Czas czytania artykułu: 4 minut(y)
Wielu spośród marketerów – tym bardziej działających w branży B2B – zastanawia się, w jaki sposób generować leady na Facebooku.
Twórcy wymienionego portalu bardzo dobrze zdają sobie sprawę z takiej potrzeby i zajęli się przygotowaniem w takim celu osobnego rodzaju reklamy. Warto zapoznać się z ,,pozyskiwaniem kontaktów”, czyli tak zwanym Lead Ads. Leads Ads, czyli inaczej mówiąc reklamy mające w założeniu pozyskiwanie kontaktów to ciągle dosyć rzadki typ reklamy na Facebooku. A szkoda, gdyż daje on naprawdę sporo możliwości. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytanie, czyli jak generować leady na Facebooku.
Spis treści, czyli co dokładnie znajdziesz w tym artykule:
Lead Ads – czym jest?
Lead Ads to reklamy, które służą do pozyskania danych kontaktowych potencjalnych klientów. W standardowych reklamach na Facebook’u odsyłamy klienta do zewnętrznej strony, zazwyczaj landing page, na której znaleźć można formularz. Po jego dokładnym wypełnieniu i przesłaniu, dane potencjalnego klienta trafiają do twórcy reklamy. Tego typu reklama na Facebooku, gdzie odsyła się odbiorców na osobną witrynę, może sprawiać pewne problemy.
Przede wszystkim witryna, na którą odsyłany jest klient, może nie być funkcjonalna – powoli się ładować albo nie być kompatybilna z mobilnymi urządzeniami, z których obecnie każdy przecież korzysta. Kolejny kłopot to jej wygląd i sprawność funkcjonowania. Żeby móc utworzyć odpowiedni landing page, która nie będzie odstraszać natrętnymi wezwaniami do podania danych tych, którzy się na nim znaleźli, trzeba zainwestować w jego stworzenie niemało pieniędzy i czasu (w tym także na jego testowanie).
Formularze Lead Ads wyświetlane są na Facebooku i nie sprawiają one tak wiele kłopotów jak te, które przekierowują użytkownika bezpośrednio na landing page. Kampania Facebook Lead Ads na tym jednym spośród najbardziej popularnych społecznościowych portali działa niczym wabik – najpierw użytkownik ogląda reklamę, zaś po kliknięciu w nią, otwiera się formularz. Unikamy w ten sposób problemu przeniesienia na zupełnie odrębną stronę.
Facebook przychodzi również z rozwiązaniem dla kolejnego problemu, czyli wypełnieniem formularza, bowiem robi to on za użytkownika. Pobiera automatycznie jego dane i zapełnia z ich pomocą pola, zaś internaucie pozostaje już tylko kliknąć przycisk ,,wyślij”. Proces generowania tego typu reklam jest łatwy, a przy tym skuteczny i bardzo funkcjonalny. Co może być ciekawostką, nie są one nazbyt popularne – a przecież możliwość skontaktowania się z docelowymi klientami to przydatna opcja dla wszystkich marketingowców.
Jak wygląda proces tworzenia reklam Lead Ads?
Reklama Lead Ads, tworzona jest praktycznie tak samo, jak reklama mającą inny cel, na przykład aktywność czy ruch. Jeśli tworzymy reklamę po raz pierwszy na Facebooku, albo wcześniej robiliśmy to poprzez promowanie postów z poziomu fanpage’a, to musimy zastosować się do poniższej instrukcji:
1. Kiedy znajdziemy się w Menedżerze Reklam, musimy wybrać przycisk ,,Utwórz”,
2. Przed nam wyświetli się okienko z możliwością wyboru reklamowego celu. Należy wybrać opcję ,,Pozyskiwanie kontaktów”, która pozwoli nam na stworzenie kampanii odpowiedzialnej za generowanie leadów na Facebooku.
Wybierzmy także opcję ,,Optymalizowanie budżetu kampanii”, aby nasza kampania mogła się optymalizować już na poziomie zestawu z reklamami. Później wystarczy, iż wybierzemy opcję ,,Kontynuuj” i przejdziemy do następnego kroku, czyli zestawu reklam.
