Lead magnet – 17 działających przykładów


Czas czytania artykułu: 5 minut(y)

Jedną z silnych, choć stosunkowo młodych, gałęzi marketingu internetowego jest e-mail marketing, który wykorzystuje pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji. Używany jest w celach informacyjnych, promocyjnych, czy sprzedażowych.

Niestety nie tak łatwo zdobyć adresy mailowe potencjalnych klientów. Oczywiście, są i tacy, którzy kupują bazy adresów mailowych, jednak istnieją dużo lepsze metody. Świetnym przykładem jest tworzenie tzw. lead magnets. Sprawdzą się nie tylko w budowaniu bazy Twoich subskrybentów, ale również jako zachęta do pozostawienia lead’a na stronie typu landing page, czy pobudzą do polubienia lub udostępnienia strony internetowej.

 

Co to jest lead magnet – definicja

Lead magnet to nagroda dla potencjalnego klienta udostępniona mu w zamian za jego adres mailowy, czyli za pozostawienie leada (może to być także zapis do newslettera, polubienie strony, udostępnienie jej lub zostawienie swoich danych kontaktowych na stronach landing page). Ty oferujesz darmowe bonusy, bezpłatne materiały, a ktoś w zamian dołącza do bazy – twoja lista mailingowa się rozrasta.

Dlaczego warto stosować lead magnets?

Okazuje się, że lead magnet jest bardzo skuteczny, dlatego że kontakt mailowy jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Dzięki niemu relacja z klientem jest częstsza a Ty prezentujesz się jako ekspert, w dodatku mający wiele do zaoferowania.

 

Cechy dobrego lead magnet

Dobry lead magnet to skuteczny lead magnet. Ale jak taki stworzyć? Czy jest na to recepta? Owszem. Przede wszystkim powinien spełniać następujące wymagania:

    • spójny z tym czym się zajmujesz oraz z potrzebami klienta,
    • unikalny, ponieważ nie chcesz oferować swoim potencjalnym klientom czegoś, co mogą znaleźć na pierwszej lepszej stronie internetowej lub czegoś, czym rynek jest przesycony; musisz się wyróżnić, by przyciągnąć uwagę odbiorcy,
    • rozwiązujący konkretny problem, np. jak schudnąć, jak posiąść pewną określoną umiejętność, jak zwiększyć produktywność w wyraźnie zdefiniowanym zakresie,
    • przynoszący natychmiastową skuteczność – ponieważ wielu odbiorców działa pod wpływem impulsu, istnieje duża szansa, że atrakcyjniejsze wyda im się coś, czego efekty dostrzegą bez konieczności długiego czekania,
    • łatwy w użytkowaniu – klient nie będzie patrzył przychylnie na coś, co przyniesie mu korzyść dopiero wtedy, kiedy przyswoi instrukcję obsługi itp.; tworzenie obszernych materiałów nie jest więc dobrym pomysłem,
    • wartościowy albo przynajmniej jako taki postrzegany,
    • łatwo dostępny co sprowadza się do tego, że otrzymanie darmowego bonusu powinno być szybkie i proste.

Kiedy już przygotujesz stosowny lead magnet, spełniający powyższe wytyczne, możesz zacząć obdarowywać nim klientów. W tym celu jednak musisz stworzyć także formularz zapisu na listę adresową i umieścić go na stronie. Oczywiście dołącz tam informację, że w zamian za podanie adresu mailowego, czytelnik otrzyma darmowy materiał. Po potwierdzeniu maila, klientowi wysyła się np. link do pobrania nagrody. Potem zostaje ci już tylko podtrzymywanie relacji z odbiorcą.

 

Pomysły na lead magnet, które działają

Poniżej zaprezentowano kilkanaście konkretnych przykładów ciekawych i skutecznych lead magnets.

  1. Godziny Twojej pracy

Dlaczego nie zaoferować potencjalnemu klientowi kilku godzin swojej pracy? Jeżeli sprzedajesz meble, zaproponuj chociażby darmowy projekt i wizualizację kuchni. Dla Twojego czytelnika będzie to duża wartość, a dla Ciebie reklama i zwiększenie szans na współpracę.

