Czas czytania artykułu: 4 minut(y)
Do cold mailingu (tzw. zimnych maili) można odnosić się na różny sposób – niektórzy cieszą się z nieoczekiwanych ofert, które mogą okazać się bardzo przydatne, podczas gdy innym cold mailing kojarzy się z nachalnymi reklamami.
Niemniej jednak cold mailing wciąż pozostaje bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, które pomoże Twojej firmie w znalezieniu nowych klientów. Przygotowaliśmy więc kilka bardzo skutecznych wskazówek, które pozwalają na skuteczne wykorzystanie cold mailingu w każdej firmie.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Skuteczny cold mailing – czyli jaki?
Cold mailing obejmuje działania marketingowe, które polegają na stworzeniu i wysłaniu wiadomości mailowych w celu generowania leadów do potencjalnych klientów, którzy jeszcze nigdy nie mieli żadnego kontaktu z Twoją marką lub ten kontakt był bardzo ograniczony. Celem cold mailingu jest zdobycie zainteresowania i zachęcenie do kontaktu. Umożliwia to zainicjowanie sprzedaży. Cold mailing to wręcz codzienność wszystkich handlowców i marketerów, jednak mało kto wykorzystuje to narzędzie marketingowe skutecznie. Zebraliśmy więc wskazówki od konsultantów ds. sprzedaży z całego świata, którzy podzielili się swoimi sztuczkami.
Skup się na uzyskaniu odpowiedzi, a nie na umówieniu spotkania
Prawidłowy cel ma bardzo ważne znaczenie dla każdego działania. Nie inaczej jest w przypadku cold mailingu i lead generation. Zacznijmy więc od wskazówki od Marka Colgana z Yellow O. W jego opinii wiele firm koncentruje się na umówieniu spotkania z potencjalnym klientem, co jest bardzo trudne do osiągnięcia za pomocą jednego emaila. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest więc przygotowanie wiadomości, która pozwoli na otrzymanie odpowiedni. Dzięki temu w następnych wiadomościach lub podczas rozmowy telefonicznej będzie można lepiej przedstawić produkt lub usługę i dostosować ofertę do potrzeb danego klienta. Cold mailing powinien więc służyć jako narzędzie do nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem, a nie jako sposób na bezpośrednią sprzedaż.
Zadbaj o tytuł, aby uniknąć natychmiastowego usunięcia maila
Kolejną wskazówkę proponuje nam dyrektor generalny Sales Scripter – Michael Halper. Zdecydowana większość cold maili pozostaje bez odpowiedni lub jest od razu usuwana. Podstawowym celem marketerów jest więc zastosowanie takiego tytułu, który sprawi, że odbiorcy co najmniej przeczytają przesłanego maila. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego jest przygotowanie tytułu w maksymalnie spersonalizowany sposób – nawet jeśli wysyłasz e-mail do 10 000 osób jednocześnie, powinieneś zrobić wszystko, aby Twój e-mail będzie wyglądał jak ekwiwalent odręcznego listu. Wymyślenie tytułu nie jest łatwym zadaniem. Przy poszukiwaniach najlepszego pomysłu warto zwrócić uwagę na potrzeby potencjalnych klientów oraz ich charakterystykę – kim są, czym się interesują oraz dlaczego powinni zdecydować się na skorzystanie z oferty.
Stosuj cold mailing nie tylko jako dodatek do swoich działań marketingowych
Jak twierdzi Michael Halper, cold mailing powinien być traktowany jedynie jako jedno z wielu narzędzi marketingowych, a w niektórych przypadkach jako pierwszy etap kontaktu z klientem. Różne narzędzia marketingowe można porównać do torby z kijami golfowymi. W golfie każdy kij służy do innego celu i uderza piłkę na inną odległość z różną dokładnością. Nie możesz grać w golfa jednym kijem golfowym. Tak samo jest z działaniami marketingowymi – potrzebujesz znacznie więcej niż tylko cold mailing, aby zrealizować postawione sobie cele. Zaplanuj więc strategię marketingową, w której będziesz mógł połączyć wykorzystanie cold mailingu z aktywnością w mediach społecznościowych, pozycjonowaniem strony internetowej i kampaniami reklamowymi. Pamiętaj, że e-mail to tylko część Twojego procesu. Masz do dyspozycji inne narzędzia, a każde z nich sprawdzi się lepiej na różnych etapach procesu sprzedaży.