3. W tym kroku musimy zrobić wszystko tak, jak w pozostałych kampaniach: wybieramy chociażby umiejscowienie, budżet i grupę odbiorców. Jedynym polem, które może się różnić, będzie regulamin. Musimy go zaakceptować (wyłącznie za pierwszym razem), aby móc zacząć korzystanie z reklam generujących leady na Facebooku.
4. W następnym kroku musimy wybrać witrynę/profil na Facebooku, tekst reklamowy, jak i kreacje graficzne.
5. Ostatnią czynnością, która jest wymagana celem zakończenia tworzenia kampanii, będzie utworzenie właściwego formularza Lead Ads. Możemy tego dokonać bezpośrednio podczas tworzenia kampanii albo w zakładce o nazwie: „Narzędzia do publikowania”. W wymienionej zakładce znajdują się także leady, które zostały pozyskane dzięki reklamie na Facebooku.
Jaki jest koszt leadów, które generowane są przez Facebooka?
Nie jest możliwie określenie wyłącznie jednej stawki. Tak, jak w przypadku każdego innego typu reklam na Facebooku, tak i formularz Lead Ads odznacza się zmiennymi stawkami, które zależne są od wielu czynników, jednakże pozyskiwanie kontaktów Facebook, z pewnością przyniesie zaplanowane efekty.
Zakres cenowy może być naprawdę szeroki. Można prowadzić kampanie na Facebooku, gdzie koszt jednego leada to zakres od kilkunastu do nawet i kilkudziesięciu groszy (zapisy na kody rabatowe czy na newsletter, itp.), ale również i takie, gdzie koszty wahają już w zakresie od kilkudziesięciu do 150 złotych za jeden lead (chociażby w branży developerskiej). Na ogół jest to jednakże kilka bądź kilkanaście złotych.
Co będzie lepsze – generowanie leadów na Facebooku czy na landing page?
Chociaż możemy mieć pewne problemy z generowaniem leadów z użyciem landing page, nie warto z tego zupełnie rezygnować.
Nigdy, nie będzie w stanie od razu przewidzieć, czy w przypadku wybranej kampanii znacznie lepiej sprawdzi się pozyskanie kontaktów z użyciem Facebooka czy też może zewnętrznych witryn. Wszystko zależy tutaj w dużej mierze od produktu, grupy docelowej klientów i wielu innych kwestii. Musimy zatem sprawdzić obie wymienione metody, porównując przy tym także koszty i co bardziej istotne, jakość pozyskanych dzięki tym sposobom leadów.
Jeżeli w maksymalny sposób uprościmy proces przekazania nam danych kontaktowych, możemy uzyskać sporo leadów, niemniej jednak mających niską jakość. A przecież nie liczy się tylko ich ilość.
Pozyskiwanie leadów na Facebooku – rady, do których warto się stosować
1. Nie warto zwlekać – Nasi potencjalni klienci, nie będą wiecznie czekać. Dlatego musimy zadbać o to, żeby leady nie leżały bezczynnie więcej, aniżeli 24 godziny.
2. Lead Magnet – Jest to najważniejszy filar naszej kampanii na uzyskiwanie leadów. Postarajmy się, żeby lead magnet trafił idealnie w potrzeby naszej docelowej grupy klientów.
3. Kreacja – Warto, abyśmy przetestowali przynajmniej 2-3 kreacje i zorientowali się, która spośród nich sprawdza się najlepiej. Unikajmy stockowych fotografii i postawmy na żywe barwy. Nie możemy także zapominać o widocznym na pierwszy rzut oka call to action na naszej reklamie.
4. Przeprowadzenie analizy konkurencji – Zanim w ogóle zabierzemy się za opcję generowania leadów na Facebooku sprawdźmy, jakie działania wykonuje nasza konkurencja. Warto zorientować się, jakiej grafiki używa, w jaki sposób komunikuje się z docelową grupą, itp.
5. Jakość pozyskiwanych leadów – Miejmy na uwadze, iż formularze kontaktowe Lead Ads to bardzo dobre narzędzia, niemniej jednak nie za każdym razem. Może się okazać, że skierowanie potencjalnych klientów na kontaktowy formularz na witrynie, będzie stanowić znacznie lepsze rozwiązanie. Lepiej przetestować kilka opcji i skupić się na jakości, nie zaś na ilości.