Czy Twój zespół sprzedażowy potrzebuje narzędzi gamifikacyjnych?


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Oprogramowanie do grywalizacji może stać się przepustką do bardziej zaangażowanego, jak i skoncentrowanego zespołu sprzedażowego, co zaś zapewnia spore korzyści dla przedsiębiorstwa, nie tylko w krótkiej, ale również i w dalekiej perspektywie.

Gallup ustalił, iż firmy mające wysoki wskaźnik zaangażowania własnych pracowników mogły cieszyć się prawie 147 % wzrostem zysków na akcje w porównaniu do przedsiębiorstw konkurencyjnych. To dosyć poważna zmiana wartości. Warto przeczytać dalej poniższy artykuł, aby móc przekonać się, czy grywalizacja stanie się najnowszym narzędziem w twoim arsenale w trwającej bitwie przeciwko odwoływaniu pracowników, które jest przyczyną zmniejszenia się dochodów. Jakie funkcje oprogramowania do grywalizacji sprzedaży zmotywują twoich pracowników? O tym poniżej.

 

Jak firmy korzystają z oprogramowania do grywalizacji sprzedaży?

Robią to wszystkie dobrze znane firmy, w tym Box, Zillow i Microsoft. W 71% przedsiębiorstw, które wprowadziły u siebie grywalizację, wyniki dotyczące sprzedaży znacząco się poprawiły. Dla przykładu, Salesforce odniosło ogromny sukces z grywalizacją u własnego klienta korporacyjnego. Ich celem stało się zwiększanie liczby logowań z zespołu sprzedażowego klienta do Salesforce CRM, który utknął na poziomie ok. 30%. Po 12 tygodniach, przy użyciu nagród i odznak, przedsiębiorstwo odnotowało kolosalne wzrosty ilości logowań, aż do szczytu 68%, co oznaczało ok. dwukrotne zaangażowanie. W rocznym ujęciu liczba ta wzrosła aż do poziomu 84%.

Poniżej krótki przegląd tego, w jaki sposób niektóre spośród tychże znanych przedsiębiorstw wykorzystują grywalizację:

  • Box – zespół sprzedaży związał się ze sobą i rozpoczął walkę o nagrody, odpowiadając na pytania opierające się na wiedzy na temat produktu, co doprowadziło do rozpoczęcia procesu sprzedaży przy pomocy aplikacji grywalizacyjnej,
  • Zillow – zespół sprzedażowy był pełen energii i skupił się na tym, które wskaźniki muszą zostać poprawione, aby możliwie stało się zawarcie większej ilości transakcji, a zatem zwiększenie zysków,
  • Microsoft – 3,5-krotność wszystkich pracowników, którzy zaangażowali się bezpośrednio i skorzystali z informacji na temat aktualizacji produktu w oprogramowaniu.
Sprawdź również:  Lejek sprzedażowy - 8 minut niezbędnych informacji dla każdego

 

Studium przypadku mające związek z grywalizacją sprzedaży: droga Kenco do lepszych wskaźników sprzedażowych

Jeżeli nadal nie jesteś przekonany do końca na temat wartości i niezwykłej mocy narzędzia do grywalizacji, prezentujemy kolejną liczbę, która na pewno zwróci twoją uwagę: 45%. Kenco, duże zewnętrzne przedsiębiorstwo logistyczne z Tennessee, zdecydowało się na wdrożenie narzędzia do grywalizacji sprzedaży Ambition i spojrzało na marżę dotyczącą sprzedaży.

Użycie tego pomiaru pozwoliło Kenco na dostrzeżenie, jak bardzo skuteczne może być oprogramowanie służące do grywalizacji sprzedaży. W tym czasie odnotowali wzrost na poziomie 45% w zakresie całkowitej marży sprzedaży. Zwrot z inwestycji osiągnięto w niecałe dwa miesiące.

 

Inne zalety, jakie posiada grywalizacja sprzedaży 

Kolejnym plusem tego rozwiązania będzie to, iż praca zespołowa może być wykorzystana w roli siły napędowej dla wyników sprzedażowych. Różne narzędzia zawierają ćwiczenia zespołowe, które umożliwiają tworzenie się grup sprzedażowych współpracujących ze sobą w konkurencji z pozostałymi grupami ds. sprzedaży. Można tego dokonać w stylu ,,March Madness”, która podkreśla nie tylko rolę współpracy w zespole, ale również przyjazną rywalizację.