Postaw na minimalistyczną treść w cold mailach
Mark Colgan radzi, aby przy tworzeniu zimnych wiadomości mailowych postawić na minimalizm. Wiadomości muszą być treściwe, jednak nie warto, aby były zbyt długie. Na podstawie swoich obserwacji, Mark Colgan twierdzi, że krótsze maile z reguły przynoszą znacznie lepsze efekty. Najlepiej, jeżeli wiadomość w pierwszej wiadomości nie przekracza 150 słów. Nie ułatwia to jednak zadania – napisanie krótkiej, ale bardzo treściwej wiadomości jest często znacznie trudniejsze od stworzenia długiego tekstu. Musisz się więc skupić na odpowiednim dobraniu każdego słowa i zdania. Zainwestuj również odpowiednią ilość czasu – jeśli chodzi o zimne e-maile, musisz być bezwzględnym redaktorem. Poświęć czas na bardzo dokładną korektę i stworzenie jak najlepszej wersji e-maila.
Wybierz odpowiednią grupę docelową
Cold mailing zakłada generowanie leadów poprzez wysyłanie wiadomości osobom, które nie miały jeszcze zbyt dużego kontaktu z firmą i nigdy nie korzystały z jej usług lub produktów. Niemniej jednak wybór odpowiedniej grupy docelowej ma ogromne znaczenie. Powinieneś wybrać dostosowaną grupę docelową, ponieważ im lepiej zbadasz swoją grupę docelową, tym większe masz szanse na to, że dotrzesz do osób naprawdę zainteresowanych Twoimi usługami lub produktami. Pomyśl, jakiej płci i w jakim wieku są Twoi potencjalni klienci. Czym się interesują i jaki problem pomożesz im rozwiązać poprzez sprzedaż produktu lub usługi? Na podstawie zebranych informacji możesz stworzyć zwięzłą i treściwą wiadomość, która sprawi, że odbiorcy zainteresują się Twoją ofertą. Znając cel, znacznie łatwiej stworzyć spersonalizowany komunikat mający na celu doprowadzenie do sprzedaży lub nawiązania współpracy. Wybór grupy docelowej to jeden z najważniejszych etapów Tworzenia kampanii w ramach cold mailingu, ponieważ bez odpowiedniego wyboru grupy docelowej skuteczne lead generation jest praktycznie niemożliwe.
Zmiękcz swoje CTA
Call to Action, czyli wezwanie do działania to bardzo ważny element wiadomości wysyłanej do potencjalnego klienta w ramach cold mailingu. Bez CTA odbiorca nigdy nie będzie wiedzieć, w jaki sposób powinien dalej kontaktować się z Twoją firmą. Call to action musi się znaleźć na końcu każdego cold maila, aby nie było żadnych wątpliwości, jaki jest następny krok. Wiele osób zleca stosowanie dosyć agresywnego CTA, które ma dokładnie pokazać odbiorcy, co powinien teraz zrobić. Nasi eksperci radzą jednak, aby stosować nieco łagodniejsze CTA, ponieważ w rzeczywistości może to skutkować wyższym wskaźnikiem sukcesu. Łagodniejsze wezwanie do działania sprawia, że niezdecydowani odbiorcy z większym prawdopodobieństwem odpowiedzą na wysłaną im wiadomość, ponieważ wiedzą, że ich odpowiedź będzie niezobowiązująca.
Stosuj wiadomości follow-up
Cold mailing to skuteczny sposób na generowanie leadów. Nie zawsze jednak można osiągnąć oczekiwany efekt po wysłaniu pierwszej wiadomości. Z reguły to zdecydowanie za mało. Oznacza to, że wiadomość trafi do odbiorcy w nieodpowiednim momencie lub zostanie przez niego zignorowana. Najlepiej więc przygotować co najmniej kilka wiadomości w ramach jednej kampanii cold mailingowej, aby wykorzystać wiadomości typu follow-up do skuteczniejszego lead generation. Co ważne, wiadomości powinny tworzyć spójną całość. Co ważne, wiadomości powinny być maksymalnie spersonalizowane, aby odbiorcy mieli wrażenie, że wysyłane maile nie są tworzone automatycznie przez robota. Nie zapominaj o już wcześniej wymienionych wskazówkach – wiadomości powinny być krótkie, treściwe i ciekawe. Napisanie takich maili nie należy do najprostszych zadań, jednak lead generation z wykorzystaniem cold mailingu to skuteczny sposób na dotarcie do nowych klientów.