  1. Dostęp do narzędzi

Jest to bardzo zachęcająca forma, ponieważ wiele osób ciekawi, z jakich narzędzi korzystają specjaliści w swoich dziedzinach. Dostęp do takich narzędzi daje możliwość przetestowania ich i wykorzystania w danej branży. Taki lead magnet z pewnością doceni każdy, komu zależy na rozwoju i profesjonalizmie.

  1. Pliki ułatwiające pracę

Ten typ lead magnet powinien wspomagać klienta w rozwiązaniu jakiegoś problemu lub zwiększeniu efektywności. Może to być chociażby Excel z media planem lub kalkulatorem liczenia ROI. Innymi przekładem jest arkusz kalkulacyjny do prowadzenia budżetu domowego.

  1. Baza wydarzeń branżowych

Osoby mocno zainteresowane daną tematyką bardzo chętnie dowiedzą się, gdzie i kiedy mają miejsce wydarzenia z nią związane. Na takich eventach ludzie z tej samej czy pokrewnych branż mają okazję do dialogu. Niekiedy trudno znaleźć w Internecie dokładnie to, czego szukamy. Baza jakościowych i ciekawych wydarzeń branżowych będzie nietypową a przydatną formą lead magnet.

  1. Limitowany dostęp do artykułów na firmowym blogu

Bardzo często wgląd do ciekawych, specjalistycznych blogów mają tylko wybrani. Warto dać limitowany dostęp potencjalnemu klientowi, gdyż taki rodzaj nagrody wiąże się z poczuciem wyjątkowości. Zachęcony unikatowością otrzymanych treści prawdopodobnie dużo chętniej rozwinie relacje biznesowe.

  1. Limitowany dostęp do części podcastu z wyjątkowym gościem

Ta forma materiału nieustannie zyskuje na popularności. Podcastu można słuchać w trakcie wykonywania innej czynności, wykorzystując przy tym czas podwójnie. Dając klientowi fragment materiału, nie tylko oferujesz mu pewną wartość, ale i zachęcasz do dalszych zakupów. Zadbaj więc, aby ta „próbka” była na tyle interesująca, by odbiorca był zainteresowany dalszą współpracą. Pamiętaj o dopasowaniu treści do oczekiwań odbiorcy.

  1. Raport branżowy

Jeżeli oferowany raport powstał za sprawą obszernych i wnikliwych badań a jego wartość wyrażona jest uznaniem na skalę światową, wpłynie niezwykle korzystnie na wizerunek twojej marki. Czytelnicy oczekujący fachowej wiedzy z pewnością to docenią. Co więcej, przygotowując taki raport, z pewnością sam wiele się nauczysz.

  1. Godzinna konsultacja ze specjalistą

Zaoferuj darmową konsultację, pokaż się z jak najlepszej strony, pomóż klientowi. Będzie to doskonały początek do rozpoczęcia budowania relacji z potencjalnym klientem. Jeżeli ktoś jest zainteresowany konsultacją, prawdopodobnie planuje zakup. Warto to wykorzystać zamiast zaczepiać przypadkowe osoby.

  1. Rabaty pieniężne, zniżki, darmowe produkty i usługi, kupony rabatowe

Lead magnet nie musi być przedmiotem materialnym ani konkretnym materiałem (ebook, szkolenie itp.). Jeśli na przykład prowadzisz sklep internetowy, możesz zaoferować kod rabatowy -20% na pierwsze zakupy. Dla wielu osób rabaty pieniężne, czy darmowe produkty są bardzo kuszące. Jeśli współpracujesz z inną firmą, może uda ci się otrzymać od niej zniżki na ich produkty?

  1. Darmowa dostawa

Jest ona sporą wartością dla klienta, ponieważ nikt nie lubi opłacać dodatkowo kosztów przesyłki. O wiele bardziej komfortowo czujemy się płacąc wyłącznie za produkt, którego potrzebujemy. Darmowa dostawa jest szczególnie trafioną formą lead magnet na przykład jeżeli prowadzisz sklep internetowy.