Skoncentrowanie się na pracy zespołowej i komunikacji jest w stanie stworzyć silniejsze relacje pomiędzy współpracownikami, wprowadzi także nowych pracowników do grupy, jak i polepszy wskaźniki zatrzymania dla najnowszych pracowników.

Twoi nowi pracownicy stanowią dla ciebie najbardziej istotnych do utrzymania pracowników, gdyż 90% spośród nich zdecyduje się odejść w ciągu pierwszych 90 dni od momentu zatrudnienia. Zastąpienie ich będzie cię kosztowało do 20% wynagrodzenia tychże pracowników, dlatego też dział finansów i dział HR twojej firmy chcą posiadać ich przy sobie.

 

Które spośród funkcji grywalizacji sprzedaży są najlepsze? 

Najbardziej popularne są niżej wymienione funkcje, niemniej jednak wraz z upływem czasu przebieg ten może się nieco różnić. Jeśli posiadasz bardzo konkurencyjny zespół sprzedażowy, może on lepiej reagować na rywalizację 1-1. Jeżeli posiadasz zespół składający się z nowych pracowników, którzy ciągle uczą się współpracy, funkcje grywalizacji mogą zostać lepiej dopasowane.

 

1-1 albo funkcja pojedynku „łeb w łeb”

Narzędzia służące do grywalizacji sprzedaży mające funkcję ,,łeb w łeb” pozwalają twoim przedstawicielom na branie udziału w małych konkursach, w których ich wyniki sprzedaży w ciągu dnia, a nawet w przeciągu godziny, porównuje się z przyjaznym dla nich rywalem.

Sprawdź również:  Sprzedaż B2B w czasach kryzysu

 

Funkcja liderów

Tabele wyników stają się niezbędne, aby zespół sprzedażowy wiedział, jaką pozycję zajmuje wśród swoich współpracowników, a co najbardziej istotne, jak blisko jest awansu i co trzeba zrobić, celem poprawienia własnej pozycji. Wiele rozwiązań pozwala na wyświetlanie takich tabel wyników regularnie przez cały dzień pracy wraz z aktualizacjami na żywo, kiedy członkowie zespołu poruszają się w dół albo w górę rankingu.

Rozwiązania, które posiadają taką funkcję:

  • Hoopla,
  • Bunchball.

 

Odznaki

Tak samo jak w wypadku obozów letnich, niemniej w cyfrowej wersji. Jest to platforma wirtualna chwalenia się handlowych przedstawicieli, pozwalająca im na wykazanie, iż osiągnęli wybrane kamienie milowe w sprzedaży albo ukończyli określone szkolenia. Są to niewielkie przypomnienia cyfrowe, które poinformują twój zespół, iż wykonuje dobrze swoją pracę.

Rozwiązanie, które posiada taką funkcję to:

  • Connect leader.

 

Transmisja w stylu telewizyjnym/punktacja na żywo

Ta funkcja jest w stanie zapewniać sportowe transmisje na temat wszystkich kwestii, niczym w grach hazardowych. Może to być chociażby wyświetlanie wyników drużyn, zwycięzców pojedynków jeden na jednego, czy też codziennych liderów na podstawie różnorodnych wskaźników.

Takie transmisje są nierzadko łatwe do konfigurowania z użyciem dźwięku, dzięki czemu pracownicy mogą usłyszeć ,,gong sprzedaży”, w momencie kiedy został osiągnięty sukces.

Rozwiązania, które posiadają taką funkcję:

  • Connect Leader,
  • Hoopla.

Wszystkie wymienione stanowią typowe cechy produktu w większości programów służących do grywalizacji. Wiele spośród innych narzędzi posiada wyspecjalizowane opcje i naprawdę dobre funkcje, które nie pozostają wspólne dla wszystkich produktów.

 

Wbudowany rynek nagród

Niektóre rozwiązania zostały wyposażone w system gromadzenia punktów, który w odpowiednim momencie pozwala pracownikom na ich wymianę na różnorodne karty upominkowe z wirtualnej bazy danych, która zawiera różne ciekawe opcje do wybrania. Wiele spośród rozwiązań nie posiada wbudowanego systemu nagród, zatem jeżeli jest to dla ciebie ,,must have” to warto skorzystać z Engagedly, który ma go w swojej ofercie.


Przewiń do góry