Marketing Automation – co to i jak działa? Automatyzacja marketingu w kilku krokach

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Jak wiadomo nie od dziś, podstawą sukcesu nie jednego biznesu jest odpowiedni marketing.

Wielu przedsiębiorców w dobie Internetu decyduje się na rozszerzenie swojej działalności, również o stronę internetową, a następnie szuka sposobów na podniesienie aktywności na stronie oraz wzrost sprzedaży. Bardzo często rozwiązaniem na tego typu problemy jest automatyzacja marketingu. Chcesz wiedzieć, jak działa marketing automation i w jaki sposób pomaga odnieść sukces? Przeczytaj nasz wpis!

 

Marketing automation – co to jest?

Marketing automation bądź  automation marketing to specjalnie zaprojektowane oprogramowanie, bardzo często dostosowane indywidualnie do strony, potrzeb przedsiębiorcy oraz jego klientów. Automation marketing w bardzo prosty sposób pozwala skategoryzować poszczególnych klientów, umożliwia określenie, jakiego produktu szuka konsument, program również dostosowuje wyświetlane treści do użytkownika, a ponadto nie tylko zachęca potencjalnych kupców do dokonania zakupu, ale także daje możliwość utrzymania z nimi regularnego kontaktu, a tym samym prawdopodobieństwo ponownej sprzedaży wzrasta.

Tak w skrócie możemy zdefiniować, jak działa marketing automation. Cel jest jasny, ale aby lepiej poznać działanie tego oprogramowania, powinniśmy skupić się na poszczególnych narzędziach oraz ich funkcjach.

 

Marketing automation – narzędzia

Oprogramowania automation marketing mają całkiem szeroki zakres narzędzi i funkcji, których celem jest ostateczny wzrost sprzedaży oraz rozszerzenie kontaktu z klientem. Do podstawowych narzędzi marketing automation należą:

