Oferta sprzedaży – co powinna zawierać i jak ją przygotować


Czas czytania artykułu: 4 minut(y)

Dzisiejszy świat opiera się na handlu, niezależnie od dziedziny życia. Kupić i sprzedać można praktycznie wszystko.

Jednak co możesz zrobić, aby Twoja oferta handlowa nie zaginęła wśród dziesiątek, jeśli nie setek innych propozycji? W kilku prostych krokach pokażę Ci, jak powinna wyglądać idealna oferta sprzedaży!

 

1. Poznaj potrzeby swojego klienta.

Tworząc ofertę swojego produktu zastanów się nad tym, czego konkretnie potrzebuje Twój klient. Co go może przekonać? Czego mu teraz brakuje i co czuje w związku z tym brakiem? Jakim językiem się posługuje? To wszystko jest bardzo ważne. Wiem, że żyjemy w świecie, gdzie czas to pieniądz, ale żeby ten pieniądz zarobić, warto chwilę zastanowić się nad tym, kim jest kupujący.

Załóżmy, że chcesz sprzedać samochód. Sama specyfikacja modelu i jego stan może nie być wystarczający, by przekonać kupującego, żeby skontaktował się właśnie z Tobą. Ludzie lubią dziś oferty niemalże personalizowane. Jak więc sprzedać samochód obcej o sobie, której nigdy nie widzieliśmy, nigdy z nią nie rozmawialiśmy, a pierwszy kontakt zostanie nawiązany w momencie odpowiedzi na naszą ofertę? Spróbujmy!

Przyjmijmy, że chcesz sprzedać swoje auto, które nigdy Cię nie zawiodło, ale obawiasz się, że zginie wśród setek ogłoszeń na portalu sprzedażowym. Rozpoczęcie ogłoszenia od zawarcia potrzeb kupującego, na pewno zwróci jego uwagę i sprawi, że zostanie on przy Twojej ofercie na dłużej.

Idzie sezon zimowy, a Twoje auto coraz częściej ma focha? Boisz się, że nie pociągnie do wiosny? Jesteś zły i sfrustrowany, bo kolejne naprawy wyniosą tyle, co drugi samochód? Marzą Ci się cztery koła, które nie odmówią posłuszeństwa w najmniej odpowiednim momencie?  Wszystko czego potrzebujesz prawdopodobnie znajdziesz u mnie!

 

2. Opisz przedmiot/usługę, którą chcesz sprzedać.

Tu możesz opisać wszystkie parametry, wady i zalety przedmiotu Twojej oferty. Musisz jednak pamiętać, żeby sposób, w jaki tworzysz tę część ogłoszenia, nie odbiegał stylistyką od poprzedniej części. Tekst powinien być spójny, a kolejne kroki powinny gładko przechodzić jeden w drugi. To bardzo ważne, gdyż w innym przypadku ogłoszenie będzie wyglądało, jakby było posklejane z kilku innych ofert.

Sprawdź również:  Jak zdobyć klientów z poleceń? + Szablon wiadomości

Pamiętaj, że chcesz, aby Twoja oferta sprzedaży szybko przyniosła skutek w postaci finalizacji transakcji. W tym punkcie musisz zawrzeć wszystkie, najbardziej potrzebne informacje, aby nie zmuszać kupującego do szukania ich w Internecie. Przecież chodzi nam o to, żeby został z Tobą na dłużej. Warto jest stworzyć sobie tabelę, która pomoże nam rozpisać naszą ofertę na czynniki pierwsze. To ułatwi tworzenie całości i zapobiegnie gubieniu się w tekście i powtarzania tego samego kilkukrotnie. Najłatwiej będzie to zrobić w programie do tego przeznaczonym, na przykład Exel i na bazie tej tabeli, krok po kroku redagować swoją propozycję.

Przedmiotem mojego ogłoszenia jest Subaru Outback z 2005r. Auto napędzane przez 170 kucy, karmionych najlepszej jakości benzyną. Napęd na 4 koła sprawi, że nie utkniesz w żadnym błocie, nawet jeśli droga do Twojego domu to nieutwardzona, polna ścieżka. Subaru to kombi, więc może służyć za busa do przeprowadzek, przyczepę do przewożenia siana, a także kamper na wycieczki we dwoje! Oryginalna zmieniarka płyt CD sprawi, że już nigdy nie będziesz szukał ich po schowkach. Wystarczy jeden przycisk! Auto posiada panoramiczny dach, przez który będziesz mógł pokazywać dziewczynom gwiazdy, uskuteczniając podryw na astronoma. Te cztery koła, mimo 205 tysięcy kilometrów przebiegu, nigdy nie zawiodły, nie zgasły na skrzyżowaniu! Auto odpala nawet kiedy staniesz na zakazie parkowania! Wszystkie naprawy i wymiany robione były na bieżąco, więc hamowanie przed dzikiem też nie będzie problemem!

 

3. Nie pozostawaj całkiem anonimowy.

Internet to miejsce, gdzie nie wiemy, kto siedzi po drugiej stronie monitora. Jednak nie powinno być to przeszkodą, by w choć minimalny sposób przybliżyć osobę sprzedającego. Nie chodzi tu o podawanie danych (choć to też może być przydatne przy budowaniu marki, nawiązywaniu długofalowych relacji z klientem czy pozyskiwaniu nowych – wszystko jest zależne od branży), a o pokazanie klientowi, jakim typem człowieka jest autor oferty.

Zastosowanie tego kroku dopełni naszą „relację” z potencjalnym kupującym i być może będzie ostatecznym bodźcem do podjęcia przez niego pozytywnej dla nas decyzji. Ta część, jak i poprzednia, również musi być spójna z całością ogłoszenia. Pamiętaj jednak, że chcesz sprzedać produkt, a nie swoją duszę. Pomyśl o tym, co czułeś kiedy używałeś auta, jakie pozytywne emocje w Tobie wzbudzało. Możesz też podać powód sprzedaży.

Jestem pierwszym właścicielem w kraju i śmiało mogę stwierdzić, że to auto bardzo lojalne. Czułem się w nim jak król życia. Powodowało drżenie serca każdym pomrukiem silnika o pojemności 2,5l. Wytrzymało zimy stulecia, wyprowadzkę od rodziców, studenckie imprezy, wesela w rodzinie i narodziny moich dzieci. Nie jest mu obcy offroad po błocie ani posiadówki z kumplami. Przez lata było magnesem na dziewczyny, jednak teraz żona domaga się więcej atencji od samochodu. Auto sprzedaję, bo kupiliśmy brzydsze, z mniejszym silnikiem, ale bardziej rodzinne i mniej przyciągające spojrzenia dziewczyn. 

Tym sposobem przybliżyliśmy kupującemu zarys osoby, która samochód sprzedaje, wplatając w to więcej informacji o przedmiocie. Sprytne połączenie dwóch punktów, dopełniające całości oferty, jaką chcemy przedstawić kupującemu. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz i warto, aby było ono jak najlepsze.

Sprawdź również:  7 sposobów na zmianę generowania leadów z off-line do online

 

4. Czas to pieniądz.

Nie dawaj klientowi zbyt wiele czasu do namysłu. Warto jest zaznaczyć, że Twoja oferta jest ograniczona czasowo. Kupujący, dokonując transakcji, często kierują się emocjami. Warto go wykorzystać. Nałożenie ograniczenia czasowego sprawi, że zainteresowany poczuje lekką presję na podjęcie decyzji, a dobrze napisana oferta przekona go do zakupu.

 

5. Dwa razy sprawdź tekst.

Przed opublikowaniem, bądź wysłaniem swojej oferty, przejrzyj ją dwa razy, popraw literówki, błędy stylistyczne, interpunkcyjne. Sprawdź czy nie ma powtórzeń i popraw je, jeśli je znajdziesz. Dobrze napisany tekst musi czytać się lekko, a jego treść ma być łatwa do przyswojenia i zapadać w pamięć. Dużym ułatwieniem będą internetowe słowniki synonimów. Łatwo je znaleźć przy pomocy wyszukiwarki.

Taka konstrukcja oferty jest uniwersalna i może dotyczyć różnych branż i ofert handlowych. Można je umieszczać na portalach do tego przeznaczonych, albo też w mailach. Oczywiście tekst musi być dostosowany do branży, klienta i przedmiotu. Nie w każdym przypadku taki luźny ton wypowiedzi będzie odpowiedni. Język, jakim będziesz się posługiwać musi być dostosowany pod typ klienta. Wiadomo, że oferta handlowa dla branży medycznej będzie napisana w inny sposób niż ogłoszenie sprzedaży samochodu, jednak te punkty pozostaną niezmienne dla każdego typu ogłoszenia.

Reasumując – przy tworzeniu oferty handlowej najważniejsze są trzy strony. Kupujący, przedmiot ogłoszenia i sprzedający. Warto każdej z tych stron poświęcić chwilę i w ten sposób stworzyć unikalną, wyróżniającą się propozycję, która będzie zachęcała swoją treścią do skorzystania z niej. 


Przewiń do góry