Rodzaje marketingu w Twojej firmie – Definicja marketingu

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Chcesz by Twoja firma zyskała rozgłos i wyróżniła się na tle licznej konkurencji, tym samym przyciągając do siebie rzeszę zaciekawionych ofertą Klientów?

Jednymi z najskuteczniejszych sposobów na budowanie świadomości marki, a więc kreowanie i utrwalanie wśród konsumentów pozytywnego wizerunku firmy są różnorodne działania marketingowe. 

Choć większość osób utożsamia marketing przede wszystkim z reklamą (np. w postaci wielkich billboardów widocznych na ulicach każdego mniejszego i większego miasta), to w rzeczywistości nie jest to jedyne narzędzie marketingowe. Wśród pozostałych, efektywnych rodzajów marketingu możemy również wymienić m.in. social media marketing, marketing szeptany, content marketing, a także marketing narracyjny. Czym charakteryzują się wspomniane rodzaje marketingu? Po lekturze tego artykułu wszystko będzie wiadome!

 

Co właściwie kryje się za pojęciem marketingu? 

Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych rodzajów tytułowego zagadnienia, przyjrzyjmy się nieco bliżej samej definicji marketingu. Mianem tym określa się działania mające na celu wsparcie sprzedaży oferowanych usług i produktów za pomocą wybranych metod bezpośrednio oddziaływujących na wybory podejmowane przez potencjalnego nabywcę.

Zdaniem Philipa Kotler’a – jednego z najsłynniejszych amerykańskich ekonomistów, a także honorowego profesora Kellogg School of Management (jednej z najsłynniejszych uczelni biznesowych na świecie) marketing to nic innego, jak „nauka i sztuka badania, tworzenia oraz oferowania z zyskiem produktów, które posiadają wartość dla Klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego, czyli grupy nabywców o podobnych potrzebach, która stanowi przedmiot aktualnego zainteresowania danego przedsiębiorstwa”. 

 

4 najpopularniejsze rodzaje marketingu, które możesz wykorzystać w swojej firmie 

 

1. Content marketing 

Najprościej mówiąc jest to marketing treści, a więc działanie mające na celu pozyskanie stałego grona nabywców swoich usług (lub produktów), którzy faktycznie wybrali daną ofertę nie ze względu na jej konkurencyjną cenę, ale raczej cechy, które pozytywnie wyróżniły ją na tle innych, dostępnych propozycji. Content marketing nie jest więc jednostronnym (i jednorazowym) przekazem reklamowym mającym na celu sprzedaż określonej liczby asortymentu w jak najszybszym czasie, a zabiegiem, którego głównym celem jest przekazywanie i promocja wartościowych treści prowadzących do zbudowania z Klientami długotrwałych, lojalnych więzi.

W przypadku tego rodzaju marketingu niezwykle istotną kwestią jest dopasowanie kanału dystrybucji do określonej grupy docelowej, która mogłaby być zainteresowana daną treścią – jeśli więc produkt skierowany jest np. do osób w wieku 18-25 lat, wówczas warto jest zdecydować się na działania w mediach społecznościowych.

Jeżeli chodzi o formy jakie przybiera content marketing możemy mówić tutaj o: 

  • artykułach eksperckich oraz blogowych;
  • webinariach;
  • infografikach oraz wykresach;
  • prezentacjach multimedialnych;
  • interaktywnych filmikach (np. w formie transmisji live na Facebook’u lub Instagramie)

 

2. Social media marketing

Pod tą nazwą kryją się wszelkie działania podejmowane na Instagramie, Facebooku, Twitterze, YouTube czy LinkedIn. Choć obecnie możemy mówić o ponad 20 (!) różnych rodzajach marketingu, to musimy przyznać, że to właśnie promocja marki w mediach społecznościowych już od kilku lat cieszy się największym zainteresowaniem. Wpływ na taki stan rzeczy ma fakt, że są to wprost idealne miejsca do komunikowania się z określona grupą docelową i nawiązanie z nimi więzi, która następnie przekłada się na wzrost zysków.

To narzędzie umożliwiające stworzenie długofalowej strategii marketingowej to nie tylko zakładanie firmowych fanpage’y, na których regularnie publikowane są interesujące treści informujące chociażby o nowych produktach, konkursach czy też innych postów zawierających interesujące dla odbiorców treści, ale również płatne działania reklamowe prowadzące do wzrostu ilości fanów oraz dużego ruchu na stronie.

Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku odpowiednio zaplanowana strategia oraz przeprowadzana na bieżąco kontrola reakcji na umieszczane posty. Jeśli chcesz aby Twoja strona na Facebooku lub profil na Instagramie cieszył się dużym zainteresowaniem, powinieneś zadbać nie tylko o interesującą szatę graficzną (odpowiednio dopasowaną do charakteru Twojej marki), ale również wysoką jakość publikowanych treści oraz moderację komentarzy zamieszanych przez obserwujących i udzielanie odpowiedzi na zadawane przez nich pytania.

 

3. E-mail marketing

Hasłem tym określane są wszelakiego typu mailingi oraz newslettery, które przesyłane są osobom zainteresowanym ofertą danej firmy na adres mailowy. Rozwiązanie to szczególnie przypodobały sobie m.in. sklepy internetowe mogące pochwalić się dużą ilością dostępnego asortymentu, które systematycznie przesyłają swoim Klientom krótkie notki opatrzone odpowiednio zachęcającymi zdjęciami, gdzie zapowiadają dostępne w ofercie nowości, informują o zbliżających się kolekcjach tworzonych we współpracy ze światowej sławy projektantami, czy też dają znać o niezwykle atrakcyjnych zniżkach.

Głównym celem tej formy marketingu jest niejako przypomnienie Klientom, niegdyś zainteresowanym ofertą konkretnej marki, o jej istnieniu i skłonienie ich do podjęcia pożądanego działania konsumenckiego – zapoznania się z przekazanymi w mailu informacjami i przejście do witryny internetowej.

 

4. Marketing narracyjny 

Jeżeli kiedykolwiek jakaś reklama wzbudziła u Ciebie emocje i dogłębnie Cię poruszyła, to miło nam poinformować, że to właśnie wtedy padłeś ofiarą bardzo skutecznego storytellingu, a więc oddziaływania na odbiorcę za pomocą chwytającej za serce opowieści.

Mimo, że marketing narracyjny jest tzw. sprzedażą bez sprzedaży, to musimy przyznać, że dobrze opowiedziana historia, z którą mogliby bezpośrednio identyfikować się potencjalni przyszli Klienci jest jednym z najlepszych sposobów na wzbudzenie zaufania do danej marki oraz zainteresowania jej szczegółową ofertą. Dzięki stortytellingowi, w którym opowiesz np. o historii swojej firmy oferującej zaskakująco lekkie bagaże, które powstały z zamiłowania do podróżowania wywołasz u odbiorcy pozytywne emocje i pomożesz mu podjąć ostateczną  decyzję.

Powiedzmy sobie szczerze – słuchanie na każdym kroku, że to właśnie tylko ten jeden, jedyny produkt jest najlepszy i najbardziej atrakcyjny ze wszystkich dostępnych na rynku, coraz częściej przynosi skutek kompletnie odmienny od zamierzonego – zamiast decyzji o zakupie, potencjalny Klient raczej ignoruje tego typu reklamę. O wiele lepszym rozwiązaniem jest więc faktycznie przedstawienie odbiorcom korzyści płynących z użytkowania określonego produktu (lub wykupienia danej usługi) np. za pomocą  jednej z metod wspomnianych powyżej.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Przewiń do góry