  • Śledzenie aktywności na stronie – Niezależnie czy ktoś odwiedza witrynę pierwszy raz, czy jest stałym bywalcem, oprogramowanie to monitoruje wszystkie działania tej osoby na stronie, na podstawie których następnie dostosowuje treści.
  • Ramki rekomendujące – tak jak wcześniej napisaliśmy, program automation marketing śledzi wszystkie kliknięcia użytkownika, to jakie produkty przeglądał. Na tej podstawie algorytm tworzy indywidualny profil konsumenta, dzięki czemu wyświetlają się tej konkretnej osobie produkty, które ją interesują i które prawdopodobnie kupi.
  • Pop-upy i formularze – Użytkownikowi, który pojawia się na stronie po raz pierwszy, jak i stałemu bywalcowi, niejednokrotnie pojawia się interesująca oferta w formie pop-upu, czyli krótkiej treści komunikatu, który zasłania aktualnie przeglądaną stronę. Celem tego działania jest uzyskanie danych kontaktowych do klienta, najczęściej imienia, nazwiska oraz e-maila, aby móc utrzymać z nim regularną interakcję. Najczęściej polega to na tym, że konsument udostępnia swoje dane, w zamian za np. 10% rabat na pierwsze zakupy.
  • E-mail marketing – Przede wszystkim marketing automation pozwala na rozbudowywanie bazy e-mail oraz zarządzanie nią. Umożliwia nie tylko regularne informowanie konsumenta o możliwych promocjach i ofertach, ale także pomaga tworzyć indywidualne treści, np. W ofercie zwracamy się do użytkownika po imieniu, oraz oferta zawiera informacje o produktach, które mogą go zainteresować, na podstawie jego indywidualnego profilu.
  • Ratowanie koszyka – Funkcja ta się uaktywnia, kiedy potencjalny kupujący ma już artykuły w koszyku i niespodziewania chce opuścić stronę. W tym momencie wyświetli mu się pop-up z informacją, że wybrane przez niego produkty czekają w koszyku. Jeśli natomiast i to nie zadziała, program automatycznie wysyła mu e-malia z informacją o tej samej treści. Celem tego narzędzia jest przyspieszenie podjęcia decyzji w sprawie zakupu, a w przypadku jego niepewności, umożliwia to powrót na stronę i przemyślenie ponownie decyzji.
  • Lead scoring – to proces pomagający ocenić poziom zainteresowania naszą ofertą, dzięki czemu możemy dostosować ofertę do poszczególnych konsumentów.
  • Autoresponder – Jest to funkcja oprogramowania automation marketing, działająca w ramach poczty e-mail, która umożliwia wysłanie przygotowanej wcześniej odpowiedzi automatycznie na uzyskaną przez nas wiadomość. Może również informować o postępie realizacji zamówienia lub cyklicznie informować o nowych ofertach.
  • Landing Page – Dzięki temu oprogramowaniu, możemy z łatwością stworzyć stronę docelową, która przyciągnie uwagę kupującego, przedstawi mu najważniejsze informacje oraz zachęci go do podjęcia działania. Tego typu strona posiada przyciski CTA (call to action), których zadaniem jest nakierowanie na wskazaną czynność np. na dokonanie zakupu.
  • Dynamiczna treść – Treści, które wyświetlają się użytkownikowi, zmieniają się nie tylko zgodnie z jego działaniem na stronie, ale również wraz ze zmieniającą się lokalizacją.
  • Analityka i raporty – Oprogramowanie zbiera dane sukcesywnie, analizuje je oraz tworzy raporty, na podstawie których możemy sukcesywnie wprowadzać zmiany i ulepszenia. Na postawie tych samych raportów możemy odnotować wzrost sprzedaży i aktywności użytkowników.
  • Testy A/B – pozwalają określić, czy zmiany wprowadzone na stronie są korzystne i w jakim stopniu. Testy zawarte w tym programie, pomagają również zweryfikować, jak zmienia się natężenie witryny, o jakiej porze jest największe nasilenie, a kiedy ruch jest niewielki.
  • Integracja z innymi systemami – wiele programów automation marketing posiada również funkcje, która umożliwia skonfigurowanie oprogramowanie z innymi systemami, dzięki czemu możemy zmaksymalizować nasze zyski.
  • Cross-selling – to mechanizm w programie, który umożliwia zwiększenie marży. Program oferuje dodatkowe produkty, które dopełniają wybrany przez konsumenta artykuł, np. klient chce kupić komputer, program oferuje mu myszkę, klawiaturę itp. Metoda ta nie jest obarczona żadnym ryzykiem, a daje szansę na zwiększenie sprzedaży w ramach tej jednej transakcji.
  • Up-selling – to mechanizm, który proponuje użytkownikowi produkty o wyższej cenie i lepszej jakości, przez co konsument ma szanse na wybranie takiego produktu, który nie tylko odpowiada mu cenowo, ale również jakościowo.

 

Jakie są korzyści wynikające z korzystania marketing automation?

Program automation marketing posiada wiele zalet, między innymi:

  •  Personalizacja oferty do użytkowników — sprawia to, że stworzona przez nas oferta trafi do właściwych osób, we właściwym czasie i miejscu.
  • Wiarygodne dane — raporty wygenerowane przez program marketing automation tworzone są na podstawie rzeczywistych danych z twojej strony, dzięki czemu możesz z łatwością monitorować rozwój swojej witryny.
  • Zaawansowane testy A/B – pozwolą poprawić wyniki i sprawdzić efektywność niektórych działań.
  • Koniec ze spamem – dzięki personalizacji możesz wysyłać tylko istotne komunikaty, które mogą wywołać konkretną interakcję odbiorcy.
  • Oszczędność czasu – po zaplanowaniu kampanii musisz już tylko je optymalizować i w razie potrzeby edytować, nakładając przy tym konkretne poprawki.
  • Strategia i planowanie – zamiast wysyłania pojedynczych wiadomości i pilnowania kalendarza, możemy działać wielozadaniowo i strategicznie.
  • Większe przychody – są możliwe, dzięki wszystkim narzędziom, które zwiększają efektywność kampanii marketingowych.

 

Marketing automation – podsumowanie

Program automation marketing to prosty w obsłudze program, który ułatwia budowanie skutecznej listy marketingowej, pomaga generować nowe leady oraz pozwala zwiększyć zyski z e-commerce, dlatego jest to idealne rozwiązanie dla każdego właściciela sklepu internetowego.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Przewiń do góry