Lokalne generowanie leadów – Jak robić to dobrze?


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Praktycznie każda lokalna firma potrzebuje nowych klientów. Czasem pojawiają się oni z polecenia innych klientów, a niekiedy przypadkowo trafiają do Ciebie, bo zobaczyli Twoją firmę podczas spaceru.

Najczęściej jednak nowi klienci są wynikiem zorganizowanych działań promocyjnych. Generowanie leadów to ważny element każdej działalności. Zobacz więc, jak można skutecznie zdobywać nowe leady dla lokalnie działającej firmy.

 

Co to jest generowanie leadów?

Lead generation to szereg działań, które mają na celu zbieranie danych kontaktowych potencjalnych klientów, a także przyciągnięcie i przekształcanie potencjalnych klientów w osoby, które wykazały zainteresowanie produktem lub usługą firmy. Obecnie generowanie leadów bazuje przede wszystkim na działaniach w internecie przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, technologii i kampanii marketingowych. Dostępna jest szeroka gama strategii generowania leadów, jak np. posty na blogach, kampanie reklamowe, działania promocyjne w mediach społecznościowych, e-mail marketing i wiele innych. Co jednak mogą zrobić przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmy oferujące produkty lub usługi na lokalnym rynku? Jesteś prawnikiem, fryzjerem lub lekarzem w Krakowie? W takim razie większość Twoich klientów znajduje się w Krakowie i jego okolicach. Oznacza to, że w takiej sytuacji nie ma sensu próba generowania leadów z całego kraju. Rozwiązaniem jest lokalne generowanie leadów. Local lead generation różni się od standardowego generowania leadów i pozwala osobom odpowiedzialnym za promocję firmy skupić się na docieraniu do klientów znajdujących się w pobliżu siedziby firmy.

 

Lokalne generowanie leadów

Lead to osoba (lub firma), która wykazała zainteresowanie określonymi usługami lub produktami. Każdym oddzielnym leadem jest zatem potencjalny klient, który potencjalnie może skorzystać z Twojej oferty. Leady mogą się więc w krótkim czasie przekształcić w nowych klientów. Lokalne generowanie leadów to działania nakierowane na zachęcenie użytkowników internetu do pozostawienia danej firmie swoich danych kontaktowych. Celem lokalnego generowania leadów jest dotarcie do osób, które znajdują się w pobliżu firmy. Spójrzmy zatem na kilka ważnych czynników i taktyk do rozważenia oraz ich znaczenie w kontekście lokalnego generowania leadów. Jak zatem rozpocząć lokalne generowanie leadów?

 

Lokalne SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization to proces polegający na edycji strony, optymalizacji i dostosowaniu jej do wymogów wyszukiwarek internetowych (przede wszystkim Google). Z racji tego, że zdecydowana większość Twoich potencjalnych klientów korzysta z wyszukiwarki internetowej w celu znalezienia interesującego ich produktu lub usługi, Twoja firma również powinna posiadać zoptymalizowaną i wypozycjonowaną stronę. Poza standardową optymalizacją treści i aspektów technicznych strony, lokalne SEO wskazuje wyszukiwarce, w jakim mieście lub regionie funkcjonuje firma. Celem pozycjonowania lokalnego jest przyciągnięcie jak największej liczby odwiedzających z konkretnej okolicy na stronę firmową i zachęcenie ich do pozostawienia swoich danych lub samodzielnego nawiązania kontaktu z firmą. Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania (SERP) to bardzo skuteczny sposób na zwiększenie ruchu na witrynie, co automatycznie przekłada się lead generation. Lokalne SEO jest zatem skutecznym sposobem, aby zdobyć nowe leady.

 

Lokalne SEM

SEM to skrót od angielskiej nazwy „Search Engine Marketing”, czyli Marketing w wyszukiwarkach internetowych. SEM obejmuje szereg działań promocyjnych, która mają na celu poprawę pozycji i widoczności strony internetowej w SERP, czyli wynikach wyszukiwania. Lokalne SEM, obejmuje nie tylko lokalne SEO, ale przede wszystkim płatne kampanie reklamowe. Wykorzystanie płatnych reklam sprawia, że produkty i usługi firmy są widoczne na najwyższych pozycjach na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Podstawowym rodzajem reklamy wykorzystywanym w SEM jest reklama PPC w Google Ads. Reklama PPC najczęściej jest wykorzystywana jako model rozliczeń w kampaniach w wyszukiwarkach internetowych i polega na tym, że użytkownik przeprowadzający kampanię reklamową płaci Google za każde kliknięcie w jego reklamę.

