Growth hacking w marketingu – co to jest?


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

W pewnym momencie dochodzisz do ściany, a podjęte działania mające na cele rozwój biznesu nie przynoszą skutków.

Kiedy klasyczne metody przestają być efektywne, warto sięgnąć po działania znane pod nazwą growth hacking. Czym jest i jakie narzędzia wykorzystuje oraz czy warto w niego inwestować – dowiesz się czytając poniższy artykuł.

 

Skuteczna metoda na rozwój firmy – growth hacking.

Growth hacking co to jest? Pojęcie zostało stworzone w roku 2010 przez Seana Ellisa, a definicja jest zaskakująco prosta: „Biorąc pod uwagę znaczenie słowa »hack«, (…) growth hacking można zdefiniować jako skrót wobec tradycyjnych (czytaj – powolnych) technik marketingowych”.

Growth hacking to nie magia i tajemne sztuczki. Chociaż zwrot może wydawać się tajemniczy, to w rzeczywistości jest to coś, z czym spotykasz się niemal codziennie. Prościej mówiąc, a raczej pisząc growth hacking jest niecodziennie spotykanym połączeniem najlepszych cech strategii rozwoju produktu oraz strategii marketingowej. Można powiedzieć, że są to działania hackujące marketing w tradycyjnym ujęciu. Cel jest jeden. Spowodować maksymalizację wzrostów, które bezpośrednio wiążą się ze sprzedażą produktu lub usługi na stronie internetowej.

Hackowanie wzrostów to wynik szybszej reakcji niż u konkurencji, dzięki czemu możesz liczyć na skuteczny rozwój. Wykorzystanie powszechnie znanych narzędzi w bardziej innowacyjny sposób, pozwala na całkiem nowe możliwości. Najczęściej pojęcie growth hacking kojarzone jest z coraz powszechniejszymi startupami, jednak są doskonałym pomysłem również w przypadku innych rodzajów działalności.

 

Koszty związane z działaniami growth hacking.

Warto od razu zaznaczyć, że growth marketing nie wyklucza użycia płatnych reklam, jednak znacznie bardziej preferuje metody, które wymagają jak najmniejszych kosztów. To co jest najbardziej istotne to posiadanie produktu lub usługi musi być na jak najwyższym poziomie. Wysokojakościowe produktu, których jakość niejako sama się broni, sprawią, że zastosowane metody będą znacznie bardziej skuteczne.

Dodatkowo, żeby korzystać z growth marketingu w pierwszej kolejności należy bardzo precyzyjnie określić grupę odbiorców, czyli potencjalnych klientów, tak aby móc jak najdokładniej dopasować pod nich komunikat reklamowy. Decyzja o kosztach, które przeznaczysz na działania, należy wyłącznie do Ciebie. Nie zawsze duża ilość pieniędzy przeznaczona na marketing przynosi realne korzyści. Jest to proces, dzięki czemu uzyskane rezultaty są długoterminowe.

 

Dlaczego działania marketingowe są istotne?

Growth hacking marketing zawiera w sobie działania marketingowe oparte głównie o narzędzia powszechnie dostępne w sieci. Ideą wszelkich działań marketingowych, w tym również growth hacking, jest zrozumienie swojego klienta, jego zainteresować i potrzeb. Na tej podstawie tworzy się odpowiednio dopasowaną metodykę różnorodnych działań, której głównym celem jest skuteczne pozyskanie i co ważniejsze zatrzymanie największej liczby konsumentów. Z drugiej strony ważne jest, aby nie wydać na te zabiegi zbyt dużych nakładów finansowych, bo przecież chcesz rozwinąć biznes, aby więcej zarabiać.

Aby działania były skuteczne osoby zajmujące się growth marketingiem, czyli growth hackerzy najczęściej wykorzystują niedociągnięcia występujące w systemach informatycznych i liczne luki, co powoduje, że reklama w klasycznym ujęciu praktycznie nie jest wykorzystywana. Jednocześnie growth hacking to wypadowa wielu czynników i ciężkiej pracy, pogłębionych analiz i zmysłu obserwacji oraz szybkości i odwagi w podejmowaniu decyzji.

Wszystkie działania ukierunkowane są do maksymalnego zwiększenia sprzedaży, budowania świadomości marki i zwiększeniu jej zasięgu, czy nawet rejestracji konta przez użytkownika.

 

Przykłady zastosowania growth hacking’u.

Hacker marketingowy powinien wykazywać szeroko rozumiane umiejętności i wiedzę z zakresu technik marketingowych. Przede wszystkim taka osoba musi posiadać niezwykły zmysł analityczny, bez przeszkód poruszać się po licznych bazach danych i narzędzi jak chociażby Google Analytics. Poza tym hacker powinien mieć obeznanie z tajnikami marketingu i znać różnorodne modele biznesowe, w taki sposób, aby bez przeszkód opracowywać i modyfikować strategię i poszczególne działania. Ciekawość i biegłość w posługiwaniu się nowoczesnymi technologiami jest również mile widziana.

Growth hacking przykłady:

  • Wykorzystaj niestandardowe miejsce, jako własną przestrzeń reklamową – jedną z najbardziej popularnych technik growth hackingu jest reklama produktów lub usług w nieco nietypowych obszarach. Dobrym przykładem jest Hotmail. Aby pozyskać nowych klientów wykorzystał tych obecnych. Przy wysyłanych przez nich wiadomościach automatycznie dodawano krótką wiadomość „PS: I love you. Get your free e-mail at Hotmail”.
  • Spersonalizowany produkt lub usługa – chęć wyróżniania się na tle innych, czasem jest wręcz ogromną potrzebą potencjalnego klienta. Czy da się zadowolić miliony klientów takim samym produktem? Growth hacking w tym wypadku proponuje personalizację produktu lub wybranych jego elementów. Przykład: Coca-Cola i imiona na etykietach butelek.
  • Niezawodny system nagród – któż nie lubi być nagradzany? Zwiększenie motywacji i zaangażowania klienta z obietnicą nagrody to transakcja win-win. Jednocześnie dochodzi do ekspansji produktu, z drugiej strony nie tracisz funduszy na reklamę. Idealnym przykładem jest Dropbox, który za rekomendację, polubienia, czy udostępnienie w Social Mediach, swoim użytkownikom oferował darmowe zwiększenie przestrzeni w chmurze.
  • Program darmowych próbek produktów lub usług – nikt nie lubi kupować kota w worku i ryzykować, że jego pieniądze zostaną wydany w niewłaściwy sposób. W celu zwrócenia uwagi potencjalnego klienta wystarczy zaproponować wypróbowanie produktu. Przykład: Audioteka, która daje możliwość darmowego odsłuchania aż 30 minut pozycji w aplikacji zupełnie za darmo.
  • Reguła niedostępności – Google tworząc Gmaila wykorzystał prosty trick, polegający na ograniczeniu zaproszeń do skorzystania z poczty. Każdy z użytkowników miał szansę wysłać zaproszenie do konkretnej liczby osób, co wzbudziło ogromne zainteresowanie usługą.
  • Generowanie odbiorców w sposób automatyczny – pozyskiwanie grona obserwujących w mediach społecznościowych pozwoli Ci na zwiększenie zasięgów i rozpoznawalności produktu. Warto jednak zaznaczyć, że praktyka ta nie ma nic wspólnego z kupowaniem followersów, którzy są niczym duchy – niby są, jednak nigdy nie odwdzięczą się feedbackiem.

Przykłady można mnożyć i dostosowywać do aktualnych potrzeb, jednak wszystkie sprowadzają się do jednego zdobądź i zatrzymaj nowych użytkowników. To właśnie dzięki działaniom growth hacking takie giganty jak Facebook czy YouTube zdobył miliony aktywnych użytkowników. Growth marketing to całkiem nowe możliwości i zdecydowana przyszłość wszystkich skutecznych strategii marketingowych. Chociaż wymaga dużych zasobów kreatywności to stanowi idealne rozwiązanie praktycznie dla każdego produktu czy usługi. Growth hacking stanowi więc doskonałe uzupełnienie tradycyjnych strategii marketingowych, które wspólnie przyczynią się do rozwoju firmy.

4.9/5 - (9 ocen/y)

Autor artykułu:

  • hotLead.pl

    Pozyskiwanie klientów, generowanie leadów sprzedażowych (B2B), outsourcing sprzedaży w Polsce i zagranicą. Skup się na obsługiwaniu, a nie pozyskiwaniu klientów i zajmij się tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.

    View all posts

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top