  1. Udział w konkursie

Większość osób lubi konkursy, a niemal każdy lubi wygrywać nagrody. Organizując konkurs warto wybrać odpowiednią nagrodę – wartościową i dopasowaną do grupy docelowej oraz profilu marki. Możesz również podkreślić, jak duże są szanse na wygraną.

  1. Próbki produktów i usług

Próbka produktu bądź usługi będzie świetną zachętą dla potencjalnego klienta, który nie jest pewien co do zakupu. Stworzenie możliwości przetestowania pozwoli mu ocenić, jak produkt się użytkuje oraz czy spełnia wszystkie oczekiwania. Być może w ten sposób uda się przekonać go do jakości świadczonych usług czy produktów.

  1. Zapis do zamkniętej listy pre-lounch’owej lub preorderu

Wielu osobom, bardzo zafascynowanym jakąś tematyką, zależy na wcześniejszym ich zdobyciu. Jest to dla nich wartość związana z wyjątkowością. Jeżeli więc możliwość zapisu do zamkniętej listy pre-lounch’owej lub preorderu jest skierowana do odpowiedniego odbiorcy, stanowi fantastyczną formę lead magnet.

  1. Dostęp do kursu, treningu video

Jest to jeden z najpopularniejszych lead magnets. Zaoferować można kursy na różnym poziomie zaawansowania i dotyczące tak naprawdę wszystkiego. Zasada działania jest bardzo prosta – przez określony czas (np. dziesięć dni) każdego dnia klient otrzymuje porcję materiału wraz ze wskazówkami, ćwiczeniami. Warto zastanowić się nad nowatorskimi formami, np. trening video.

  1. Dostęp do zamkniętej grupy na Facebook’u lub forum

Jeżeli taki lead magnet skierujesz do odpowiedniej grupy docelowej, na pewno okaże się dla niej bardzo atrakcyjny. Pamiętaj jednak, że tematyka grupy musi być całkowicie zgodna z oczekiwaniami Twojego klienta. Warto także zachęcić go, informując, jakie treści znajdzie na takiej grupie lub forum.

  1. Zaproszenie na zamknięty event

Możliwość uczestniczenia w wydarzeniu, które dotyczy zagadnień w obszarze zainteresowań Twojego czytelnika, będzie dla niego bardzo dużą nagrodą. Co więcej, na wartość nagrody wpływa także owa zamkniętość eventu, czyli świadomość, że jeżeli klient nie poda swojego adresu mailowego, ominie go szansa. Zastosuj ten skuteczny psychologiczny trik.

  1. Możliwość przetestowania usługi, produktu

Jeżeli czytelnikowi zależy na przetestowaniu danego produktu bądź usługi, to prawdopodobnie chce go nabyć. Daj mu więc możliwość zweryfikowania jego wyobrażeń. Co więcej, może to być wartościowe również dla Ciebie, zwłaszcza kiedy wprowadzasz nową markę lub linię.

 

Mamy nadzieję, że znalazłeś tu kilka porad o tym, w jaki sposób zabrać się za stworzenie skutecznego magnesu na leady. Jeśli zapomnieliśmy o jakiejś metodzie, napisz w komentarzu. Z przyjemnością nauczymy się nowych możliwości i sposobów, które zostaną wprowadzone jako aktualizacja tego artykułu.

Jeżeli dotarłeś do tego momentu, daj znam znać czy było warto i podziel się swoją opinią, komentarzem lub łapką w górę : ) Dziękujemy!
4.7/5 - (15 ocen/y)

Autor artykułu:

  • hotLead.pl

    Pozyskiwanie klientów, generowanie leadów sprzedażowych (B2B), outsourcing sprzedaży w Polsce i zagranicą. Skup się na obsługiwaniu, a nie pozyskiwaniu klientów i zajmij się tym, co naprawdę ważne dla Twojej firmy.


Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top