właściwego przekazu, a tym samym docieranie do persony – naszego głównego, „podręcznikowego” odbiorcy.
Wybrane kanały docierania do odbiorcy treści
- Media społecznościowe – Youtube, Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok
- Komunikatory – Messenger, Whatsapp
- Mail, Newsletter
- Blog
- Pozycjonowanie strony pod kątem SEO – widoczność danej strony w wyszukiwarce Google.
Przykłady działań w Inbound Marketingu
Po zrozumieniu czym jest, jak powstał, dlaczego powstał i jakie są jego cele, przyszedł czas na przytoczenie przykładów konkretnych działań marketingowych zgodnych z filozofią marketingu przychodzącego. Można je podzielić na media społecznościowe, komunikatory, pocztę elektroniczną i stronę internetową. Oto one:
1. Media społecznościowe
- YouTube – reklama video, film promocyjny, video-recenzja produktu, video blog (tzw. Vlog) itd.
- Facebook – post promowany, post sponsorowany (reklama utworzona w menedżerze reklam), wydarzenie (event), wydarzenie online, film, zdjęcie, grafika itd.
- Instagram – zdjęcie, film, promocja, wpis, hasztag (powiązanie tematyczne treści)
- Twitter – zdjęcie, krótki wpis, hasztag
- LinkedIn – jest to narzędzie zbliżone do Facebooka ale ideą, która mu przyświeca jest tworzenie sieci, która łączy pracodawców, rekruterów i pracowników, a także osoby poszukujące pracy – oferta pracy, wpis, zdjęcie, film, film promocyjny itd.
- TikTok – platforma rozrywkowa i nie tylko – krótka forma, w szczególności krótkie video, animacja.
2. Wybrane komunikatory
- Messenger – komunikator, należący do Grupy Facebook, pozwala na przesłanie: tekstu, zdjęcia, filmu, załącznika wybranej osobie na całym świecie, jeśli tylko ma dostęp do platformy.
- Whatsapp – także komunikator, zbliżony do Messengera ale jest znany np. z możliwości przesłania zdjęcia o wysokiej rozdzielczości.
3. Poczta elektroniczna
- Mailing – rozsyłanie maili do klientów za ich zgodą
- Newsletter – bardziej ukierunkowana forma mailingu
4. Blog, strona internetowa
- Blog – blog osobisty, blog firmowy, video blog – wpis, artykuł
- Strona internetowa – strona www, portfolio – wpis, artykuł, landing page
5. SEO – Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, optymalizacja pod kątem widoczności – słowa kluczowe, formatowanie treści, responsywność strony (możliwość odpowiedniego jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych).
Czyli jak właściwie prowadzić skuteczny Inbound Marketing?
Tak naprawdę trzeba mieć przed oczami idee Seta Godina i jego Permission marketingu. Pomogą nam one zrozumieć marketing przychodzący jako marketing relacji. Ponieważ wiemy już, że chodzi o budowanie trwałej, powtarzalnej i angażującej więzi z odbiorcą naszych treści – nie możemy myśleć krótkofalowo. Niestety, co jest dość oczywiste, ale warto o tym wspomnieć – efektów nie osiągniemy „w trzy dni”. „Trzydniowe efekty” możemy wrzucić do jednego worka z ideami, bliższymi założeniom Outbound Marketingu, czyli dość przestarzałej formy marketingu, kojarzącej się nawet z jego początkami – ulotką i handlem obwoźnym. Jeśli nie chcemy się nikomu kojarzyć z krzykliwym komiwojażerem, pamiętajmy o długofalowości relacji z odbiorcą treści i o subtelnym prowadzeniu kampanii marketingowych w duchu Permission Marketing.
Najciekawsze kampanie Inbound marketingowe
- Coca-Cola Journey – strona, która skupia się na ważnych tematach społecznych i najciekawszych informacjach o firmie.
- „Pij mleko, będziesz wielki” – kampania promująca zdrowy styl życia prowadzona cyklicznie w latach 2002–2011 na zlecenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA w Polsce.
- Slogany z reklam „z fioletową krową” marki Milka, które zostały zbudowane wokół słowa „delikatność” np. „Śmiało. Bądźmy delikatni”.
Inbound Marketing – co dalej?
Te i inne reklamy stworzone w duchu działań, rozumianych jako Inbound Marketing, jasno pokazują trend oraz kierunek, w którym zmierza świat Marketingu i Marketingu Online. To trend na angażujące, nienachalne treści i tworzenie contentu dla faktycznie zainteresowanych nim osób. Pozwala to uniknąć frustracji w tym zabieganym świecie. Parafrazując slogan reklamowy firmy Mondelez International, właściciela marki Milka, moglibyśmy śmiało powiedzieć: “Inbound Marketing – bądźmy delikatni”.