 

Landing Page’s – jak generować leady z ich pomocą?

Kolejnym sprawdzonym sposobem na lead generation jest przekierowanie ruchu na landing page. Landing pages to strony internetowe przeznaczone specjalnie do przekształcania odwiedzających użytkowników w potencjalnych klientów. Strona docelowa może być stroną samodzielną, mikrostroną, a także elementem większej witryny. Landing page powinien cechować się dobrą czytelnością, estetyczną szatą graficzną oraz zwięzłym przedstawieniem oferty i skutecznym wezwaniem do działania (CTA). Dodatkowo strona docelowa zawiera formularze kontaktowe, które proszą odwiedzających o podanie danych kontaktowych. Zazwyczaj jednak, aby zachęcić potencjalnego klienta do pozostawienia numeru lub adresu e-mail, konieczne jest zaoferowanie im czegoś, np. ebooka, dostępu do webinaru, kursu, kuponu rabatowego itd. W przypadku lokalnych firm ciekawym rozwiązaniem może być bezpłatna konsultacja lub inny bonus, który można wykorzystać w siedzibie firmy.

 

1. Oprogramowanie do generowania leadów np. HubSpot Marketing

Bardzo ważnym elementem skutecznego generowania leadów jest wykorzystanie odpowiedniego oprogramowania. Hubspot Marketing Hub to kompleksowe narzędzie stworzone w celu ułatwienia działań marketingowych. Głównym celem wykorzystania HubSpot Marketing Hub jest automatyzacja licznych działań promocyjnych. Dzięki HubSpot można tworzyć landing page i sprawnie wdrażać strategie content marketingowe. Dodatkową zaletą tego narzędzia jest możliwość wysyłania automatycznej serii e-maili po zapisaniu się do listy mailingowej przez potencjalnego klienta. HubSpot Marketing Hub oferuje również inne istotne ułatwienie w lead generation, a mianowicie możliwość dokładnego mierzenia swoich wyników. Jeśli zależy Ci na tym, aby szybko zdobyć nowe leady, zdecydowanie powinieneś wykorzystać HubSpot Marketing Hub.

 

2. Google Search Console

Kolejnym bardzo skutecznym narzędziem jest Google Search Console, czyli jedno z bezpłatnych narzędzi od Google, dzięki któremu jest możliwa weryfikacja skuteczności działań mających na celu pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki Google Search Console możesz otrzymać dostęp do ogromnej ilości przydatnych danych o liczbie i zachowaniu użytkowników na Twojej stronie. Z pomocą Google Search Console można również znaleźć odpowiednie słowa kluczowe.

 

3. Optin Monster

Optin Monster to wysokiej jakości wtyczka do WordPress, którą wykorzystuje się do generowania leadów. Optin Monster oferuje 9 różnych typów kampanii pomagających osiągnąć różne cele marketingowe. Wtyczkę można wykorzystać do budowania listy mailingowej oraz zachęcania potencjalnych klientów do podjęcia różnych działań jak np. rejestracja na webinar, pobranie ebooka lub kodu rabatowego, prezentacja produktów itd.

 

4. Typeform

Następnym przydatnym oprogramowaniem na naszej liście jest Typeform, czyli narzędzie, które pozwala na stworzenie wszelkiego typu formularzy. Oprogramowanie zawiera gotowe formularze kontaktowe, ankiety, quizy i wiele więcej — wszystko na podstawie gotowych lub niestandardowych szablonów stworzonych przez użytkowników. Bardzo dużą zaletą Typeform jest to, że umożliwia on zbieranie danych o zachowaniu użytkowników i pozwala na sprawdzenie, skąd pochodzą najbardziej aktywne grupy potencjalnych klientów. Typeform sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku lokalnego lead generation.

 

W zależności od branży i oferty firmy generowanie leadów może być trudnym zadaniem, jednak dzięki wykorzystaniu wymienionych narzędzi, każda firma może dotrzeć do nowych potencjalnych klientów.

4.7/5 - (8 ocen/y)

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry